סערה בקהילה היהודית בטורקיה: אביה, דודה, וקרוב משפחתה של לוחמת מג"ב – שנולדה בטורקיה – זומנו לשלוש תחנות משטרה שונות באיסטנבול. השלושה שוחררו אחרי חקירה, שנמשכה כתשע שעות.
תמונתה של לוחמת מג"ב פורסמה בציוץ שהעלתה שגרירות ישראל בוושינגטון בשבוע שעבר. בציוץ צורפה תמונתם של ארבעה לוחמי מג"ב בירושלים, שצולמה על ידי צלם ישראלי עם עוקבים רבים כבר בחודש פברואר. בציוץ נכתב: "כל אזרחינו שהגיעו מכל רחבי העולם שומרים על ישראל".
2 צפייה בגלריה
שוטרים באיסטנבול
שוטרים באיסטנבול
שוטרים באיסטנבול
(צילום: Thomas Koch / Shutterstock.com)
בציוץ נכתב גם מהיכן עלו לארץ ארבעת הלוחמים. אחת מהן עלתה לישראל מטורקיה. מיד אחרי פרסום התמונה הגיעה פנייה של המשפחה לשגרירות והציוץ נמחק באופן מיידי.
הציוץ הזה התגלגל לאתרים בטורקיה עם תמונתה ושמה המלא של לוחמת מג"ב. אתר טורקי אנטי ישראלי פרסם את הציוץ וכתב: "עשינו מחקר קטן. עכשיו יש טרוריסטית אחת בתמונה הזו, והמחבלת הזאת חיה למעשה בטורקיה. שגרירות ישראל בארה"ב שיתפה את התמונה הזאת. החלק בצילום שמעניין אותנו הוא זה שאחת החיילות היהודיות כאן, הגיעה מטורקיה ומשרתת בישראל".
עוד נכתב באתר הטורקי: "המדינה שלנו עדיין מאפשרת לחיילים האלה להיכנס ולצאת מטורקיה, בזמן שבמדינות רבות יש איסור שקובע שאם מישהו יצטרף לצבא הישראלי, הוא לא יכול להיכנס שוב למדינה. אנחנו צריכים להכריז על זה כאיסור".
מאוחר יותר ראש העיר לשעבר של אנקרה, מליך גוקצ'ק (Melih Gökçek), קרא למשטרה לפתוח בחקירה נגד "המחבלת שמבצעת רצח עם", כלשונו. כתוצאה מכך אביה של החיילת זומן לחקירה בתחנת משטרה ולאחר תשע שעות שוחרר. במקביל זומן דודה של החיילת ועוד קרוב משפחה.
2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה בטורקיה
ניידת משטרה בטורקיה
ניידת משטרה בטורקיה
(צילום: Faraways / Shutterstock.com)
משגרירות ישראל בוושינגטון נמסר בתגובה: "שגרירות ישראל בוושינגטון פועלת בכל הרשתות החברתיות, במטרה לעדכן קהלים שונים בארה"ב במתרחש בישראל ולהעלות את המודעות לחטופים בעזה, וזאת לצד פוסטים על מרקם החיים בישראל, לרבות הפסיפס החברתי. מתחילת המלחמה העלתה השגרירות אלפי פוסטים לרשתות החברתיות שהגיעו לעשרות מיליוני צפיות. התמונה המדוברת הועלתה במקור לחשבון אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים עוד בפברואר על ידי צלם ישראלי. מכיוון שהתמונה ממחישה את הרבגוניות של החברה הישראלית, היא הועלתה לחשבון של השגרירות. מיד עם קבלת הבקשה מהמשפחה, התמונה הוסרה מחשבון הנציגות".
במקביל, מפלגת המאבק החופשי בטורקיה הידועה גם כ"חיזבאללה של טורקיה" הגישה לפני כמה ימים הצעת חוק לפרלמנט הטורקי במטרה לשלול את אזרחותם של יהודי טורקיה, שמחזיקים בשתי אזרחויות. הצעת החוק קוראת גם להחרמת נכסיהם והכנסתם למאסר עולם בכלא.
מדובר במפלגה קיצונית, שבה שלושה חברים. עם זאת, היא חברה בקואליציה של ארדואן. אישור הצעת החוק עלול לפגוע בנשיא טורקיה ארדואן, ביחסיו עם ארצות הברית.