עימות פומבי בין השר איתמר בן גביר לקרן למורשת הכותל, סביב סוגיית הר הבית, הוביל להחלטה של המשטרה לסגור את החניה הצמודה לכותל המערבי. לאחר הפרסום ב-ynet פרסמה לשכת השר הודעה, לפיה הצדדים הגיעו להסדר.
בהודעת לשכת השר לביטחון לאומי נכתב כי לאחר דיון שערך השר עם מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז ירושלים, ושיח עם הקרן למורשת הכותל המערבי, הוחלט לאפשר את פתיחת החניות בכותל בסיכום כי אישורי הכניסה יינתנו באופן סדור ושוויוני. "השר בן גביר יעמוד על כך שכלל הרבנים מכל העדות והמגזרים יקבלו יחס הוגן ולא תהיה אפליה", נכתב בהודעה.
המתח בין הצדדים החל בעקבות סככה שהקימו עולי הר הבית בכניסה אליו, שנועדה לאפשר המתנה נוחה בצל. עולי ההר מספרים כי עובדי הקרן למורשת הכותל המערבי, המתנגדת עקרונית לעליית יהודים להר הבית, פירקו את הסככה במטרה להקשות עליהם. בעקבות המקרה, החליט השר לביטחון לאומי לשלול מהקרן את האפשרות לחלק היתרי חניה לחניון הקטן שליד הכותל, ולהעביר את הסמכות הזו לידי המשטרה.
שוטרת מונעת את כניסתו של כלי רכב לחניה ליד הכותל: "אין כניסה, פשוט סגור"

החניה הצמודה לכותל חיונית בעיקר לנכים. רק אתמול (יום ב'), קייס ליג'לם דסלין (90), מבכירי יוצאי אתיופיה בישראל המתנייד בכיסא גלגלים, לא הורשה להיכנס עם רכבו לחניון. שוטרים בכניסה לחניון הקטן, המכיל מספר מקומות חניה מצומצם, נצפו כשהם מודיעים לבאים על כך שאין לכלי רכב אזרחיים היתר להיכנס לשם.
תיעוד שפורסם (ראו בסרטון למעלה) מראה כיצד שוטרים מנעו מאדם להיכנס לחניה במכוניתו, שבה נסע עם בנו המונשם. שוטרת במקום אמרה לו: "אין כניסה, פשוט סגור. אנחנו לא מאפשרים דברים כאלה". האב תהה: "הגעתי עם רכב אזרחי, איך עוד אני אמור להגיע – עם מסוק?" והשוטרת עמדה בשלה: "אין כניסה לרכב אזרחי, סגור. ויותר מזה, אתה לא הראשון ולא האחרון. רכב אזרחי לא נכנס". בהמשך פנתה השוטרת לנציג הקרן למורשת הכותל שנכח במקום: "תגיד, מה קורה עם הקרן? אתם לא רוצים להגיע להסכם עם המשטרה?".
לגבי הסככה שהקימו עולי הר הבית, בקרן למורשת הכותל הסבירו: "הסככה הוסרה בהתאם להנחיית יועצי הבטיחות ובשל עומס של אלפי המבקרים בכניסות לכותל המערבי בימי חול המועד. יודגש כי הסככה הוקמה ללא תיאום מראש ומבלי לקבל את האישורים הנדרשים לכך".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר
(צילום: Amir Cohen / רויטרס)
השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, מסר כי "לגבי סיפור פירוק ההצללה (אפילו לא סוכה) לעולי הר הבית, מלבד העובדה שדבר העלייה להר הבית נאסר על ידי גדולי ישראל זצוק"ל ובהתאם להחלטת מועצת הרבנות הראשית, במקרה הזה, הדבר הגיע כמעט לידי סכנת נפשות וגזל חלק נכבד מהכניסה לכותל, בזמן הגעת אוטובוסים רבים לכותל שפרקו מאות רבות של אנשים. בניסים לא היו נפגעים בגוף. אם לא די בכך, במקרה שהיו חס ושלום אזעקות ואנשים היו במנוסה, היו עלולים להימחץ אנשים".
עוד אמר השר מש"ס: "לקחת את כל הסיפור, ולקשר אותו לעניין אישורי הכניסות לכותל לאנשים קשישים וחולים מכל העדות והחוגים, שרק חפצים להגיע בחג ולהעתיר בתפילה על הכלל והפרט בזמן שעם ישראל זקוק לישועות בתקופה זו, זו טעות מיסודה. מה אשמים הקשישים והחולים?".
יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, אמר: "אני שמח על הירידה המשמעותית במספר העולים להר הבית שמתחייבים כרת, אני מקווה שהמגמה הזאת תימשך ותרד עוד. אני מגבה את רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ שפועל כל השנים בסדר מופתי ובכללים מחייבים, ואני דורש לקיים את החלטותיו שמגובות על ידי המשטרה".
מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר: "הקרן מצֵרה על החלטת משטרת ישראל לנקוט ב'צעדי ענישה' נגד באי הכותל, בהם אנשים נכים ומונשמים, לאחר שהקרן פירקה מתקן לא חוקי ולא בטיחותי, שהותקן בשטח הכותל על ידי גוף המתקרא 'מינהלת הר הבית', ותכליתו מתן הצללה לעולים להר הבית. הקרן למורשת הכותל המערבי מתקשה לקבל את דבריהם של קציני משטרה הטוענים כי מדובר ב'הוראה מלמעלה' בתגובה לפירוק המבנה הלא-חוקי והלא-בטיחותי. יודגש כי בניגוד להודעת לשכת השר בן גביר, מנהיג הדת האתיופי שהגיע אתמול לכותל המערבי לא הורשה להיכנס עם רכבו בהנחיית המשטרה, לאחר שזו חסמה את הכניסה לחניה. בניגוד לטענת לשכת השר, הכניסה לכותל מתנהלת בשקיפות מלאה על פי התקנון המופיע באתר הקרן ומפרט את בעלי ההיתרים".