בעוד המערכת הפוליטית סוערת לקראת ההצבעה על הארכת חוק הגיוס הקיים הלילה (בין שני לשלישי) – דווקא הציבור החרדי, הרבנים ונבחרי הציבור, מתרחקים בשלב זה מלב הסערה. חברי הכנסת של ש"ס ויהדות התורה ודאי יגיעו למליאת הכנסת ויצביעו בהתאם לעמדת הממשלה, המאריכה את המצב הקיים ולמעשה את הפטור לבחורי הישיבות מגיוס, אך במגרש התקשורתי הם מניחים למפלגות הציוניות להזיע לבדן על המגרש.
הפגנת חרדים בשבוע שעבר
(צילום: שלו שלום, רוני גרין שאולוב)

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, התבטא בחריפות לקראת ההצבעה ואמר: "כל מי שירים את היד – נחשב שותף לפשע". גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, קרא לחברי הכנסת מהליכוד "לפעול ברוח התנועה הציונית ולהצביע בהתאם לאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, ולא בהתאם לאינטרסים קואליציוניים".
בכלי התקשורת החרדיים מהדהדים את דבריו של יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר בישיבת סיעתו כי "אסור לדחוק את החרדים לפינה" ולכן לא יתנגד להצעת החוק, שמאפשרת את המשך אי גיוס בני הישיבות. מאוחר יותר בנאום במליאת הכנסת, הוא אמר לחברי האופוזיציה: "אתם עשיתם? הייתם אתם בקואליציה לפני שנה וחצי, קואליציה בלי חרדים".
בציבור החרדי מבינים שמאבק תקשורתי על נושא הגיוס נועד מראש לכישלון. בש"ס דחו את ישיבת הסיעה לשעות הערב, סמוך להצבעה, וביהדות התורה נמנעו משיח פומבי בנושא. בניגוד למקובל, הפעם, כאשר המצב שברירי ובקואליציה חוששים שסערה אחת יותר מדי עלולה לגרום חברי כנסת מהליכוד להצביע עם האופוזיציה – גם קולם של ראשי הישיבות והפוסקים החרדים נדם.
1 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
(צילום: שלו שלום)
בניגוד לצפוי סביב סוגיות אלה לא יצאו מכתבי רבנים, קריאות פומביות ושיחות של רבנים לציבור על חשיבות לימוד התורה, והחומרה שיש לדעתם בפגיעה בו.
גורמים בעולם החרדי אמרו ל-ynet: "דעתנו ברורה, אנחנו נגד הגיוס, אבל בנושא הזה כל התבטאות עלולה להיות מזיקה יותר מאשר מועילה, לכן מעדיפים לשבת בשקט ולתת לסערה לעבור ולא להחמיר את המצב. כל התבטאות שלנו יכול לגרור לעוד הסתה ושנאה כלפי הציבור החרדי ומעדיפים להימנע מזה בכל דרך".
מי שכן נשמע קולו בנושא הוא הרב אברהם יהושע סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק הירושלמית הוותיקה. הרב סולובייצ'יק, שנחשב לקיצוני ביחסו למדינה ותלמידיו ברובם אינם מצביעים כלל לכנסת, צוטט באתר "כיכר השבת". בדבריו הוא מתח ביקורת על חברי הכנסת החרדים ואמר כי עליהם לפרוש מהקואליציה.
הוא אמר כי "יושבים עם ראש הממשלה, מגיעים לשם כמה דרייערס (עסקנים) ועושים איתו הסכם, אני לא יודע מהו ההסכם, אבל בעיתון היה כתוב שזהו אותו הסכם שעשו לפני שנתיים, אלא שאז לא ישבו בממשלה, וממילא היה זה אז ממשלת השמד, עד כדי כך שצריכים לכוון 'כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ'. היום זה הממשלה שלנו, ויושבים ומתפשרים ועושים הסכם".
הרב קרא כאמור למפלגות החרדיות לצאת מהממשלה ואמר כי "הרי עכשיו הוא זמן מלחמה, על כן הם אומרים שאינם יכולים לאיים בפרישה מהממשלה, אולי באמת צריכים לעזור גם בזה, ששפיכות הדמים כאן כבר ייפסק, בשביל אחד מופקר שהחליט שצריכים להילחם? הרי הוא גרם לכל הצרות, כל יום נהרגים עוד ועוד יהודים, ואם היו פורשים מהממשלה אולי היו משפיעים גם בזה להפסיק את זה. הרי יישובים שלמים פינו מאימת הטילים, ואי-אפשר להיכנס שם כלל, וכל התושבים כבר בגלות יותר מחצי שנה, והכול בגלל שהוא החליט שצריכים להילחם עימהם. בכל יום נהרגים יהודים, ומתנחמים בזה שהורגים כמה ערבים".
כמו כן אמר הרב כי המצב הפוליטי הוא ההוכחה לכאן שאין לקחת תקציבים מהמדינה עבור הישיבות, כי הדבר מביא את נבחרי הציבור החרדים להסכים לפשרות על עולם התורה למען המשך התקציב.