בית כנסת במרכז ברלין הותקף באמצעות בקבוקי תבערה. למרבה המזל לא היו נפגעים במקום. התקרית החמורה התרחשה ימים ספורים לאחר שבתי יהודים שונים בבירת גרמניה סומנו במגן דוד, וזמן קצר לאחר שתומכי ארגון הטרור חמאס פיזרו סיסמאות אנטישמיות ברחובות העיר.
"אנו סומכים על רשויות אכיפת החוק בגרמניה שיטפלו במקרה במלוא החומרה ובכל האמצעים העומדים לרשותם", נמסר משגרירת ישראל בברלין, "אך זוהי גם שעת מבחן עבור כל דמוקרטיה, שאין בה תחום אפור: או שאתם ניצבים עם בני האור או עם בני החושך. זה הזמן להשמיע קול ברור".
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע בברלין
זירת האירוע בברלין
זירת האירוע בברלין
בעקבות תקיפת בית הכנסת בברלין, מסר שליח חב"ד ורבה של העיר, הרב יהודה טייכטל: "אנחנו עומדים לצד קהילת בית הכנסת 'קהל עדת ישראל' בשעה הקשה הזו ובטוחים שהרשויות בגרמניה ימצו את הדין עם הפורעים המנסים להלך אימה על יהודי ברלין. אנחנו לא מתפעלים מהחושך שהם מנסים לזרוע כאן, בישראל ובכל מקום אחר בעולם – וכולנו יחד נמשיך בעשייה ובהפצת האור, שהיא המתכונת המדויקת לגירוש החושך".
כזכור, קנצלר גרמניה אולף שולץ הגיע אתמול (יום ג') לישראל לביקור הזדהות וסולידריות בשל המלחמה מול חמאס. בהצהרה לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אמר כי "ההיסטוריה הגרמנית והלקחים מהשואה מחייבים אותנו לשמור ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל". שולץ הבהיר כי "ללא ספק לישראל יש את הזכות להתגונן ולהילחם בטרור".
על פי גורמים מקומיים, יש בגרמניה איומים רבים וניסיונות להפגנות נגד ישראל שהמשטרה המקומית מפזרת ביד קשה. יש גם הפגנות תמיכה בישראל מצד לא-יהודים, אבל מנגד מחאה גוברת מצד קהילת המהגרים המוסלמים. הרשויות בגרמניה דאגו להגביר את האבטחה על מוסדות יהודיים ונאסרו הפגנות פרו-פלסטיניות בחלק מהערים.
"אנו צופים בחרדה גדולה באופן שבו הסכסוך במזרח התיכון זולג גם אל רחובות גרמניה", נמסר מוועידת רבני אירופה (CER). "אלו שתוקפים בעת הזו מוסדות יהודיים, כפי שהתרחש אמש בברלין, ואת הקהילה היהודית שחיה כאן, ממניעים של הזדהות וסולידריות כוזבת עם המאבק הפלסטיני, הרחוק מלהיות שוחר שלום, אינם מבינים דבר וחצי דבר והופכים עצמם ל'עובדים' בשירותו של ארגון הטרור חמאס. חמאס, שמקריב ללא רחם אוכלוסייה אזרחית על מזבח מטרות הטרור שלו, ושכוח שלטונו נובע למעשה מהיותו זרוע של איראן, הוא איום לשלום העולם כולו, ומאיים גם על ביטחונה הפנימי של גרמניה".
3 צפייה בגלריה
משטרה ליד בניין בית הכנסת בברלין
משטרה ליד בניין בית הכנסת בברלין
כוחות משטרה ליד בניין בית הכנסת בברלין
(צילום: AP Photo / Markus Schreibe)
לדבריהם, "מפחיד לחשוב באיזו מידה התבסס הנרטיב הכוזב על המזרח התיכון, לא רק בקרב מוסלמים בגרמניה ובאירופה, אלא גם בקרב חוגים שמאלניים, ימניים ואפילו אינטלקטואליים, באופן שממשיך ומלבה את מדורת האנטישמיות ואת שנאת ישראל במדינה זו, ולפיכך מהווה קרקע פורייה לניסיונות לסכן את חייהם של היהודים כאן".
בהמשך ההודעה נכתב כי "ברור שמערכת מקבילה של תומכים וחברים בארגוני טרור אסלאמיסטיים, בין שמדובר בחמאס, חיזבאללה או דאעש, השתקעה בגרמניה, וכעת אנשים אלו מנצלים ללא בושה את היותם אורחים בגרמניה, באופן שלא רק מסכן את הביטחון הלאומי ואת חייהם של יהודים החיים כאן, אלא גם מהווה הפרה בוטה של זכותם להמשיך להתגורר במדינה זו.
"אנו מצפים מגרמניה ומממשלות המדינות החברות באיחוד האירופי להפעיל מדיניות של אפס סובלנות כלפי אירועים מעין אלה ברחובותינו, להגביר את אמצעי ההגנה והביטחון לנוכח המצב, ולהסיק את המסקנות המתבקשות. זה כולל שימוש בכל האפשרויות הריבוניות העומדות לרשות המדינה להעמדה לדין פלילי ובדיקת זהותם של תומכי חמאס ועושי דברם, שלעיתים קרובות הם בעלי מעמד תושב בלבד, ולפיכך אפשר לגרשם מגרמניה ללא דיחוי".
"אם התקפות אלה לא ייענו בנחישות וכוח מוחלט, אנו יכולים לצפות כי הן תזלוגנה גם לכלל אוכלוסיית גרמניה, באותה האופן שבו החלו התקפות דעאש בצרפת נגד יהודים, ולאחר מכן המשיכו גם נגד כלל האוכלוסייה", הזהירו בוועידת רבני אירופה.

בריטניה: זעם בקהילה היהודית על ראש עיר

סערה בקהילה היהודית בסלפורד בבריטניה, לאחר סירובו של ראש העיר פול דנט לגנות את חמאס על הטבח שביצע בעוטף עזה. מדובר באזור עם אחת הקהילות היהודיות הגדולות בבריטניה מחוץ ללונדון.
לאחר שתיקה של יותר משבוע, ראש העיר שבה חיים כ-250 אלף איש ובכירים נוספים בעירייה הכינו הצהרה שבה גינו את "שפיכות הדמים משני הצדדים" וביקשו מחבר המועצה, רובין גארידו, שהוא חבר באופוזיציה המקומית, לחתום עליה. גארידו סירב לחתום על ההצהרה לאחר שנדהם לגלות שראש העיר מסרב לגנות בה את מחבלי החמאס. ראש העיר וצוותו סירבו לתקן את ההצהרה, ולכן חבר המועצה גארידו פרסם הצהרה משלו מטעם האופוזיציה, וגינה את ההתקפות הנוראות של חמאס בישראל.
למרות הקריאות מצד הקהילות היהודיות, העירייה מסרבת בתוקף להאיר את המרכז האזרחי של מועצת העיר סלפורד בצבעי כחול ולבן כדי להראות תמיכה בנרצחים במתקפת הטרור, כפי שעשתה הממשלה הבריטית ועיריות רבות ברחבי בריטניה. המועצה מיהרה בעבר להראות תמיכה פומבית באירועים רבים אחרים ברחבי העולם, כולל אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור לשעבר. כרגיל, התייצב נגד ישראל ובעד הפלסטינים
ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור לשעבר. כרגיל, התייצב נגד ישראל ובעד הפלסטינים
ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור לשעבר. כרגיל, התייצב נגד ישראל ובעד הפלסטינים
(צילום: רויטרס / Susannah Ireland)
ראש העיר, כמו גם חלק גדול מחברי המועצה ממפלגת הלייבור במועצת העיר סלפורד, הם מתומכי יו"ר מפלגת הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין, שכינה בעבר את חמאס "חברים" ואת חיזבאללה "אחים". בשבוע שעבר הוא סירב לגנות את מתקפת הטרור העקובה מדם של חמאס. במהלך סוף השבוע אמר קורבין לאלפי מפגינים פרו-פלסטיניים בעצרת בלונדון שהם "חייבים לגנות את פעולות הצבא הישראלי בעזה". לדבריו, "האירועים" ב-7 באוקטובר עוסקים בצדק, "במיוחד עבור העם הפלסטיני".
בהצהרה של חבר המועצה רובין גארידו, מנהיג האופוזיציה וקבוצת חברי מועצה שמרנים של מועצת העיר סלפורד, נאמר: "אנו מזועזעים מההתקפות הנוראות של החמאס הפלסטיני על עם ישראל. אנו מגנים את המתקפה הזו שגרמה למוות ולפציעה של כך הרבה אנשים חפים מפשע, ואנו מקווים שהעניינים ייפתרו בקרוב לפני שיותר מדי אנשים אחרים יסבלו בידי המחבלים הללו".
עוד נאמר: "ליבנו עם כל האנשים בסלפורד שסובלים ושאיבדו את יקיריהם כתוצאה מהזוועות הללו. כעיר אנו עומדים לצידם ותמיד נהיה מאוחדים לשלום. מחשבותינו ותפילותינו עם כולם, גם מעבר לים וגם קרוב יותר לבית, שנפגעו מהאירועים הנוראים הללו".
אריה חיים לייטנר, חבר העירייה ואחד מראשי הקהילה היהודית בעיר, אמר: "הקהילה ציפתה להפגנת סולידריות מצד ראש העיר ולהבטחה שהוא ישמור על ביטחון העיר. במקום זאת קיבלנו שתיקה, ואחריה סירוב לגנות את מתקפת הטרור הבזויה שביצע חמאס".