בירושלים יצאה לדרך היום (א') אחר הצהריים ההלוויה ההמונית של הרבנית ציפורה אלתר, אשת האדמו"ר הקודם של חסידות גור, שנפטרה בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק בגיל 98. הרבנית הייתה נשואה לרב פנחס מנחם אלתר, האדמו"ר שנפטר ב-1996 ונקרא "הפני מנחם" על שם ספרו. כמו כן היא אימו של רבי שאול אלתר – מנהיג קהילת פני מנחם, פלג של חסידי גור שפרש מחצר החסידות המרכזית.
מסע ההלוויה יצא בשעה 16:30 מביתה בישיבת שפת אמת בירושלים, ויעבור דרך רחוב ירמיהו – שם ישתתף האדמו"ר מגור, אחיינה של הנפטרת, רבי יעקב אריה אלתר (בנו של האדמו"ר שקדם לרבי פנחס מנחם – רבי שמחה בונים אלתר). משם ימשיך לבית המדרש פני מנחם ברחוב יוסף זיו, בראשות הרב שאול אלתר, שישמיע דברי הספד, ובהמשך תיטמן הנפטרת בחלקת משפחתה בבית הקברות סנהדריה.
2 צפייה בגלריה
הרב שאול אלתר בהקפות השניות
הרב שאול אלתר בהקפות השניות
הרב שאול אלתר. אימו נפטרה בשיבה טובה
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
מסע ההלוויה הוא הזדמנות נדירה שבה שני בני הדודים למשפחת אלתר, אדמו"ר החסידות ומנהיג הפלג שהתפצל מהחצר המרכזית, מופיעים באותו אירוע. כרוז ביקש מאנשי חסידות גור ללוות את הרבנית רק לאורך חלק מהדרך, ולא לצעוד עד לבית העלמין אחרי מיטתה.
בקווי הנייעס (קווי מידע טלפוניים המיועדים לציבור החרדי, ש"פ) של חדשות גור קראו לציבור להימנע מעימותים אלימים: "ההלוויה בהשתתפות קהל אנשי שלומנו בשעה חמש וחצי מרחוב ברנדס פינת ירמיהו ועד רחוב צפניה. בשם הוועדה האחראית, כשההלוויה מגיעה לצומת בר אילן – אנשי שלומנו נכנסים בחזרה. בשעה קשה זו ראוי להזכיר לכולם: יש להיזהר שלא להיגרר לשום סוג של שיח ומדון, כראוי לכבוד רבותינו הקדושים". ברקע – היסטוריה של עימותים אלימים בין חסידים מהפלגים השונים.
כוחות המשטרה בירושלים פרוסים באזור לשם אבטחה, שמירה על הסדר הציבורי והכוונת תנועה, במטרה לשמור על שלום הציבור ולאפשר את קיומו התקין של מסע ההלוויה. בעקבות ההלוויה נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים: שפת אמת, ירמיהו, בר אילן, והרחובות המובילים למקטעי הכביש האלה. בשל חסימות צירי התנועה באזור, ייתכנו עומסי תנועה והנהגים מופנים לדרכים חלופיות.
2 צפייה בגלריה
האדמור מגור
האדמור מגור
האדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר. גם הוא הגיע למסע ההלוויה
הפיצול בחסידות גור עלה לכותרות בשנת 2019, כאשר הרב שאול אלתר, שבמשך שנים ארוכות נחשב למנהיג שאינו הולך בתלם בתוך החסידות, פרש לחלוטין ממוסדותיה והקים זרם בפני עצמו. הצעד הזה לא התקבל בעין יפה בחסידות, והאדמו"ר הודיע כי מי שישתתף בתפילות של בן דודו בחגים – עליו להתנתק מכל מוסדות גור הוותיקים.
הרבנית ציפורה אלתר הייתה שותפה בהנהגת החסידות הגדולה, שנחשבת שמרנית וקפדנית במיוחד בענייני צניעות והפרדה בין גברים לנשים. כאשר בעלה עמד בראשות ישיבת "שפת אמת", מהמוסדות החשובים של חסידות גור, היא עצמה ניהלה את הפנימייה בישיבה ועמלה על הכביסה וסידור החדרים של תלמידיה. אף על פי שבעולם החרדי נשים אינן מתבלטות בידיעת התורה, בחסידות מספרים כי הרבנית הייתה בקיאה בנושאים הלכתיים ועיוניים רבים.
בין תפקידיה היא עמדה בנשיאות מוסדות גור לבנות, ייסדה את ארגון נשות גור ואת ארגון עזר ליולדות של גור ועסקה בסיוע למעוטי יכולת. מאז שנפטר בעלה המשיכה הרבנית ציפורה תקופה ארוכה בהעברת שיעורי תורה ודרשות לנשים, והוסיפה לעמוד בראשות ארגוני החסד של חסידות. בשנים האחרונות חלתה ונפרדה בהדרגה מתפקידיה הניהוליים.
בין ילדיה – רבי יעקב מאיר, ראש ישיבת גור, יצחק דוד, ראש כולל גור בבני ברק, והרב דניאל חיים, ראש ישיבת פני מנחם. אחיה מבניה, הרב אריה אלתר, נהרג ב-1988 בתאונת דרכים.