בתי ספר החרדיים חוזרים ללמוד קובי נחשוני
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

הבוקר (ב'), ראש חודש אלול, עם סיום חופשת "בין הזמנים", חוזרים לספסל הלימודים במוסדות התורה ילדים ונערים בגילי היסודי, התיכוני והעל-תיכוני, לצד אנשים נשואים. גורמי המקצוע ומקבלי ההחלטות בדרג המדיני עוקבים מקרוב אחר חידוש הלימודים במוסדות החרדיים, ובוחנים את השפעותיו על תחלואת הקורונה, כמעין פיילוט לא רשמי לקראת 1 בספטמבר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מבקר בבני ברק

במסגרת הפיילוט שחשפו משרדי הבריאות והחינוך, עתידים תלמידי ישראל לעבור בדיקות סרולוגיות כדי לבחון האם הם נושאים נוגדנים נגד נגיף הקורונה. בהתאם לכך הכריזו משרדי הבריאות, הביטחון והחינוך ופיקוד העורף, על מבצע משולב עם הרשויות המקומיות לביצוע בדיקות המוניות – תחילה בערים אלעד, בני ברק, מודיעין עילית ובית שמש. הן יינתנו בחינם, באמצעות דגימת דם שנלקחת מהאצבע.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הלימודים אמנם נפתחו כבר, אך ארבעה ימים לאחר הודעת משרד הבריאות, רק היום תיפתח התחנה הראשונה, בעיר אלעד שהוכרזה "אדומה". אחת הסיבות שמעכבות את הבדיקות הסרולוגיות בריכוזים החרדיים, היא רצונן של הרשויות המקומיות לערוך אותן בתוך מוסדות החינוך, בעוד שהחלטת משרד הבריאות הייתה להפנות את ההורים למרכזים הקהילתיים של קופות החולים. הרשויות מבקשות, למעשה, למנוע את טרטור ההורים אחרי שעות הלימודים, ולכן יש התארגנות מחדש המביאה לעיכוב.

חיסון - בתוך מוסדות החינוך עצמם

בבני ברק החליטה העירייה, בשיתוף קופות החולים, לחסן את בני ה-12 ומעלה בתוך מוסדות החינוך, למרות שאין הסכמה של משרדי הבריאות והחינוך בעניין. בעירייה אומרים כי הממשלה נתנה לרשויות המקומיות סמכויות בעניין, ולכן ניידות החיסון ייכנסו לתוך המוסדות ויחסנו, כמובן בהסכמת ההורים ולבקשת מנהלי המוסדות.
4 צפייה בגלריה
יעקב הקטן מקבל ברכה מהרב חיים קנייבסקי לקראת שנה"ל החדשה
יעקב הקטן מקבל ברכה מהרב חיים קנייבסקי לקראת שנה"ל החדשה
יעקב הקטן מקבל ברכה מהרב חיים קנייבסקי לקראת שנת הלימודים החדשה
גורם במשרד הבריאות אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי הממצאים מהפיילוט החרדי יילקחו בעירבון מוגבל, וככל הנראה לא ישחקו תפקיד מרכזי בדיונים הבאים בנושא. לדבריו, הניסוי החרדי שהזדמן להם לא בהכרח יהווה אינדיקציה עבור אוכלוסיות אחרות בגלל המאפיינים הייחודיים של המגזר - בעיקר ריבוי המחלימים במוסדות, שיוצרים חסינות עדר ברמה מסוימת, והחשש לאי-דיווח על נדבקים עתידיים.

הנשיא פתח את שנת הלימודים בבני ברק

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, פתח את שנת הלימודים החרדית במערכת החינוך בעיר בני ברק, ונפגש עם תלמידים ועם מנהיגי הציבור החרדי. את הביקור ליווה ראש העיר, אברהם רובינשטיין. את ביקורו פתח בתלמוד התורה "קרלין סטולין", שם קיבלו אותו ילדי כיתות ב׳ בשירת "אחת שאלתי מאת ה׳ שבתי בבית ה׳ כל ימי חיי". לאחר מכן השתתף הנשיא בשיעור ראשון של תלמידי כיתה א׳ ובירך אותם לרגל פתיחת שנת הלימודים.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מבקר בבני ברק
נשיא המדינה יצחק הרצוג מבקר בבני ברק
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, פותח את שנת הלימודים בבני ברק
(צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
בסוף הביקור הוענק לנשיא מכתב שכתב סבו, הרב יצחק אייזק הלוי, מי שהיה הרב הראשי לישראל, לסוכנות היהודית בתום השואה, ובו מבקש הרב לפעול ולזרז את העלאתו של האדמו"ר מקרלין ובתו כדי להצילם. השניים היו השורדים האחרונים מכל משפחתם אשר נרצחה על ידי הנאצים.
משם המשיך הנשיא לביקור אצל תלמידי הכיתות הנמוכות בתלמוד התורה "אור גאון", גם שם התקבל בשירה, ותלמידי הישיבה הגבוהה במרכז. ״כשאדם הולך לבית הספר ולומד ושוקד על לימודיו, כמו שנאמר במסכת יומא, אהבת ה' באמת זה להיות תלמיד חכם", אמר. "אז אני מאחל לכולכם שתהיו תלמידים חכמים ותלמידי חכמים. תזכו להאדיר תורה ולאהוב את מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל וכל מה שמקיים את החיים היהודיים הנפלאים במדינת ישראל".
עוד הוסיף הנשיא ובירך אותם כנשיא המדינה: "אני מאחל לכולכם לימודים טובים ומוצלחים כאן בעיר הקודש בני ברק, תודה רבה לכם". בביקורו התייחס הנשיא לגל הקורונה הנוכחי ואמר: "העלייה בתחלואה מחייבת את כולנו להקפיד על ההנחיות וללכת להתחסן, בכדי שנוכל לחגוג את חגי תשרי הקרבים ובאים בבטחה עם משפחותינו ובבתי הכנסת ובכל מוסדות החינוך. אני מברך ומכבד את הרבנים ומנהיגי הציבור שמקפידים בנושא החיסונים, כפי שראיתי במהלך ביקורי בבני ברק".

"קיבלתי ברכה וגם סוכרייה"

במהלך הביקור בעיר קיבל הנשיא ברכות מהרב חיים קנייבסקי, הרב גרשון אדלשטיין והרב שמעון בעדני. כמו כן, ביקר באגודת ״עזרה למרפא״ שם פגש את מייסדה, הרב אלימלך פירר. בביקורו בבית הרב קנייבסקי שוחח הנשיא עם "גדול הדור" הליטאי, בן ה-93, על חשיבות קבלת החיסונים ושמירה על הנחיות משרד הבריאות – והמשיך לביתו של הרב גרשון אדלשטיין בן ה-98, המשמש כראש ישיבת פוניבז', כנשיא מועצת גדולי התורה וכשותפו של הרב קנייבסקי בהנהגת הציבור הליטאי .
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מבקר בבני ברק
נשיא המדינה יצחק הרצוג מבקר בבני ברק
נשיא המדינה בפגישה עם הרב קנייבסקי
(צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
עם הרב שמעון בעדני, ראש כולל תורה וחיים בבני ברק וחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, שוחח הנשיא על הקשר העמוק שאותו הם חולקים ליהדות התפוצות ולעולם התורה וחשיבות שימור הקשר בין יהדות התפוצות למדינת ישראל.
בין הילדים שיתחילו היום את שנת הלימודים נמצא גם יעקב אייזיקוביץ' בן השש מאלעד, שעולה לכיתה א' בתלמוד התורה "דרכי שלום" בעיר. לפני הכניסה לבית הספר, בין הבילויים האחרונים של החופש הגדול לסידור הילקוט, ביקר יעקב הקטן בביתו של המנהיג הליטאי הבכיר, הרב חיים קנייבסקי, וזכה לברכה מפיו לקראת היציאה לדרך החדשה.
"אבא לקח אותי לקבל ברכה, וקיבלתי ברכה וגם סוכרייה", אמר הילד בהתרגשות לפני שהלך לישון. "אני מקווה שהשנה נוכל ללמוד בלי הפרעות והפסקות בגלל הקורונה. אני כבר חליתי והחלמתי, ואני מקווה שכולם יהיו בריאים".

"בסוף הדלתא הגיעה גם אלינו"

למרות ההתפרצות החוזרת של נגיף קורונה לא נקבע מתווה מיוחד לקיום הלימודים בישיבות ולהפעלת הפנימיות, שבהן שוהים עשרות-אלפים, וזאת הודות לנתונים הנמוכים והמעודדים יחסית בחברה החרדית. בישיבות הפנימייתיות, שעלו לכותרות בגלי התחלואה הקודמים בגלל מתווה הקפסולות השנוי במחלוקת שאושר להן בזמן שהחינוך הממלכתי הושבת, פחות חוששים כעת להתפרצות, לאור ההערכה כי כ־80% מהתלמידים שם כבר מחוסנים או מחלימים.
4 צפייה בגלריה
יעקב אייזיקוביץ' מתחיל מחר לימודים
יעקב אייזיקוביץ' מתחיל מחר לימודים
יעקב אייזיקוביץ'
( צילום: אביגיל עוזי)
גורמים במשרד הבריאות הסבירו כי הישיבות הגבוהות כבר אינן מהוות גורם מטריד כבעבר, ולכן הפיקוח המיוחד עליהן התייתר בשלב זה, כך שהתלמידים לא נדרשים אף לבדיקות תקופתיות לנגיף. "יש חובה לעטות מסכות, כמובן", אמרו, "אבל צריך לזכור ששיעור המחלימים והמחוסנים הגבוה מעניק, להערכתנו, רשת ביטחון מפני התפרצות, ובנוסף - במשך חודש אלול רוב הבחורים לא שבים הביתה לקהילה. מצד שני, יש הבנה שצריך לעודד חיסונים גם בקרב הצעירים כדי לשמור על המבוגרים - וזו המשימה החשובה ביותר שלנו היום".
ואכן, במשרד הבריאות הציבו את חיסון בני ה-12 ומעלה כמטרה העיקרית לקראת פתיחת "זמן אלול" במוסדות התורניים, ובמסגרת ההיערכות לה התקיים בימים האחרונים מבצע אינטנסיבי לכך בריכוזי המגזר, בשיתוף קופות החולים והרשויות המקומיות ובעידוד ההנהגה הרבנית ועסקני הרפואה. בין היתר חולקו בסוף השבוע מתנות לילדים ולנערים שבאו להתחסן.
כדי שלא להרתיע את הציבור מאפשרות של צביעת היישוב באדום, יוזמי מבצע הבדיקות הסרולוגיות הדגישו כי הוא אינו מיועד לאיתור תחלואה סמויה. אבל כבר אתמול קיבל הציבור החרדי תזכורת לכך שהנתונים המעודדים בריכוזיו עלולים להשתנות בכל רגע, כאשר העיר אלעד נכנסה לרשימת היישובים האדומים. גם כפר חב"ד צבוע באדום, לאחר שיותר ממאה ילדים נדבקו בקורונה במחנות הקיץ של החסידות.
יוסי ערבליך, יו"ר אגודת "למענכם" לייעוץ רפואי, דיווח כי הנתונים המספריים משקפים את מה שהוא פוגש בשטח. “לקח לזה זמן, אבל בסוף הדלתא הגיעה גם לציבור החרדי".
במשרד הבריאות טענו כי הטיפול הוא בידי פיקוד העורף. ממשרד החינוך ומפיקוד העורף טרם נמסרו תגובות.