תקופת "בין הזמנים", ימי החופשה בישיבות ותלמודי התורה החרדיים, החלה בשבוע שעבר עם צאת צום תשעה באב, והיא תימשך עד לתחילת חודש אלול. ביום רביעי האחרון שבו תלמידי ישיבות רבים לבתיהם והשבוע יחלו גם משפחות רבות מהחברה החרדית לצאת לחופשות ולטיולים, שאותם תכננו מבעוד מועד.
אך בצל המלחמה, בסוף השבוע פורסם מכתב של רבני תנועת ש"ס על גבי שער עיתון התנועה "הדרך", שבו נכתב כי גם בימים שבהם בתי המדרש לא פעילים, על כל אחד לעשות מאמץ ללמוד תורה ולהתפלל בביתו. "לב מי לא יחרד, כאשר חרב המלחמה עודנה מונפת, ועם ישראל נמצא בעת צרה, מוטלת עלינו החובה ביתר שאת לחזק את כוח התורה בעולם, שהיא מגן וצינה לכלל ישראל, ולהרבות בתפילה ובתחנונים לאבינו שבשמיים שיחוס וירחם על עמו", כתבו הרבנים.
2 צפייה בגלריה
לימוד ב"בין הזמנים" עם הרב לנדו
לימוד ב"בין הזמנים" עם הרב לנדו
לימוד בתקופת "בין הזמנים" עם הרב לנדו
הרבנים התייחסו גם לשליחת צווי גיוס לתלמידי ישיבות: "לדאבון לב, דווקא בעת הזו יש המנסים להצר רגליהם של בני התורה, שהם קיום העולם וסוד הישרדותו של העם היהודי בכל הדורות, שבזכות תורתם ותפילתם אנו חיים". עוד כתבו הרבנים כי "גם בימים אלו של מנוחה כדי לאגור כוחות, יש להמשיך לעמול בתורה וכל אחד ואחד יראה לקבוע לעצמו סדרי לימוד במשך כמה וכמה שעות בכל יום, חוק ולא יעבור. ובוודאי שהמנוחה תיעשה כדרכה של תורה, אך ורק במסגרת המשפחתית או הישיבתית בלבד".
הרב הראשי לשעבר, הרב שלמה עמאר, פרסם בשבוע שעבר מכתב שבו כתב כי "בזמן הזה שיש מלחמה בצפון ובדרום, ומאידך יש הסתה קשה נגד עמלי התורה, ראוי והגון שלא יצאו בני הישיבות לטיולים בבין הזמנים". הרב הציע כי התלמידים "לא יזניחו את ספסלי בית המדרש, אלא יעשו תוכנית לימודים עם מעט מנוחה כגון ללמוד בישיבה שני סדרים, ואולי יתחלפו הישיבות של מקום אחד למקום אחר".
בתגובה אמר הרב יצחק יוסף, שסיים את תפקידו כרב ראשי לפני כחודשיים, כי הדבר לא מתקבל על הדעת. "אי אפשר לבטל את ה'בין הזמנים'", אמר הרב יוסף בשיעורו השבועי. "כל אחד מוציא 'קריאת קודש' לבטל את 'בין הזמנים', זו מסורת של כל ראשי הישיבות". הרב הוסיף כי יש מסגרות לימוד לתקופת החופשה, שיכולות להוות תחליף ללימוד הישיבתי.
2 צפייה בגלריה
הרב שלמה עמאר, רבה הראשי של ירושלים, בכנס הרבנים
הרב שלמה עמאר, רבה הראשי של ירושלים, בכנס הרבנים
הרב שלמה עמאר
(צילום: שלומי כהן)
גם הרבנים האשכנזים הצטרפו למכתב שיצא מביתו של מנהיג הזרם הליטאי, הרב דב לנדו. במכתב הם כתבו בין היתר: "עיני כל רואות את עול הגלות המכביד עלינו בהתמשכות מצב המלחמה בארצנו הקדושה, ובמלחמת הערכאות נגד עולם התורה, וחובתנו להוסיף זכויות לעורר רחמי שמיים". עוד כתבו הרבנים כי "כעת כאשר עומדים בני הישיבות והכוללים ותלמידי הת"תים (תלמודי התורה) לשוב לביתם לימי בין הזמנים, לאגור כוחות לתוספת חיזוק בלימוד התורה לקראת זמן אלול, ומכיוון שתורה מגנא ומצלא (מגינה ומצילה), לכן חובתם להתמיד דבר יום ביומו בלימוד שעות רצופות, וראוי מאוד לקבוע גם לימוד עיוני בימי בין הזמנים, זאת מלבד חיובי האדם בהלכותיו לקיימן בדקדוק הדין ובתהלוכותיו".
צעירים רבים הגיעו למסגרות "ישיבות בין הזמנים", המשלבות זמני לימוד תורה ושיעורים עם בילוי. השנה המסגרות הללו זכו למענה גבוה יותר.
"המשפחות שלנו לא יוצאות לטייל", סיפר ל-ynet אברהם, צעיר חרדי המצוי בחופשה בימים אלה. "קודם כול, המצב לא כל כך בטוח. מעבר לזה, בסוף גם בלי להתגייס לצבא, אנחנו לא מנותקים מהנעשה במדינה. לא ייתכן שחיילים שנמצאים במלחמה יראו בחורי ישיבה משתזפים בחוף, לכן העדפנו להעביר השנה את 'בין הזמנים' באופן שונה שמוסיף לימוד תורה וזכויות לעם ישראל".