אחרי ההצלחה בבג"ץ, המאבק המשפטי סביב האוכל החמץ בפסח עובר גם לזירה הצבאית: ל-ynet נודע כי שבועיים אחרי שבית המשפט העליון חייב את בתי החולים לאפשר הכנסת מזון חיצוני במהלך ימי חול המועד פסח, בעתירה שהגישה תנועת הפורום החילוני - עשוי בית המשפט לדון בקרוב בעתירה דומה, הפעם ביחס לבסיסי צה"ל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, פנה לרמטכ"ל אביב כוכבי ולפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק, בשם העמותה ובשם הפורום החילוני, ודרש להתיר הכנסת מזון חיצוני גם לבסיסים במהלך חג הפסח. לאורך השנים נענשו חיילים חילונים, או כאלה שאינם יהודים, לאחר שנמצא בחדרם או בתיקם האישי בתוך הבסיס חמץ ש"הבריחו" פנימה לשימושם האישי. בנוסף, חיילים רבים נאלצים להסתפק בארוחות מצומצמות וקרות בכל שנה בימים שלפני תחילת חג הפסח, בגלל ההכשרות למטבחים הצבאיים.
"יש לקיים איזון בין הצורך המובן להבטיח את כשרות המטבחים הצבאיים והמזון שמסופק לחיילים בתקופת הפסח, לבין הזכות לחופש דת ומצפון - שגם חיילי צה"ל ועובדיו זכאים לו", כתב עו"ד רגב. בפנייתו הזכיר מנכ"ל עמותת חדו"ש גם את העתירה לבג"ץ בדרישה לאפשר למשפחות שכולות לקבור את בניהם שלא לפי הלכת הקבורה הצבאית המסורתית.

מסדרי בידוק חמץ

העמותה ציינה גם את פקודת המטכ"ל בנושא החמץ, שלפיה אסור להכניס חבילות דואר עבור החיילים, מחשש שהן מכילות מזון אסור - והחבילות היחידות שמותרות הן כאלו שנשלחו בפיקוח הרבנות הצבאית. "מאידך גיסא, בפקודת מאכל כשר לחיילים נכתב כי 'יש להבטיח אוכל כשר לכל החיילים היהודים בצבא", כתבו. "מניעת הכנסת אוכל למחנות צה"ל ואכילתו, בין אם הם כשרים לפסח ובין אם לא, היא פגיעה בחופש הבחירה, חופש הפעולה והדת של מי שאינם יהודים שומרי מצוות. מדובר בפגיעה בזכויות יסוד".
1 צפייה בגלריה
מסדרי בידוק חמץ שנערכים לפני הפסח ביחידות רבות, ובסיומן נזרקים לפח מוצרים רבים שאינם כשרים לפסח
מסדרי בידוק חמץ שנערכים לפני הפסח ביחידות רבות, ובסיומן נזרקים לפח מוצרים רבים שאינם כשרים לפסח
מסדרי בידוק חמץ שנערכים לפני הפסח ביחידות רבות, ובסיומן נזרקים לפח מוצרים רבים שאינם כשרים לפסח
הפונים כתבו גם כי כוונתם לחיילים שיאכלו מזון שאינו כשר לפסח רק בתחומם הפרטי והאישי, והזכירו דוגמאות למסדרי בידוק חמץ שנערכים לפני הפסח ביחידות רבות, שבסיומן נזרקים לפח מוצרים רבים שאינם כשרים לפסח.
העמותה הביאה כדוגמה מקרה שבו צה"ל החרים מחיילות מורות שגרות בדירות אזרחיות, ציוד בישול וחימום שלא הוכשר לפסח. "בנוסף, מסרבים רבנים צבאיים להכשיר מכונות לשטיפת כלי מטבח, ולכן חיילים בתורנות מטבח נאלצים לשטוף כלים באופן ידני לאורך ימי החג", טענה העמותה.
עו"ד רגב, ששלח את פנייתו לפני הגשת עתירה לבג"ץ, ביקש מהרמטכ"ל לפעול לתיקון הפקודה בנושא כבר לקראת חג הפסח הקרוב, בעוד כחודשיים. מדובר צה"ל נמסר כי "הפנייה התקבלה, הבקשה תיבחן ותיענה במישרין לפונה".