בית המשפט המחוזי בירושלים הכיר בזכותה של רוזני מיכל רייס, אזרחית הפיליפינים שהגיעה לארץ כמטפלת סיעודית ועברה גיור אורתודוקסי, לקבל מעמד עולה מכוח חוק השבות. רייס, שהתגיירה בבית הדין הפרטי "אהבת הגר" בהנהלת הרב חיים אמסלם, זכתה לאזרחות ישראלית לאחר מאבק משפטי ממושך שנמשך ארבע שנים.
רייס, שהגיעה לישראל לפני כשני עשורים כמטפלת סיעודית, עברה תהליך גיור ממושך תוך כדי שמירה על אורח חיים יהודי. חרף כל זאת, רשות האוכלוסין וההגירה דחתה את בקשתה להכיר בה כעולה, תחילה בטענה שאין קריטריונים לבחינת הבקשה, בהמשך מפני שלא שוכנעו מכנות הגיור שלה ולבסוף בטענה כי הגיור לא בוצע במסגרת רשת גיור מוכרת.
2 צפייה בגלריה
רוזני מיכל רייס בתהליך הגיור
רוזני מיכל רייס בתהליך הגיור
רוזני מיכל רייס בתהליך הגיור
(צילום: אוסף פרטי)
משרד עורכי הדין תומר ורשה-אסף וייצן ניהל מאבק משפטי והצליח להסיר מכשולים רבים, שהציבה רשות האוכלוסין וההגירה, כולל דרישה שרייס תצא מהארץ לאלתר.
בפסק הדין, השופטת ענת זינגר קבעה כי יש להכיר בגיור של רייס על בסיס התקדים, שקבע משרד ורשה וייצן בפרשת וולמר, שבו הוכר גיור שנערך בבית דין פרטי. השופטת הבהירה כי אין להפלות בין שני מקרים זהים שנערכו באותו בית דין, והדגישה את עקרון השוויון הקובע שיש להחיל את אותה המדיניות גם במקרה של רייס.
בנוסף, קבע בית המשפט קביעות חשובות גם ביחס לבית הדין של הרב אמסלם, באופן שעם ייצוג משפטי נכון הוא יכול לאפשר למתגיירים נוספים להסדיר את מעמדם ולקבל אזרחות ישראלית. בית המשפט קבע כי על רייס לקבל מעמד עולה מכוח חוק השבות ועל רשות האוכלוסין וההגירה לפעול להענקת מעמד זה תוך 30 יום.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: עו״ד אסף וייצן, עו״ד חן וייס, רוזני מיכל רייס, עו״ד תומר ורשה
מימין לשמאל: עו״ד אסף וייצן, עו״ד חן וייס, רוזני מיכל רייס, עו״ד תומר ורשה
מימין לשמאל: עו״ד אסף וייצן, עו״ד חן וייס, רוזני מיכל רייס, עו״ד תומר ורשה
(צילום: יח״צ ורשה וייצן)
השופטת זינגר כתבה בסוף פסק הדין: "אכן ידועה האמירה כי 'קשים גרים לישראל כספחת' (יבמות מז ע"ב), עם זאת יש לזכור בד בבד, את הציווי הברור בתורה המורה: 'ואהבת את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים' (דברים י', י"ט) וכן את אמירתו של רבי אלעזר לפיה -'לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות, אלא כדי שיתווספו עליהם גרים' (פסחים דף פ"ז ע"ב). עת מבקשת העותרת בכנות להצטרף לעם היהודי. היא פונה למסלול רציני ומתמשך, עניינה נבחן כבר מספר שנים ובזה לא נמצא פסול של ממש ועולה כי הוא מתיישב עם מבחני פסק דין רגצ'ובה - בשלה העת לקבל את בקשתה, שהוגשה כאמור עוד מפברואר 2020. בשלה העת להכיר בגיורה וליתן לה מעמד עולה כמתחייב מכוח חוק השבות וכך על המשיבה לפעול".
עו״ד אסף וייצן: ״שמחים מאוד בשביל רוזני היקרה. בית המשפט הבהיר לרשות האוכלוסין שהיא אינה מעל החוק ושם קץ לעוול מתמשך של שנים. אחרי שהוכחנו את כנות גיורה של רוזני ועמידתה בכל הדרישות של גיור אורתודוכסי פרטי בישראל, הדרישה שתעזוב את ישראל בוטלה ותחתיה ניתנה לה אזרחות ישראלית. אכן, בהתאם לדין, מי שעברו גיור אורתודוכסי בישראל זכאים למעמד עולה ולאזרחות ישראלית גם אם לא גוירו ברבנות. זהו ניצחון חשוב שאנחנו מאמינים שיפתח את הדרך להסדרת מעמדם של מתגיירים נוספים״.
רייס אמרה:״ אני נרגשת ושמחה מאוד מהחלטת בית המשפט להעניק לי אזרחות ישראלית. עברתי תהליך גיור ממושך ומשמעותי מתוך אהבה אמיתית לעם היהודי ולמדינת ישראל, ואני רואה בהחלטה זו הכרה באמונה ובמחויבות שלי. ישראל היא הבית שלי, ואני שמחה להתחיל פרק חדש, שבו אוכל לתרום לחברה הישראלית באופן מלא. ההכרה בזכותי להיות כאן היא סמל לערכים של צדק, חמלה ושוויון שאני מאמינה בהם כל כך".