12 שנות מאסר בפועל נגזרו בבריטניה על גבריאל בודאש (24), שעודד גולשים לבצע פעולות טרור – בין היתר נגד יהודים במדינה. הוא הורשע בארבע עבירות של עידוד טרור, עבירה אחת של הפצת פרסום טרור ועבירה אחת של שליחת הודעה אלקטרונית בכוונה לגרום למצוקה או חרדה.
בודאש, יליד פולין שהתגורר בווסטון-סופר-מארה, שבצפון סומרסט בבריטניה, פרסם הוראות מפורטות כיצד להכין חומרי נפץ מחפצים זמינים ביתיים, ויצר אקדח פלסטיק באמצעות מדפסת תלת ממד.
1 צפייה בגלריה
בריטניה רדינג משטרה דקירות
בריטניה רדינג משטרה דקירות
שוטרים בבריטניה. ארכיון
(צילום: AP)
השופט בריאן פרסטר כתב בגזר הדין, שפורסם ביום חמישי האחרון: "הראיות חושפות שהיה לך עניין ברור בעליונות הלבנה, טרוריסטים אחרים כולל ברנטון טרנט ומעשי טבח, כולל הירי בכרייסטצ'רץ', ניו זילנד".
בהמשך אמר השופט: "אתה גם פרסמת בטוויטר – 'אני הולך לבנות פצצה'. הפצת הוראות כיצד לבנות פצצה, מתוך כוונה לעודד טרור". בין החומרים שפרסם בודאש באינטרנט היה סרטון שבו הוא לבש בגדים דומים לתלבושת שלבש טרנט ביום שבו שידר בשידור חי את רצח 51 מוסלמים בשני מסגדים בכרייסטצ'רץ' ב-2019.
השופט פרסטר הוסיף: "אמרת דברים כמו 'הרוג את היהודים, הרוג את המנהיגים הפוליטיים'. אתה גם עודדת שיש צורך לנקוט פעולה". בודאש פרסם סרטון בטלגרם עם קטעים "מצמררים וגרפיים" ונתן הוראות כיצד לענות ולבסוף לרצוח קורבן בסכין.
ארגון הביטחון היהודי הבריטי CST החל לחקור את הפעילות המקוונת של הנאשם בספטמבר 2022. הארגון מסר שאנשיו אספו ראיות מחשבונות המדיה החברתית של בודאש, ומסרו את הראיות למשטרת הלוחמה בטרור בקיץ 2023. בודאש נעצר ב-1 באוגוסט 2023.
במהלך משפטו, בודאש טען שהסרטונים שפרסם באינטרנט נועדו להיות מצחיקים, מנקודת מבט של דמות ימין קיצוני "קומית". השופט פרסטר אמר כי "אין קשר ישיר בין ההפרעה הנפשית של בודאש ובין העבירות שלו". במהלך חיפוש בביתו של בודאש באוגוסט 2023, נתפסו פריטים שונים בעלי אופי ימני קיצוני כולל ספרים ומזכרות ימין קיצוני, יחד עם נשק חם מודפס בתלת ממד.