יהודי אוקראינה חווים משבר כלכלי כבד בימים אלה, ערב ראש השנה השלישי שיצוין בצל המלחמה הקשה והמתמשכת מול רוסיה. הקהילות היהודיות, שעברו טלטלה עזה בתחילת המלחמה, הצליחו להתייצב במרוצת הזמן, בזכות תושייתם של רבני הקהילות. אולם ככל שהזמן חולף, כך הידרדר המצב הכלכלי, מה שמשפיע על כל אוקראינה, ומשליך ישירות גם על חייהם של יהודי המדינה.
"למצב הכלכלי יש השפעה קשה מאוד", סיפר הרב שלמה וילהלם, רב העיר ז'יטומיר ומערב אוקראינה. "יש כאן אינפלציה גדולה מאוד בהכול, מתשלומים של חשמל ועד אוכל בסיסי בחנות". הרב וילהלם סיפר כי "לאנשים קשה לגמור את החודש, כפשוטו ממש. החוסר בכוח אדם, בשל הגיוס הכללי במדינה, משפיע ישירות על כל תנאי המחיה במדינה".
3 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ליהודים בקייב
חלוקת מזון ליהודים בקייב
חלוקת מזון ליהודים בקייב
(צילום: JRNU)

"אנשים חיים מהיד לפה"

בעיר צ'רנוביץ שבמערב המדינה, שם חל גידול מפתיע בקהילה מאז המלחמה, בשל הגעת יהודים שנמלטו מערים סמוכות, מספרים כי "המצב הכלכלי משפיע מאוד לרעה על יהודי הקהילה. צ'רנוביץ היא עיר של תיירות. התיירים הפסיקו להגיע ועובדה זאת גורמת לפגיעה קשה בחיים בעיר".
בעיר זפוריז'יה, המוכרת גם בכינוי "עיר הגרעין", שעלתה פעמים רבות לכותרות בצל קרבות המלחמה, יש קהילה חמה ומגובשת. הקהילה נפגעה אומנם בתחילת המלחמה, אולם בשנים האחרונות חזרה להתייצב.
רב העיר ושליח חב"ד, הרב נחום ערנטרוי, סיפר: "אם לפני המלחמה אנשים היו מתביישים לקבל עזרה של מוצרי מזון, ביגוד וכדומה, הרי שהיום כמעט כולם נהפכו לנזקקים, כל אחד בדרגתו".
3 צפייה בגלריה
משאיות חלוקת מזון ליהודי הקהילות, השבוע
משאיות חלוקת מזון ליהודי הקהילות, השבוע
משאיות חלוקת מזון ליהודי הקהילות, השבוע
(צילום: JRNU)
רב העיר מיקולאייב (ניקולייב), הרב שלום דובער גוטליב, הציג תמונת מצב לא פשוטה בקהילה היהודית. "לצערנו אנשים ללא פרנסה", הוא סיפר. "אין-ספור מקומות עבודה נסגרו. מפעלים, עסקים פרטיים ואנשים חיים מהיד לפה".
בעיר הבירה קייב מתמודדים עם זינוק בהוצאות המחיה. הרב מרדכי לבנהרץ, רב קהילת "שמחה" ושליח חב"ד, סיפר כי מחיר החשמל הוכפל, לצד כל מוצרי הייסוד. "דברים מיובאים לכאן מהנמל באודסה, שהוא לא לגמרי פעיל", הוא סיפר. "הרבה הפסידו את עבודתם בעקבות המצב, אין טיסות ואין תיירות כלל".

"שאף יהודי לא יישאר רעב"

בעקבות המצב הכלכלי הקשה, ראשי הקהילות היהודיות הציבו יעד שאפתני לקראת ראש השנה תשפ"ה – שאף יהודי לא יישאר רעב במדינה. השאיפה הזו באה לידי מימוש באמצעות מבצע ענק וחסר תקדים של חב"ד אוקראינה (JRNU) והקרן לידידות, שבמסגרתו התבצעה חלוקת מזון הומניטרי לרבבות משפחות יהודיות, בשילוב ערכות מתוקות לרגל החג.
3 צפייה בגלריה
תוקעים בשופר בזמן אזעקה בקייב בחודש שעבר
תוקעים בשופר בזמן אזעקה בקייב בחודש שעבר
תוקעים בשופר בזמן אזעקה בקייב בחודש שעבר
(צילום: JRNU)
כשהתותחים עדיין רועמים והלחימה ממשיכה להתרחב, יצאו לדרך משאיות ענק, היישר אל הקהילות היהודיות הפזורות בכל רחבי אוקראינה. החלוקה מאפשרת מרווח נשימה עבור אלפי המשפחות.
"אנחנו עומדים להיכנס לראש השנה השלישי בתוך המלחמה הבלתי-פוסקת", אמרו בחב"ד אוקראינה. "מציאות החיים הזו מאתגרת את כלל יהודי המדינה לאורך כל ימות השנה. כולנו תפילה שהשנה הבאה תהיה בטוחה יותר, רגועה יותר ושלווה יותר, באוקראינה וגם בישראל".
לצד כל מארז מזון, מושקע ומוקפד, ובו מצרכים מגוונים שיאפשרו לכל משפחה יהודית לחגוג את החג, צורף גם מארז שי חגיגי לכל יהודי הקהילות, ובו דבש ודובשניות שיוצרו במדינה תחת אש, לצד לוח שנה מהודר.
"השנה אחרונה הדגישה את הגורל המשותף של יהודים בארץ ובעולם", אמרה יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות, "למרות המלחמה בארץ, אנחנו נשארים מסורים לאחינו ולאחיותינו בברית המועצות לשעבר, כדי להבטיח שגם הם יוכלו לחגוג את ראש השנה, באושר ותקווה".