לרגל יום השנה העברי ה-120 לפטירתו של בנימין זאב הרצל – שיצויין ב-26 ביולי (כ' תמוז), הארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית חושף לראשונה חומרים בלעדיים מילדותו של הרצל, שטרם פורסמו עד כה.
מדובר בתעודה של הרצל מימי בית הספר היסודי, ובתמונה משותפת עם אחותו. התעודה היא משנת 1868, כאשר הרצל היה בכיתה ג'. באותם הימים למד בבית הספר היהודי "פשט", שבו דיברו בשתי שפות - הונגרית וגרמנית, ולכן התעודה נכתבה בשתי השפות הללו.
2 צפייה בגלריה
הרצל ואחותו פאולינה, בתמונה שצולמה בערך בשנת 1870
הרצל ואחותו פאולינה, בתמונה שצולמה בערך בשנת 1870
בנימין זאב הרצל ואחותו פאולינה, בתמונה שצולמה בערך בשנת 1870
(צילום: באדיבות הארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית)
בתעודה הישנה התייחסות כללית להתנהגות התלמידים ולמקצועות הלמידה השונים. הרצל מתואר בתעודה כתלמיד שמשקיע בלימודיו, בעל נימוסים והליכות, מקדיש תשומת לב רבה לפרטיות ומפגין חריצות כלפיי המטלות. בתעודה מתועדים ציוניו של הרצל, ונראה שבמקצועות הדת, הונגרית, גרמנית, מדעים וחשבון הוא זכה לציון "מעולה", לעומת מקצועות העברית ובשימוש בכתב יד קיבל רק את הציון "טוב".
תמונה נוספת שנחשפת היא תיעוד של הרצל יחד עם אחותו פאולינה, שצולמה באזור שנת 1870, כאשר הרצל היה בן 10. מדובר בחומרים שמרמזים לנו מעט על חייו הפרטיים וילדותו של הרצל, וניכר שגם החל מגיל צעיר הרצל הראה את השכלתו והשקעתו הרבה, ובמרוצת השנים הפך להיות האישיות האדירה והנשגבת שהשפיעה רבות על העם היהודי.
2 צפייה בגלריה
התעודה של הרצל משנת 1868
התעודה של הרצל משנת 1868
התעודה של הרצל משנת 1868
(צילום: באדיבות הארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית)
דרור מורג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, אמר: "החומרים החדשים שחשף הארכיון הציוני מאפשרים לנו לזכור ולהעריך מחדש את בנימין זאב הרצל, שהעצים את היסודות לדרכו המרשימה והמשפיעה ביותר בתולדות העם היהודי. מרתק לקרוא ולהבין כיצד לימודי הדת ולימודי הליבה גרו בהצטיינות בכפיפות אחת. עברנו מחזק ומעצים את עתידנו כאן".