לא לזה ציפה שרון בנטוב כשיצא לפקוד את קבר דודתו בבית העלמין קריית שאול. "הלכנו לומר שלום לדודה שאיננה, היא בחלק צפוני מאוד, ליד בית הקברות הצבאי", הוא מספר, "זה אזור מוזנח לגמרי, מטונף ברמות אחרות. לזה אנחנו רגילים. פתאום אני רואה עצם על הקרקע, ועוד עצם. הלכנו בעקבותיהן וגילינו ממש קבר אחים. מלא עצמות, חצי גולגולת".
מטבע הדברים, מראה העצמות המפוזרות הפתיע מאוד את בני המשפחה. הם פנו לאדם שהיה בסביבה והוא הזעיק את מנהל בית הקברות. "הוא הגיע מהר עם ארבעה פועלים וכפפות, והם התחילו לאסוף את העצמות. ראינו לפחות שני קברים שנפתחו, והוא סיפר לנו שמי שעשו את זה אלה כנראה תנים שברחו מאתרי הבנייה הסמוכים".
2 צפייה בגלריה
חתיכת גולגולת שנמצאה בבית העלמין קריית שאול
חתיכת גולגולת שנמצאה בבית העלמין קריית שאול
הבנייה המואצת באזור תפסה את מקומם של התנים
(צילום: שרון בנטוב)
באזור קריית שאול בצפון תל אביב יש מיזמי בנייה רבים שלמעשה תפסו את מקום בתי הגידול של התנים, ונראה שאלה מצאו נחמה דווקא בבית העלמין הסמוך. "זה אפילו קצת מצחיק. בית הקברות אמור להיות הכי קדוש שיש, עם אלפי השקלים שמשלמים לחברה קדישא על קבר, ובסוף תן חופר אותו החוצה", אומר בנטוב. "בית העלמין הצבאי הסמוך מדהים, מטופח ויפה ונקי, ובית העלמין האזרחי מוזנח כל כך".
בנטוב הגיש תלונה בפני עיריית תל אביב, שם הסבירו שזה אינו שטח עירוני והאחריות לטיפוח המקום כולה מוטלת על חברה קדישא. "אחרי שהשארתי את ההודעה במוקד התקשרו אליי בהתחלה מהמשטרה, חשבו שאולי זה פלילי", הוא מציין.
2 צפייה בגלריה
עצמות שתנים הוציאו מקברים
עצמות שתנים הוציאו מקברים
עצמות שהוצאו מקברים בבית העלמין קריית שאול
(צילום: שרון בנטוב)
מחברה קדישא תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "חברה קדישא משקיעה מיליוני שקלים בניקיון ובתחזוקת בתי העלמין של החברה. לצערנו, עקב הבנייה המואצת באזור מרכז הארץ והצמצום המשמעותי בשטחים הפתוחים, מתמודדת החברה לאחרונה עם פלישה מוגבלת של חיות בר מוגנות לבתי העלמין. האירוע המדובר הוא מקרה חריג שטופל נקודתית, תוך שמירה יתרה על כבוד המת ומבלי להשתמש באמצעים העלולים לפגוע בחיות מוגנות, בהתאם לחוק.
"רק לאחרונה הושלם גידור מחדש של בית העלמין קריית שאול, והחברה תתחקר את האירוע האחרון ותבחן אמצעי מנע נוספים. אנו משתתפים בצער המשפחה ופועלים לפתרונות נוספים מול הרשויות המוסמכות לטיפול בנושא".