העיר המחולקת, ההצצה מבעד לצוהר אל הצד הירדני, מאה שערים שכמו לא השתנתה במאומה - ושאר אתרי ירושלים היפה והפצועה של 1963: יוזמה מיוחדת של משרד התרבות, סינמטק ירושלים ויעל פרלוב, בתו של הבמאי דוד פרלוב, מעוררת לתחייה את הסרט "בירושלים", שנחשב לאבן דרך בתולדות הקולנוע הישראלי. התמונות בשחור-לבן הומרו לצבע, במסגרת פרויקט הדיגיטציה.
הרבה לפני העיר שחוברה לה יחדיו, בשנת 1963, יצר פרלוב, במאי וזוכה פרס ישראל לקולנוע, את הסרט הדוקומנטרי שבו לכד את ההווי המיוחד של העיר. הסרט המתאר את העיר המחולקת בין ישראל לירדן, ושהופק אז בידי שירות הסרטים הישראלי, הפך עם הזמן ושוך הסערות סביבו למוצר הסברה ממשלתי, אבל הוא היה בעיקר סרט חושני, פיוטי, יצירתי ומפתיע על קולנוע.
"הסרט הזה צולם בשנת 1963, ואחד הקטעים הידועים והמבוקשים היום הוא הריאיון עם המשוררת זלדה, שדוד היחידי שראיין אותה", מספרת הבת, יעל פרלוב, בריאיון לאולפן ynet. "היא מספרת שם שיכול להיות שהמשיח הוא קבצן כמו הקבצנים של ירושלים. המשפט הזה חולל ויכוח סוער סביב הסרט, עמדו לצנזר אותו. אך לשמחתנו לוי אשכול, שהיה אז ראש הממשלה וגם איש עם חוש הומור, אמר: 'בואו נשחרר את הסרט'. והוא אכן זכה לתהילה ונחשב היום לאחת מאבני הדרך של הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי".
יעל מוסיפה כי צילום הסרט בשחור-לבן, עקב עלויות ההפקה הגבוהות של אותה התקופה, לא גרע מאיכותו. "האפשרות הזולה יותר הייתה להדפיס את הנגטיב בשחור-לבן", היא מסבירה. "צלם הסרט הוא אדם גרינברג, שנחשב לאחד הצלמים הגדולים בהוליווד - הצלם של The terminator שעבר לארה"ב וגדל בארץ. ואתם רואים איזה שוטים נפלאים. אנחנו שמחים שבאמת תהיה נגישות לסרטים האלה וכולם יוכלו לצפות בהם".
שמו של פרלוב הולך לפניו כיוצר קולנוע דוקו משובח. הוא נולד בברזיל בשנת 1930, למשפחה חסידית שהתיישבה במקור בצפת בשנת 1857. אביו של פרלוב היה קוסם נודד, ובילדותו פגש בו אך מעט. הסרט שיצר בשנת 63' זכה לתהודה מחודשת בשנים האחרונות. כך, לדוגמה, בשנת 2013 יצא הסרט "עקבות בירושלים" כמחווה לפרלוב.
למה הסרט חוזר לתודעה עכשיו?
"בגלל פעולת השחזור של שירות הסרטים ומשרד התרבות בשיתוף סינמטק ירושלים, שעושים עבודה מדהימה של שחזור סרטים. זה אושר גדול לראות אותם באיכות מטורפת. כל פעם שהיינו צריכים להראות סרטים - ואני שעובדת בקולנוע ומחוברת לקטעי הארכיון - היינו רואים אותם צהובים, לא שומעים טוב או לא רואים טוב.
"שיתוף פעולה כזה עם הארכיון המפואר של סינמטק ירושלים, בעל המכשור הנפלא של סריקות נגטיבים, יגרום לנו לקבל סרטים באיכויות של בתי הקולנוע של היום: איכויות סאונד נפלאות, איכויות צבע נפלאות ואני מאחלת לכולם להיכנס לאתרים האלה ולראות אותם".
רז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט, אומר כי "מדובר על פרויקט בעל משמעות חינוכית והיסטורית מן המעלה הראשונה. נכסי צאן הברזל המצויים בארכיון הם אוצרות תרבות יקרים מפז, החקוקים בהיסטוריה הלאומית של מדינת ישראל. מחובתנו לשמרם ולהנגיש אותם למען הדורות הבאים. נמשיך להשקיע ולקדם במיזמים לאומיים וחינוכיים למען חיזוק המורשת הישראלית המשותפת לכולנו".