הסגר השלישי הסתיים היום (א'), לפחות למראית עין, לאחר אווירת סוף קורס מתמשכת בכל המגזרים, אבל בתי התפילה נשארים עדיין סגורים, בהתאם להנחיות על התכנסויות שטרם השתנו – עד חמישה במבנה סגור ועד עשרה בחוץ. ולמרות זאת, קשישים חרדים שקיבלו מנת חיסון שנייה החלו להתפלל בבתי כנסת, מבלי לחכות לאישור משרד הבריאות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
התופעה נפוצה בכל הארץ, ובתוך כך דורשים חברי כנסת חרדים להתיר לבעלי "דרכון ירוק" להתפלל במבנים סגורים. רבים במגזר החרדי צייתו לרבנים שהורו להתפלל מחוץ לבתי הכנסת, בחצרות, אך עם חלוף הזמן החלה התרופפות משמעת שזלגה לתפילה במבנים סגורים.
התופעה נפוצה בכל הערים החרדיות, ובתוכן בני ברק – אך גם בישובים "מעורבים" כגון ירושלים, חיפה ופתח תקווה. בחלוקה לפי זרמים, ההתכנסויות בניגוד לנהלים קיימות בעיקר בקרב חסידים ובכלל זה קהילות ויז'ניץ ובעלז, בקרב הפלג הירושלמי, וגם אצל חלקים בציבור הספרדי-חרדי.
כך למשל, הרב ציון בוארון, חבר בית הדין הרבני הגדול, ומי שנחשב ללוחם בהגבלות הקורונה, קרא שלא להתחסן ולא לסגור את בתי הכנסת. היום מתפרסמת בקבוצות חרדיות מודעה הקוראת להשתתף ביום שלישי השבוע, בטקס קבלי שייערך בבית הכנסת "אביר יעקב" שבבני ברק, שלאחריו אף יוגש כיבוד קל – והכול כאמור בניגוד להנחיות.
3 צפייה בגלריה
הרב א' מתפלל הבוקר (א') בבית הכנסת
הרב א' מתפלל הבוקר (א') בבית הכנסת
הרב א' מתפלל הבוקר בבית הכנסת
א' (74), רב חרדי המלמד בישיבה בחיפה, התפלל בשנה האחרונה בביתו, ללא מניין או ספר תורה, כולל ביום כיפור. לדבריו, לאור העובדה שעברו יותר משבועיים מאז קיבל את מנת החיסון השנייה, ברור לו כי הסיכון לחלות נמוך מאוד, ולכן בשבת האחרונה התפלל מחות לדלת בית הכנסת. הבוקר כבר התפלל בתוך המבנה, כשהוא משמש כשליח ציבור.

"תהיה פתיחה פיראטית"

אחד מחברי הכנסת החרדים המובילים את הדרישה לאפשר למחוסנים וגם למחלימים להתפלל בבתי הכנסת, הוא ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), יו"ר ועדת החוקה. הוא עצמו חלה לאחרונה בקורונה, אבל עוד קודם לכן הוביל את יוזמת "הדרכון הירוק", שבמסגרתה אמורים להיפתח מוסדות דת ותרבות תחת מגבלות.
3 צפייה בגלריה
מתפללים נכנסים לבית הכנסת של סאטמר בשבוע שעבר
מתפללים נכנסים לבית הכנסת של סאטמר בשבוע שעבר
מתפללים נכנסים לבית הכנסת של סאטמר בשבוע שעבר
(צילום: יצחק טסלר)
לא רק חברי כנסת - גם רבנים ומנהיגי ציבור חרדים ודתיים דורשים את פתיחת בתי הכנסת. הרב עמיחי אליהו, יו"ר איגוד רבני קהילות, אומר כי "חשוב מאוד לפתוח את בתי הכנסת ולעשות את זה בצורה מסודרת. אם לא כך, אנשים יפתחו בלי פיקוח ובלי הכוונה. אי אפשר להתייחס לבתי כנסת בתור הדבר האחרון בדרך לשגרה".
הוא הוסיף כי "מקבלי ההחלטות צריכים להיות קשובים לדברים שחשובים לציבור בהתנהגות הקהילתית ובאמונה. אני שמח מאוד על היוזמה לפתיחת בתי הכנסת בפני מחוסנים, וקורא לחברי הממשלה ולחברי קבינט הקורונה לא לשכוח את הנושא החשוב הזה, בטח לקראת החגים הבאים עלינו לטובה. אם זה יוסדר אנשים ישמרו בצורה נכונה. אבל אם זה לא יוסדר, תהיה פתיחה פיראטית וזה עלול להוביל למקומות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם".

"חיסונים אינם פתרון מושלם"

מומחים רבים וכן רבנים מהמגזר הדתי-לאומי מתנגדים נחרצות לפתיחת בתי הכנסת בשלב זה. פרופ' נדב דוידוביץ, חבר קבינט המומחים של "מגן ישראל" וראש בית הספר לבריאות הציבור בבן גוריון, אומר כי "חיסונים הם כלי חשוב ביותר בהגנה מפני הקורונה, ובתהליך הדרגתי של חזרה למה שמכונה 'הנורמלי החדש'. אך חיסונים אינם פתרון מושלם. עדיין איננו יודעים עד הסוף עד כמה הם מונעים הדבקה, ועל כן צריך להתנהל בחוכמה, להמשיך לעטות מסכות ולשמור על מרחק - ובמיוח להימנע מהתקהלויות בדגש על חללים סגורים.
3 צפייה בגלריה
חברי כנסת ורבנים חרדים לוחצים לפתוח את בתי הכנסת, כדי למנוע מצב של פתיחה פיראטית
חברי כנסת ורבנים חרדים לוחצים לפתוח את בתי הכנסת, כדי למנוע מצב של פתיחה פיראטית
חברי כנסת ורבנים חרדים לוחצים לפתוח את בתי הכנסת, כדי למנוע מצב של פתיחה פיראטית
(צולם לא בסגר: AFP )
"תפילות בתוך בית הכנסת מועדות להדבקה, ועל כן בשלב הזה ובוודאי לקראת חג הפורים חשוב שלא לעשות טעויות. להמשיך להתפלל בחוץ ולהימנע מהתנהגות שתביא להמשך הדבקה בזמן הזה של יציאה איטית מהסגר".
מנהל הארגון העולמי של בתי הכנסת, הרב שמואל סלוטקי, אמר ל-ynet כי הוא קורא לציבור להמשיך ולקיים את הוראות משרד הבריאות "בשל הסכנה העצומה שעדיין קיימת וחוסר המידע על המוטציות החדשות".

"מדרון חלקלק"

הרב דוד סתיו, העומד בראש ארגון רבני צהר, סבור אף הוא שחזרה לבתי הכנסת בשלב זה איננה באה בחשבון: "עמדתי היא שיש להמתין עם פתיחה גורפת של בתי הכנסת. אינני רואה את הגבאים עומדים בפתח ודורשים תעודת חיסון מכל מתפלל. יחד עם זאת, אין היגיון בהגבלת המניינים באזורים פתוחים לעשרה איש. זו מגבלה שם לא מיושמת בשום מקום".
מדסק ההסברה החרדי של משרד הבריאות, נמסר כי "פתיחה של בתי כנסת עם מספר מתפללים שחורג מהמותר - גם אם הם מחוסנים - מנוגדת לחוק ומסוכנת. בנוסף לכך, ברור לכולנו שבבתי כנסת אין כל גורם שבוחן בכניסה את תעודות המתחסן, ולכן זהו מדרון חלקלק שעלול לייצר הדבקה".
בפורטל החירום הלאומי מדגישים כי נכון להיום מותרת התכנסות של עד עשרה אנשים במבנה רק בהלוויה, חתונה או טקס דתי, ושל קרובי משפחה מדרגה ראשונה בלבד.