ריאיון עם אמרו פנטה, שרבנים דורשים שבנה יצחק יעבור ברית מילה נוספת
(צילום: אסף מגל)

"אני מרגישה חסרת אונים", מספרת אמרו פנטה, ופורצת בבכי. "מערך הגיור דורש שהבן הקטן שלנו, בן השלוש, יעבור ברית מילה שנייה, למרות שיש חשש רפואי לחייו. אחרי כל התלאות בדרך לפה, לא האמנתי שאעבור דבר כזה במדינת ישראל".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הסיפור הקפקאי הזה קורה במדינת ישראל, למשפחת עולים חדשים מאתיופיה הנמצאים בתהליך גיור. לאחר ברית מילה שנערכת לבן הזקונים על ידי מוהל מוסמך, בליווי של מדריכת הגיור, מתבשרים בני המשפחה כי ברית המילה "איננה כשרה על פי ההלכה", וכי הפעוט מחויב בברית מילה חוזרת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לא מסייעים גם עדותו של מוהל מוסמך נוסף המחווה דעה הלכתית-מקצועית וקובע כי המילה שנערכה תקינה, וגם לא מצבו הרפואי הרעוע את הפעוט. במערך הגיור יודעים להגיד בתגובה רק שהנושא מוכר – וכי "נעשים מאמצים לפתור את העניין".

"בוכה על בני הקטן"

בני משפחת פנטה – ההורים אמרו בת ה-34, צ'לוט בן ה-48 ושלושת בניהם: מינצ'יל, חבטמו ונגוסטו – עלו לישראל לפני ארבע שנים. בנם הבכור, גטהון בן ה-20, נשאר באתיופיה. שנה לאחר מכן, בעודם מתגוררים במרכז קליטה בחיפה, נולד בן הזקונים של המשפחה, יצחק, כיום בן שלוש.
2 צפייה בגלריה
אמרו פנטה עם יצחק בן ה-3
אמרו פנטה עם יצחק בן ה-3
אמרו פנטה עם יצחק בן השלוש. "לא נותנים לי תשובה, מרגישה שהכול חשוך מסביב"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"עלינו לארץ כי אנחנו אוהבים את ישראל ורצינו להיות עם המשפחה", מספרת האם אמרו. "חשוב לנו להיות יהודים במדינת ישראל. אחרי שהגענו, התחלנו לימודי יהדות ותוך כדי גם לימוד עברית באולפן. שמונה ימים לאחר שילדתי את יצחק, כמו לכל יהודי מאז אברהם אבינו, עשינו לו ברית עם מוהל מוסמך שנתן לנו אישור. בברית הייתה גם מדריכה לגיור שליוותה אותנו בהליך. אבל אחרי שסיימנו את תהליך הגיור, נבדקנו על ידי נציגי מערך הגיור שאמרו לנו שיצחק צריך לעבור ברית בפעם השנייה. הביאו עוד רב שיסתכל על הברית שהבן שלנו עבר, והוא דווקא אמר שהברית בסדר".
יצחק סובל מבעיית קרישת דם ומלחץ דם נמוך. "רופא מומחה אמר לנו שהילד לא יכול לעבור ברית כי זה מסכן אותו. הוא גם אמר שהברית שנעשתה לו תקינה, ונתן לנו מסמך שהכול בסדר". למרות ששלחה את המסמך למערך הגיור, טוענת אמרו, היא לא קיבלה תשובה. "חודשים עברו והם מתעקשים שלא ראו את המסמך. כשאני שואלת מה קורה, לא נותנים לי תשובה. אני מרגישה שהכול חשוך מסביב. נשאר לי ילד באתיופיה שאני מתגעגעת אליו ובוכה עליו, וכעת אני בוכה גם על הבן הקטן שלי. אני לא רוצה לסכן את החיים שלו אחרי שכבר עשינו לו ברית".
2 צפייה בגלריה
אמרו פנטה עם ילדיה
אמרו פנטה עם ילדיה
"רועדת מפחד ומדאגה". אמרו פנטה עם ילדיה
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדבריה, "כל הגוף שלי רועד מפחד ודאגה. בכל פעם שאני מתקשרת לברר דברים, מנתקים לי את הטלפון. אמרו לנו להיכנס למקווה, לצורך טבילת הגיור, אבל כשבאנו עם הילד, אמרו שהוא לא יכול להיכנס כי הברית שלו לא טובה, ועד שלא יעשה ברית חוזרת – הוא לא ייחשב כיהודי. אמרו לי שגם אם הוא יעבור את המקווה זה לא יעזור, כי בכל מקרה הוא חייב לעבור ברית".

"לא חשבתי שאעבור דבר כזה בישראל"

רגע קשה במיוחד, היא מספרת, היה זה שבו קיבלו את תעודות הגיור. "כולנו קיבלנו תעודה, רק יצחק לא. פרצתי בבכי. אני בוכה מבפנים כל הזמן. כולנו יהודים, חוץ מהבן שלנו. אחרי כל התלאות שעברנו בדרך לפה, לא חשבתי שאעבור דבר כזה במדינת ישראל".
אמרו מספרת כי לאחר שהגורמים שפנתה אליהם התעלמו ממנה, הגיעה אל שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, שמלווה אותה מאז. "מדובר בהתנהלות שערורייתית וחסרת אחריות עד כדי סיכון חיים של פעוט", אומרת תמנו שטה, "תוך התעלמות מוחלטת מגורמי מקצוע ובהם רופא ומוהל מוסמך שחתמו על תקינות המילה. המשפחה פנתה אליי במצוקתה, ומיד דרשתי לבצע בדיקה מעמיקה מול מערך הגיור על מנת שמקרים מעין אלה לא יישנו בעתיד".
פנינה תמנו שטה באולפן ynetפנינה תמנו שטהצילום: שמוליק דודפור
ממערך הגיור נמסר בתגובה: "במהלך תהליך הגיור נבדקת ברית המילה של כל מתגייר, אם ישנה. מוהל של מערך הגיור קבע כי הברית אינה תקינה הלכתית. מערך הגיור אף שלח את המשפחה לבדיקה נוספת אצל מוהל נוסף – וגם הוא קבע כי היא איננה תקינה. מערך הגיור פועל למען מציאת פתרון לסוגיה".
סייע בהכנת הכתבה: קובי נחשוני