המנהיגים החרדים מצהירים כי הם לא מתכוונים לאפשר לתלמידי הישיבות להתגייס: מנהיג הזרם החרדי-ליטאי וראש ישיבת סלבודקה, הרב דב לנדו, פרסם היום (חמישי) מכתב בשער העיתון "יתד נאמן". במכתב הוא כתב בין השאר: "במשך שנות השלטון כאן בארץ הייתה הבנה עם רשויות הצבא כי בני הישיבות והכוללים לא יגויסו, ועל כן בהוראות גדולי הדור זצ"ל על מנת להתנהל כציבור הגון וממושמע שיתפו פעולה עם רשויות הצבא בכדי להסדיר חוקית את הדיחוי אשר כלל התייצבות בלשכות הצבא לשם קבלת מעמד בן-ישיבה".
הוא תקף במכתבו את שופטי בג"ץ: "כעת המצב הוא שהערכאות הכריזו מלחמה כנגד עולם התורה, והם אלו שפתחו חזית ובאו לשנות מההסדר שהיה קיים כל השנים, והורו לצבא להתחיל בהליך גיוס בפועל של בני ישיבות, ומכיוון שהצבא מחויב לערכאות, נוצר ההכרח כי אין ביכולתנו לסמוך על סיכומים והבנות עם ראשי הצבא, כיוון שידיהם כבולות בשלשלאות של ברזל בידי השופטים, וכל היענות לגזרות הערכאות מהווה כניעה למלחמתם בהשם ובתורתו".
הרב לנדו קרא לצעירים החרדים שלא להתייצב בלשכת הגיוס, גם אם יקבלו צווים: "ועל כן ההוראה לבני הישיבות שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, ולא להיענות לכל זימון שהוא, גם לא לזימון ראשון. והשי"ת (השם יתברך) יצילנו מידם, ונזכה לראות בריבוי לומדי תורה השקועים בלימודה להגות בה יומם ולילה מתוך שלוות-השקט, התורה היא חיינו ואורך ימינו, וכל כלי יוצר עלייך לא יצלח בס"ד (בסיעתא דשמיא)".
מוקדם יותר ביקר הרב לנדו בשיחה עם רבנים בחריפות את החלטתו של שר הביטחון יואב גלנט להוציא צווי גיוס ל-3,000 חרדים ואמר: "מדינה שמגייסת את בני הישיבות – אין לה זכות קיום. בשעת מלחמה רוצים לקחת את הזכות של לומדי התורה – זאת התאבדות מוחלטת".
5 צפייה בגלריה
הרב דב לנדו
הרב דב לנדו
הרב דב לנדו. "גם את מעט האמון שעוד היה בין ועד הישיבות לצבא – איבדנו"
(צילום: קרן עולם התורה)
הרב הוסיף ואמר: "ברגע שאין הסדר והצבא במלחמה נגדנו, מה הטעם להתייצב? בשביל מה? בכל דבר הממשלה הזאת נגדנו". בסיום הפגישה קרא הרב ליו"ר ועד הישיבות, הרב חיים אהרן קופמן, להעביר את דעתו לרבנים הספרדים והחסידים במגזר החרדי כדי שתהיה עמדה אחידה בעניין.
עוד אמר היום הרב לנדו ליו"ר ועד הישיבות: "אנחנו אזרחים שומרי חוק. מאז ומעולם עשינו הכול כדי לא להתקוטט עם המדינה או הצבא. ההתייצבות שלנו בלשכות הגיוס התבססה על אמון בסיסי והבנות שמי שרוצה ללמוד תורה לא ילך לצבא, וההתייצבות הינה הליך פורמלי שנקבע בחוק. ברגע שלא מכירים בערך החשוב של לימוד התורה ופתחו נגדנו במלחמה, וללא שום תיאום עם ועד הישיבות בנוגע לצווים וכו', הרי שאין לנו אמון מולם שעצם ההתייצבות לא תהיה לרעתנו. גם את מעט האמון שעוד היה בין ועד הישיבות לצבא – איבדנו".
אלוף במיל' ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד אמר בתגובה לדברי מנהיג הזרם החרדי-ליטאי: "האגדות האלה של 'מי שלומד תורה לא צריך להגן על המדינה' צריכות להיפסק. הם המציאו יהדות חדשה! רפורמה אמיתית, רפורמה שתכליתה: הבא להורגך – השתמט בישיבה! יש פה הזדמנות וחובה לעשות שינוי היסטורי. זאת חובה שלנו, אין פה ימין ושמאל – רק משרתים ולא משרתים, מי שמשלם את המחיר ומי שלא. שלא יאיימו עלינו – לא ניכנע".
ברקע הדיונים על גיוס חרדים לצה"ל, אחד הרבנים הבולטים בזרם הליטאי המכהן לצד לנדו כראש ישיבת סלבודקה בבני ברק, הרב משה הלל הירש, הורה בימים האחרונים לשלוח אברכים לשוחח עם צעירים חרדים שאינם לומדים בישיבות ולהורות להם לא להתייצב לשום צו גיוס.
5 צפייה בגלריה
הרב משה הלל הירש
הרב משה הלל הירש
הרב משה הלל הירש. מספר פגישות והתייעצויות התקיימו בביתו
תיעוד מפגישה של שגריר ארה"ב ג'ק לו עם הרב משה הלל הירש

על פי הדיווח באתר "בחדרי חרדים", אמש (יום ג') התקיימה התייעצות בביתו של הרב הירש עם יו"ר ועד הישיבות, וכן מספר שיחות עם ראשי ישיבות המוגדרות ל"נושרים" – מוסדות לימוד למי שלא הצליחו להסתדר במסלול הישיבתי החרדי הרגיל. לדברי נוכחים בשיחות, הרב הירש הורה לא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, וכן הוסיף כי צריך לשלוח אברכים לכל הישיבות ולהזהיר את הבחורים שלא להתייצב כלל.

ראש ישיבת פורת יוסף: "גזרת הגיוס – סכנה גדולה"

גם ראשי ישיבות בכירים בציבור החרדי הספרדי, חלקם חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס, ערכו כינוס בהובלת הרב משה צדקה כדי לדון בחוק הגיוס. בסיום הכינוס הם פרסמו מסמך הקורא לחרדים לא לשתף פעולה עם צה"ל ולא להיענות לצווי הגיוס שיישלחו אליהם. במכתב הפומבי הם אף טוענים ש"כל התייצבות בלשכות הגיוס אסורה על פי התורה".
5 צפייה בגלריה
ההנחיות שפרסמו הרבנים מהציבור החרדי הספרדי
ההנחיות שפרסמו הרבנים מהציבור החרדי הספרדי
ההנחיות שפרסמו הרבנים מהציבור החרדי הספרדי
הרב צדקה, ראש ישיבת "פורת יוסף", שלח מכתב לרב משה מאיה, זקן מועצת חכמי התורה, ובו כתב: "הנה בשעה זו שפועלים חס ושלום להחריב את הציבור החרדי כל ידי גזרת הגיוס הנוראה, ומעולם לא היה מצב חמור כל כך וסכנה כה גדולה, ישנה חשיבות גדולה עד מאוד להתכנס ולהתאסף יחדיו להעמיד את דעת התורה הקדושה – שהרי כל עתיד הציבור החרדי ובני הישיבות תלוי ועומד בשעה זו".
הרב מאיה השיב כי נבצר ממנו להגיע להתכנסות הרבנים בשל מצבו הבריאותי: "מחמת גודל החשיבות הייתי צריך לבוא מיד, ואולם מבחינת הבריאות אין באפשרותי. בתפילה ובקשה הנני מצטרף להצלחת העניין".
5 צפייה בגלריה
ראשי הישיבות הספרדים, וחלק מחברי מועצת חכמי התורה, מתכנסים לדון בנושא חוק הגיוס
ראשי הישיבות הספרדים, וחלק מחברי מועצת חכמי התורה, מתכנסים לדון בנושא חוק הגיוס
ראשי הישיבות הספרדים, וחלק מחברי מועצת חכמי התורה, מתכנסים לדון בנושא חוק הגיוס
בשבועות האחרונים עושה צה"ל מאמץ יחד עם המוסד לביטוח לאומי לאתר צעירים חרדים בגיל גיוס שעובדים רוב היום, כדי שיהיו הראשונים להיקרא לגיוס לצבא, ולא להתחיל ממי שרוב יומם לומדים בישיבה. ראש אגף כוח האדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, אמר אתמול בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי המטרה עד 2026 היא להביא לגיוסם של כ-10,000 צעירים חרדים.
שר הביטחון יואב גלנט התייחס לסוגיות גיוס החרדים היום במליאת הכנסת ואמר: "העניין שלנו הוא לא יצירת מחלוקות ושסעים בעם. זו הפעם הראשונה שצווי גיוס נשלחים לאוכלוסייה החרדית. אני מעריך שבתקופה הקרובה אנחנו נשלח אלפי צווים. אם צריך לגייס 3,000 אז לאור מצב ההיענות נפעיל את זה עם שולי ביטחון. אני מעריך שבגיוס יולי-אוגוסט נוציא כ-3,000 צווים מתוך כוונה שיגיעו המקסימום. אם יגיעו 3,000 – מצוין, ואם לא – נלמד לקראת הגיוסים הבאים. אנחנו לא מחפשים לעשות פעולות להכעיס, אנחנו מחפשים הצלחה בתהליך".
פורסם לראשונה: 12:46, 10.07.24