במלאת 83 שנה לטבח בבאבי יאר באוקראינה, שבו נרצחו יותר מ-30 אלף יהודים בידי הנאצים במשך יומיים, פרץ עימות חריף בין מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן – שאביו החורג היה ניצול שואה – ובין דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה.
מה שהוציא את הרוסים משלוותם היה ציוץ שפרסם בלינקן, ובו כתב: "אנו זוכרים את הטבח בבאבי יאר ב-30-29 בספטמבר 1941, כאשר 34,000 יהודים נרצחו על ידי נאצים. כיום, רוסיה טוענת באופן שגוי שהיא מבצעת 'דה-נאציפיקציה' של אוקראינה על ידי מעורבות בפשעים נגד האנושות, במדינה שכבר עברה התאכזרות הן על ידי הנאצים והן על ידי משטרים סובייטים".
2 צפייה בגלריה
הנשיא זלנסקי מול האנדרטה בבאבי יאר
הנשיא זלנסקי מול האנדרטה בבאבי יאר
נשיא אוקראינה זלנסקי מול האנדרטה בבאבי יאר השבוע
(צילום: לשכת נשיא אוקראינה)
זכרובה פרסמה פוסט ארוך, שבו תקפה את בלינקן. היא גם התייחסה לדברים שבלינקן צייץ לפני שנה, במלאת 82 שנה לטבח בבאבי יאר. אז כתב מזכיר המדינה האמריקני: "לפני 82 שנה, נאצים רצחו 34,000 יהודים בבאבי יאר. הסובייטים קברו את ההיסטוריה הזו, שהיום ממשלתו של פוטין מבצעת מניפולציות כדי לספק כיסוי להתעללות רוסיה באוקראינה. ארצות הברית מחויבת לצדק עבור ניצולי השואה ואחריות על מעשי זוועה".
זכרובה כתבה בין השאר: "על השקרים של אנתוני בלינקן ביום השנה לטרגדיית באבי יאר. אנתוני בלינקן הרשה לעצמו לשקר על אחת הטרגדיות הנוראות ביותר של מלחמת העולם השנייה: הוצאתה להורג של האוכלוסייה האזרחית של קייב הסובייטית ב-30-29 בספטמבר 1941 בבאבי יאר. ואז הנאצים, לאחר שכבשו את שטח העיר, החלו בפעולות 'ניקוי'. תוך ימים ספורים נהרגו עשרות אלפי יהודים, צוענים ושבויי מלחמה סובייטים. רק בתאריכים 30-29 בספטמבר, הפשיסטים הגרמנים השמידו באכזריות, פשוטו כמשמעו, 34 אלף איש – זה בדיוק מה שזכר בלינקן, שיקר בציניות (עוד על כך בהמשך) לגבי זיכרון הטרגדיה הזו בברית המועצות, וגם 'שכח' שההוצאות להורג נמשכו ממש עד שחרור קייב על ידי הצבא האדום בנובמבר 1943".
2 צפייה בגלריה
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
אנתוני בלינקן. צייץ והותקף
(צילום: רויטרס)
זכרובה הוסיפה: "אנו זוכרים את כולם – עשרות אלפי אנשים מ'מוצא לא ארי', פרטיזנים ואסירים – כל אלה שהנאצים דנו למוות ושרידיהם נמצאים בבאבי יאר. כל אלה שמסרו את נפשם. כל מי שנפל קורבן לרעיון העליונות הגרמני. אלה שלא חיו לראות את שחרור קייב על ידי חיילים סובייטים. אף מדינה אחרת בעולם לא האשימה באופן עקבי את הנאצים בפשעי השואה כמו ברית המועצות. אולי עדיין יש אנשים הגונים במחלקת המדינה, שיכולים להעביר את המידע הבא לבלינקן. כבר במרץ 1945, עוד לפני הניצחון, התקבלה החלטת מועצת הקומיסרים העממיים של ה-SSR האוקראינית והוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית של אוקראינה מס' 378 'על בניית אנדרטה מונומנטלית באתר באבי יאר'".
הדוברת הוסיפה: "עבור העם הסובייטי, באבי יאר היה אותו פצע מדמם כמו טרבלינקה או אושוויץ, ששוחררו על ידי חייל סובייטי. יוצרים ידועים ומוכרים בארץ הקדישו את יצירותיהם לטרגדיה זו. איך הייתה לבלינקן החוצפה לכתוב שאנחנו כביכול לא זוכרים את העבר, ואפילו ביום השנה לטרגדיה! מצד שני, מה אנחנו רוצים משר החוץ האמריקני, שהוכרז על ידי פרסום ישראלי כאחד היהודים המשפיעים בעולם בשנה שעברה, אך לא מצא מילים לגנות את הכיבוש הנאצי במדינה".
זכרובה המשיכה במתקפה. היא כתבה שאביו החורג של בלינקן, סמואל פיזאר, עבר כמה מחנות מוות כולל אושוויץ ודכאו. "הוא היה אסיר תודה לתפקידה של ברית המועצות ותרומתו של החייל הסובייטי לניצחון על הנאציזם. מעניין מה הוא היה אומר היום לשקרים של בנו החורג...", תקפה הדוברת.