כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", צה"ל הודיע בשבוע שעבר כי באופן רשמי ההילולה שאמורה הייתה להתקיים בל"ג בעומר במירון – מבוטלת. אך למרות המצב הביטחוני, נציגי החרדים מבקשים לקיים את מסורת החג – אפילו בצורה מצומצמת. במפלגות החרדיות, בהובלת השר הממונה על ההילולה, מאיר פרוש, מנסים לאפשר את קיום מסורת ההדלקה המסורתית במירון בנוכחות אנשים מעטים בלבד.
ירי לעבר הר מירון, אתמול

הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, יצאו היום (יום ה') בקריאה משותפת לשמוע להנחיות כוחות הביטחון ולא לעלות השנה להר מירון. לקראת ל"ג בעומר (החל במוצאי השבת הבא) כתבו הרבנים הראשיים לציבור: "בימים אלו מתנהלת מערכה קשה בצפון הארץ ובדרומה, שלצערנו גובה מחירים כבדים מאוד, ואנו ממשיכים להעתיר בתפילה ותחינה לשמירה והגנה על כל יושבי עם ישראל. לאור המצב הביטחוני ומפני הסכנה הכרוכה בכך, הוחלט על ידי גורמי הביטחון שאין לקיים השנה את ההילולה במירון".
"אנו קוראים בזאת לאחינו בית ישראל בכל מקום שהם", כתבו, "יש לקיים את ציווי התורה 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', וחובה גמורה לשמוע להנחיות כוחות הביטחון ולא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר. כמו כן, בכל מקום שבו יש חשש סכנה – יש לשמוע להוראות כוחות הביטחון ולקיים הדלקה אך ורק במקום בטוח".
2 צפייה בגלריה
הקריאה של הרבנים הראשיים להימנע מהגעה להילולה במירון השנה
הקריאה של הרבנים הראשיים להימנע מהגעה להילולה במירון השנה
הקריאה של הרבנים הראשיים להימנע מהגעה להילולה במירון השנה
נוסף על כך כתבו הרבנים הראשיים לישראל שמכיוון של"ג בעומר חל במוצאי שבת, הם ממליצים להעביר את הדלקת המדורות ליום ראשון שלמחרת, בשעות אחר הצהריים והערב, כדי למנוע לדבריהם חילול שבת – "והמדליקים במוצאי שבת, לא להתחיל את ההכנות וההדלקה לפני השעה 21:00", כלשונם. את מכתבם סיימו הרבנים הראשיים בתפילה להצלחת כוחות הביטחון ולהחזרת החטופים.
בדיון שהתקיים אתמול (יום ד') בוועדה לביטחון לאומי, אמר שר ירושלים ומסורת ישראל, הרב מאיר פרוש: "לא יכול להיות ולא רצוי שלא נאפשר מסורת הדלקה של מאות שנים, אפילו במסגרת מצומצמת. אי אפשר שבגלל זה לא נוכל לקיים הדלקה גם של עשרה אנשים".
בוועדה נידונה הצעה, שלפיה בזמן ההילולה ייערך אירוע הדלקה מרכזי במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, ועוד שני אירועי הדלקה נוספים בכפוף לקבלת היתר מאת השר פרוש. במסגרת שלושת אירועי ההדלקה ישתתפו עד 30 אנשים בלבד. בוועדה אמרו כי הצעת החוק קודמה כהוראת שעה ומתייחסת באופן ספציפי לאירוע המצומצם המתוכנן תחת מגבלות צו הסגירה למתחם מירון שקבע אלוף פיקוד העורף.
יו"ר הוועדה, ח"כ צבי פוגל (עוצמה יהודית), אמר בדיון כי נכון לרגע זה פיקוד העורף הודיע כי צו הסגירה למתחם יהיה תקף מיום ראשון. נוסף על כך, לנוכח המטח האחרון אתמול לאזור, שבו שיגרו מחבלי חיזבאללה עשרות רקטות, המשטרה קבעה כי גם היא מתנגדת לקיום האירוע בכל מתכונת שהיא. במשטרה אמרו שהאחריות נתונה בידי פיקוד העורף. "הוראת השעה תהיה מצומצמת ורלוונטית לאירוע. זהו אירוע יהודי מסורתי וביטחוני, וכך הוא ינוהל", אמר ח"כ פוגל.
נציג צה"ל בדיון, רס"ן ענאן סרחאן, הסביר מה המשמעות של שטח צבאי סגור: "בסופו של דבר, סגירת שטחים משמעותה שלא ייכנס אף גורם לשטח למעט עם אישור מפיקוד העורף, עם החרגה למי שמתגורר בשטח וכוחות הביטחון".
2 צפייה בגלריה
הפרוייקטור דויטש עם השר פרוש בדיון בוועדה בכנסת
הפרוייקטור דויטש עם השר פרוש בדיון בוועדה בכנסת
הפרויקטור דייטש עם השר פרוש בדיון בוועדה בכנסת
(צילום: יקותיאל צפרי, דוברות הכנסת)
עו"ד נירית להב-קניזו, ממשרד המשפטים, הבהירה בדיון כי גם תושבים המתגוררים באזור מירון אינם יכולים להיכנס ללא אישור למתחם ההר, המוגדר כאזור סגור. אחד מנציגי המשטרה בדיון, רב פקד סלבה בוצ'וק, הוסיף כי המשטרה ומפקד המחוז מתנגדים לכל קיום של אירוע, גם זה המצומצם, לנוכח המצב. לדבריו, ההחלטה סופית היא של הדרג המדיני.
בדיון דיבר גם פרויקטור ההילולה במירון, יוסי דייטש: "אנחנו משדרים לעם שאנו אחראים ומקיימים את המסורת. אבל היות שאנו במצב ביטחוני קשה, השר הציע 10 אנשים במעמד הדלקה. אם לא תהיה הדלקה, יהיו 800 כוחות ביטחון במתחם ולא 400, כי יהיו יותר מסתננים בגלל זה. יש לקחת את זה בחשבון".
נציג פיקוד העורף בדיון, אל"מ במיל' משה אבן חן, אמר כי "מבחינת אלוף פיקוד העורף, מיום ראשון יחול צו סגירה על מתחם מירון כדי למנוע מאנשים להגיע, למעט תושבי מירון. במתחם ההר יתאפשר ל-30 איש לשהות, לא כולל כוחות הביטחון בכל רגע נתון. כל בקשה מעבר לזה תיבחן בתהליך החרגה של מפקד פיקוד העורף. כל זאת, בכפוף להערכת מצב". ח"כ פוגל ביקש כי רשימת ה-30 שיאושרו על ידי המשרד לירושלים ומסורת ישראל תועבר לידי המשטרה מבעוד מועד.
פורסם לראשונה: 08:37, 16.05.24