בשנת 1993 נחטף ווגאר בן אברהם מיכאילוב על ידי ארמנים במחוז פיזולי בקרבאך. לאחרונה יצא העיתונאי החסידי האמריקני, ג'ייק טורקס, לאזרבייג'ן, כדי לחפש מיכאילוב שנחטף כשהיה בן 19.
שורשי הסכסוך בנגורנו-קרבאך, חבל ארץ בעל חשיבות תרבותית הן לארמנים והן לאזרים, משם נחטף מיכאילוב – נעוצים בשנותיה האחרונות של ברית המועצות. בימי האיחוד הסובייטי, שאזרבייג'ן וארמניה היו חלק ממנו, נהנתה המובלעת מאוטונומיה נרחבת בתוך אזרבייג'ן, אך עם תחילת ההתמוטטות של ברית המועצות פרצה בחבל מרידה של בדלנים ארמנים, וכשהתפרקותה הושלמה הפכה המרידה הזו למלחמה כוללת בין כוחות ארמניים, שקיבלו סיוע מארמניה העצמאית, ובין אזרבייג'ן העצמאית.
2 צפייה בגלריה
ווגאר בן אברהם מיכאילוב. נעדר 31 שנה
ווגאר בן אברהם מיכאילוב. נעדר 31 שנה
ווגאר בן אברהם מיכאילוב. נעדר 31 שנה
בימי המלחמה ההיא, שנמשכה עד 1994, נאלצה רוב האוכלוסייה האזרית של נגורנו-קרבאך לברוח מהחבל, והכוחות הארמניים השתלטו לא רק עליו אלא גם על אזורים אזריים נרחבים המקיפים אותו. אחר כך, במשך כשני עשורים וחצי, היה הסכסוך קפוא בעיקרו, למעט תקריות ירי מפעם לפעם.
טורקס סיפר שנודע לו לראשונה על סיפורו של ווגאר לפני 14 חודשים, ו"בהתבסס על מקורות שונים, מסמכים ועדויות של עדי ראייה, בדקתי אחר הפרטים של ווגאר ברחבי קרבאך – מבית מעצר בסיידהמדלי ועד לכלא בחנקנדי ומחנה עבודה בשושה, אזורים שהיו בשליטת בדלנים ארמנים עד לאחרונה".
הוא סיפר כי מיקומו האחרון של מיכאילוב היה בכפר ההררי המרוחק צ'רטאז, שם הוא היה אחד ממספר לא ידוע של שבויים מאזרבייג'ן, שנאלצו לפי הדיווחים לשהות במחנה עבודה כפויה.
2 צפייה בגלריה
ג'ייק טורקס (מימין) במהלך החיפושים
ג'ייק טורקס (מימין) במהלך החיפושים
ג'ייק טורקס (מימין) במהלך החיפושים
טורקס סיפר כי "למרות שאזרבייג'ן השיגה את השליטה על כל אזור קרבאך לפני שמונה חודשים, עדיין יש שדות מוקשים, מלכודות ואמצעי לחימה שלא התפוצצו, שמנעו אפשרות לערוך חיפושים נרחבים יותר אחר היהודי שנחטף".
לדבריו, בשבוע שעבר סוף-סוף ניתנה לו גישה בלתי מוגבלת לאזורים שלא היו נגישים בעבר, והוא ערך "חיפוש שאפתני ואגרסיבי אחר רמזים, מידע ועדויות לגבי מקום הימצאו של ווגאר, שמלאו לו 50 מוקדם יותר השנה".
ווגאר נעדר כבר 31 שנים, אבל משפחתו מאמינה שהוא עדיין בחיים. "אז בפעם הבאה שאתם מתפללים למען שחרור החטופים מעזה, בבקשה הוסיפו את שמו של חטוף אחד נוסף: וואגר בן נינה", כתב טורקס. טורקס קרא לכל מי שיש מידע או מקור שאפשר לפנות אליו, ליצור איתו קשר. "החיפוש שלנו רק התחיל", הוא אמר.
הוועד הבינלאומי של הצלב האדום מעריך שכ-4,500 אזרים וארמנים נעלמו מאז 1992, אז החלו קרבות בין המדינות, אך ציינו כי המידע אינו מדויק.