"אנו קוראים לממשלת ישראל לקיים את החלטותיה והבטחותיה ולהעלות בהקדם את כל אחינו ואחיותינו הממתינים בקהילות היהודיות, שהם צאצאים ליהודי אתיופיה מצד אימותיהם או אבותיהם", כך כתבו אתמול (ב') 24 רבנים וקסים – חברי ועד הרבנים והקסים למען שארית יהודי אתיופיה – במכתב ששיגרו לראש הממשלה בנימין נתניהו תחת הכותרת "את אחינו אנו מבקשים – העלה את אלפי הממתינים בגונדר ואדיס אבבה".
2 צפייה בגלריה
הגיעו לארץ - ומתחילים כיתה א'
הגיעו לארץ - ומתחילים כיתה א'
עולים מאתיופיה שהגיעו בסבבים קודמים
(צילום: נגה מלסה)
בין הרבנים והקסים שחתומים על המכתב: הרב יעקב מדן, הרב רא"ם הכהן, הרב יואל בן נון, הרב מנחם ולדמן, הרבה יוסף הדנה, הרב שי פירון, הרב דוד סתיו, הרב יובל שרלו, הרב שלמה וילק, הרבנית חנה הנקין, הרב אברהם אינברם, הרב אלעד סנבטו והרב חיים אשטו טגניה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במכתב הם מפצירים בראש הממשלה לקיים את הבטחות העבר: "שמענו את המילים החמות ואת הבטחותיך גם במהלך מערכות הבחירות האחרונות לכנסת, ואנו מבקשים להדגיש כי הגיעה העת למעשים. כיוסף שחיפש את אחיו, אף אנו קוראים היום לממשלת ישראל: 'אֶת אַחַי אָנוֹכִי מְבַקֵּשׁ!' אנו מפצירים בך ובשרי הממשלה לקיים את המחויבות הערכית, ההלכתית, המקבלת ביטוי מפורש גם במגילת העצמאות: מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות".

אין תקצוב להמשך העלייה

בפברואר 2020 התחייב נתניהו על תוכנית 100 ימים להבאת שארית יהודי אתיופיה לישראל. בהמשך החל מבצע "צור ישראל", אבל הוא נבלם בהתפרקות הממשלה הקודמת, והממשלה הנוכחית לא תקצבה את המשך העלאת היהודים.
במהלך דיון בוועדת הקליטה של הכנסת התברר המספר המדויק של יהודים ממתינים שכבר נבדקו על ידי רשות האוכלוסין ונמצאו מתאימים לקריטריונים: 4,226 בני אדם, כלומר עוד 1,226 מעבר ל-3,000 שהממשלה אישרה את כניסתם בנובמבר 2021 – מה שלא מתוקצב בתקציב המדינה הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם בכירי הקייסים של העדה האתיופית
בנימין נתניהו בפגישה עם בכירי הקייסים של העדה האתיופית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם בכירי הקסים. הבטחות להביא את הממתינים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בדיונים קודמים של הוועדה נחשף כי בתקציב 2024-2023 אין סעיף תקציבי להמשך העלאתם של הממתינים במחנות באדיס אבבה ובגונדר. "ברשימה שלנו יש כיום 4,226 אנשים שהגישו בקשת עלייה לישראל ונמצאים באתיופיה", אמרה מיכל יוספוף, מנהלת אגף אוכלוסיות מיוחדות ברשות האוכלוסין וההגירה.
לדברי יוסיפוף, "כל פנייה נבחנת ונבדקת לעומק. אנחנו בודקים האם הפנייה עונה על החלטת הממשלה, יש קריטריונים שקובעים את העדיפות לעלייה לישראל. ברגע שמילאנו את מכסת העולים שהממשלה קבעה עצרנו את תהליך הבדיקה". יש לציין כי לפי הערכות שונות באתיופיה ישנם 9,000 אזרחים שנמצאים במחנות אשר ממתינים לעלות לישראל.

"סבתא מחכה להן"

אחת הצעירות שדיברו היום בכנסת היא אסרס דמלש, מהנדסת בניין, קצינה לוחמת במילואים, שעלתה לפני 21 שנה עם סבתה זמן קצר לפני שאמא שלה נפטרה. אחרי המתנה ארוכה היא קיבלה תשובה לאחרונה ממשרד הפנים על כך שהאחיות שלה לא יוכלו לעלות לארץ כי הן לא מופיעות ברשימת הממתינים.
בדיון בכנסת היא סיפרה איך סבתא שלה שחיה איתה פה כאם, איבדה ראייה בעין אחת ורק מקווה שתספיק לראות את הבנות בארץ לפני שתאבד לחלוטין את ראייתה.