"שתי משפחות ישראליות משנות מדי יום את מקום מגוריהן ועוברות מישראל לגור בקפריסין, בחלק היווני או בחלק הטורקי", כך אומר הרב לוי יודקין, מנהל הקהילה היהודית בקפריסין. הרב יודקין, שהוא אחד משליחי חב"ד הפועלים באי, נבחר לתפקידו לפני שלוש שנים בידי הרב אריה רסקין, המכהן כרב הראשי של האי. "המציאות היום", כך הוא אומר בשיחה בעיר לרנקה, "היא של גידול מתמיד במספר הישראלים, וכבר זמן רב שאנחנו מתקשים להתמודד עם המציאות החדשה".
1 צפייה בגלריה
לרנקה קפריסין
לרנקה קפריסין
לרנקה בקפריסין. הגירה ישראלית ערה
(צילום: Shutterstock)
לפי נתונים סטטיסטים רשמיים היו בשנת 2000 כ-80-70 משפחות יהודיות בכל רחבי האי. היום יש בקפריסין יותר מ-3,000 משפחות ישראליות ובכל שנה בחמש השנים האחרונות נוספו כ-500-400 משפחות. אחת התופעות המעניינות היא עלייה תלולה במספר הזוגות המבוגרים שקנו דירה בקפריסין ועוברים לחיות באי הזול בהרבה והשקט בהשוואה לחיים בארץ.
המידע על המתגוררים באתרי הנופש סביב הים התיכון מועט ואינו כלול במספר הרשומים בקהילות השונות. הרב יודקין מציין עוד כי "למעשה שליש עד חצי מהזוגות עם ילדים שעוברים לקפריסין חוזרים או נאלצים לחזור לישראל אחרי שנה או שנתיים באי. זו הסיבה שהתוספת השנתית נמוכה מ-700 משפחות".
משיחות עם ישראלים שכבר חיים במקום או שהם בעלי דירות עולה כי בעקבות המצב הפוליטי בארץ רבים החליטו כי מקום מגוריהם הקבוע יהיה מעתה קפריסין. קהילה ישראלית של 12 אלף עד 15 אלף נפשות שחיים באופן קבוע בקפריסין היא ללא ספק הקהילה היהודית הגדולה ביותר באי מאז המאה ה-2 לספירה. "לצערי", אומר הרב הראשי רסקין, "המספר של ישראלים עולה ועולה, וכל שנה אנחנו נערכים מחדש בבתי ספר, בגנים ובמוסדות הקהילתיים".