קטע מההופעה בזאפה ירושלים: רוחמה בן יוסף שרה את "מילים חדשות"
(צילום: ענבל וייס)

את הופעתה הראשונה בזאפה בירושלים פתחה רוחמה בן יוסף בברכת "שהחיינו". אחרי שנים של מאבק היא הרגישה השבוע סוף-סוף שהתקבלה למועדון, על כל המשתמע מכך. מול הזמרת והיוצרת התייצב קהל שמורכב כולו מנשים בלבד.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"היה מרגש ומשמח מאוד, אני מקבלת הדים בלי סוף", היא אומרת בנוגע להופעה יוצאת הדופן שנערכה ביום ראשון. "זו נקודת ציון בשבילי, רציתי שהמקום הזה ייפתח עבורי ועבור הופעות לנשים באופן כללי. בסוף זה ביצה ותרנגולת, כי כשמופיעים במקומות כאלה – הקהל גדל, ובתנאים טובים החומרים גם נשמעים טוב יותר".
מדובר לא רק בנקודת ציון אישית מבחינתה, אלא גם בציון דרך לזמרות הדתיות שמעדיפות להופיע לעיני נשים. לפני שלוש שנים היא יכלה רק לחלום לעלות על הבמה ברשת מועדוני ההופעות המובילה. אז, אחרי שכבר הייתה קרובה לסיכום, הודיעו לה מהזאפה כי הם מסרבים לקיים הופעות לנשים בלבד, כפי שביקשה, בטענה שהם "לא מדירים אף אדם בשל מגדרו". אז מה השתנה?
4 צפייה בגלריה
רוחמה בן יוסף מופיעה בזאפה
רוחמה בן יוסף מופיעה בזאפה
רוחמה בן יוסף מופיעה בזאפה בירושלים
(צילום: שירה ביליג)
"אני מאמינה בתהליכים", אומרת המוזיקאית הדתייה בת ה-37. "בהתחלה התשובה שלהם הייתה 'לא' מוחלט. לא ויתרתי, שאלתי שוב ושוב וביררתי. חשבנו אולי לעשות את זה כאירוע פרטי, ולשלם כמה שצריך – ואז הגיע האדם הנכון, מפיק שעבד עם אחי עקיבא ועובד הרבה עם הזאפה, ופתח את הדלת. הוא אמר לי: 'אין שום סיבה שלא תופיעי בזאפה'. הוא דיבר איתם, וסיכמנו איך נעשה את זה".
המופע שווק במודעות כ"ערב מיוחד לנשים": "בפרסומים לא היה כתוב 'לנשים בלבד' או ניסוח מדיר כלשהו, אלא 'מיוחד לנשים', אבל האמת היא שכבר שנים אני מנסחת בדרך הזו". את ניסוי הכלים היא מכתירה כהצלחה. 350 נשים הגיעו למופע, שהיה סולד-אאוט.
"בא לי שאנשים יפסיקו לפחד. חלאס, ממציאים פה דברים מטורפים. השד לא נורא, לכולם יש מקום. כשדיברתי עם נציגי הזאפה אמרתי להם: מתוך 300 ימים בשנה שאתם עושים הופעות, קשה שיהיו 10 לנשים? לא נראה לי"
ולא היו גברים שהסתננו לקהל? "לא, מי המשועמם שיעשה את זה? היו ברמנים גברים, היה סאונדמן. ברגע שזה חלק מהעבודה שלהם, אין לי בעיה. אם בן אדם משועמם, מחפש מופעים שכתוב עליהם 'ערב מיוחד לנשים' ובא לו לתקוע את הקיסם הזה בעין שלי – אז די, חלאס. אני לא יכולה להתנהל לפי האיש הזה. החלטתי: אני אעשה את מה שאני יכולה, אכתוב 'ערב מיוחד לנשים', וזהו – מעבר לזה אני משחררת".

"עקיבא הוא כישרון אדיר"

הקריירה שלה נמשכת יותר מעשור, ומאחוריה כבר שלושה אלבומים. במופע השבוע היא אירחה את אתי אנקרי, שבעצמה נאלצה פעם לבטל הופעה בזאפה, כי עמדה על כך שהיא תהיה פתוחה לנשים בלבד. "היא אישה מדהימה, ואני מעריכה מאוד את הדרך שלה. התהליך שלה אמיתי וכן", אומרת בן יוסף. "אצלה הסיפור שונה מהסיפור שלי. כשגבר רואה מודעה על מופע מיוחד לנשים של אתי אנקרי, הוא לא חושב שיש בעיה שהוא יגיע – וזה שם את אתי במקום בעייתי, כי היא כבר לא מופיעה בפני גברים. לא כולם מבינים את זה לגביה. לגביי, אנשים יודעים שאני מופיעה לנשים".
4 צפייה בגלריה
לצד אתי אנקרי, אורחת הכבוד
לצד אתי אנקרי, אורחת הכבוד
לצד אתי אנקרי, אורחת הכבוד
(צילום: שירה ביליג)
אילו שירים שרתן ביחד? "שרנו את 'אהבה גדולה' של אתי ואת 'ידידי השכחת' עם המילים של רבי יהודה הלוי, והיא חיברה את 'רואה לך בעיניים' עם 'צמאה לך נפשי' – חיבור מדהים בעיניי".
הלהקה שמופיעה איתה מורכבת כולה מנשים. גבר אחד בכל זאת מתארח מדי פעם על הבמה בהופעותיה: אחיה, הזמר המצליח עקיבא תורג'מן, הידוע בפשטות בתור עקיבא. הערב (יום ה') היא תארח אותו בהופעה בהיכל התרבות באריאל.
איך את מרגישה כשאת רואה מהצד את ההצלחה של עקיבא בשנים האחרונות? "אני מתרגשת, מאושרת ושמחה. אני חושבת שהעולם זכה בקול שלו ובתוכן שהוא מכניס לשירים. הוא כישרון אדיר, בנגינה, בכתיבה ובהלחנה, בשירה ובהגשה. השירים שלו מלווים אנשים, וזה הכוח של המוזיקה. בעצם הוא 'עקף אותי בסיבוב', במירכאות, כי הוא התחיל הרבה אחריי והיום הוא מוכּר הרבה יותר. אבל ליצירה שלי יש זהות אחרת, ובעיניי זו מתנה גדולה.
"אני לא משווה את עצמי לאחרים, יש לי תהליכי עומק וקשר עמוק עם הקהל שלי. הדרך שלי איטית הרבה יותר, המעגלים שלי מתרחבים לאט יותר, אבל בזכות זה אני מרגישה שמשהו טהור ופנימי נשמר. אני סבבה אם זה, ואם יש רגעים שבהם אני לא סבבה עם זה – זה גם בסדר. גם יובל דיין היא חברה טובה שלי. כל אחד וההתמודדויות שלו, במסע שלו, עם השאלות לאיזה קהל הוא פונה ואיך הוא מגדיר את הזהות היצירתית שלו".
(רוחמה בן יוסף – "מילים חדשות")

עקיבא פרץ בזכות העובדה שהתארח פעם בהופעה של ישי ריבו, והביצוע המשותף שלהם ל"אל תעזבי ידיים" הפך את השיר הזה ללהיט. לך זה לא יכול לקרות, כי ישי ריבו לא יארח נשים בהופעה שלו, ואת לא תשירי עם גבר מול קהל מעורב. אולי המערכת הדתית פשוט לא מאפשרת לזמרות להצליח? "קודם כול, קדמה לפריצה הזו עבודה קשה מאוד, שנים של יצירה, אלבום שלם והשקעה רבה – ואני לא חושבת שזה היה מתאפשר אחרת. ישי לקח אותו להופעה שלו בגלל זה, וזה כן נתן לו דחיפה. נכון שדבר כזה לא יכול לקרות במקרה שלי. אני מרגישה שאני בוראת את הדרך שלי באמצעות הצעדים שלי.
"אני הולכת באמונה, מחזיקה יד לה' יתברך ואומרת: תוליך אותי, שזה יגיע לכמה שיותר קהל. ואני רוצה לגדול. אני מאמינה שהסצנה המוזיקלית הזו של מרחב נשי היא דבר מרפא בעולם, לא בסתירה או במקום משהו אחר, אלא כדבר בפני עצמו. איך דברים יקרו? אני לא יודעת להגיד לך. אני עושה את ההשתדלויות שלי, אנסה להזמין להופעה נשים שיכולות לקדם את השירים באמצעים שלהן, אשלח שירים לרדיו ואפעל בכל מיני אפיקים. הנה, הגעתי לזאפה".

"הפחד מכניס אנשים לדמיונות"

בן יוסף היא הבכורה מבין 11 אחים ואחיות. עקיבא הוא החמישי מבין האחים, ושש שנים מפרידות בין שניהם. אביהם הוא הרב דוד תורג'מן, ראש מוסדות ישיבת דימונה. באלבומה הקודם "עד הלב" היה לה שיר משותף עם עקיבא, והיא אינה פוסלת שיתוף פעולה דומה בעתיד.
(הביצוע שבזכותו עקיבא פרץ. "אל תעזבי ידיים" בהופעה)

מבחינה הלכתית היא בוחרת את דרכה בקפידה, תוך התייעצות עם רבנים, ושלמה עם בחירותיה. ברקע מרחף איסור "קול באישה ערווה", שמגביל את האפשרות של גברים דתיים שמקפידים עליו להאזין לאישה ששרה בהופעה חיה. בהלכה נפסקו גם הגבלות על אישה לשיר בפני גברים, בנימוק שהיא מכשילה אחרים. "אני מופיעה בפני נשים בגלל ההלכה, בראש ובראשונה. כאישה יהודייה, זו הדרך שאני מרגישה שמביאה למיצוי הכי שלם ומדויק של מי שאני בעולם", היא מסבירה את בחירתה לדבוק בהלכה האורתודוכסית.
על רקע הרכב הממשלה ומהלכים כמו חוק החמץ, יש אנשים שיסתכלו על הופעה לנשים בלבד בזאפה ויגידו שמדובר בעוד צעד בדרך למדינת הלכה. אלה קולות שמטרידים אותך? "קודם כול בא לי שאנשים יפסיקו לפחד. הפחד הוא נורא, הוא מכניס אנשים לחרדה ולדמיונות. חלאס, ממציאים פה דברים מטורפים. השד לא נורא, לכולם יש מקום. אגב, גם בנוגע לרפורמה המשפטית, כשצוללים לפרטים של מה שבאמת קורה, זה הרבה פחות מאיים. כשדיברתי עם נציגי הזאפה אמרתי להם: חבר'ה, מתוך 300 ימים בשנה שאתם עושים הופעות, או יותר, קשה שיהיו 10 לנשים? לא נראה לי".
לעיני קהל של נשים בלבד: קטעים מההופעה בזאפה
(צילום: באדיבות דור ביטון יצחק)

ומה תעני למגיבים שאולי יטענו שבמתק שפתיים את מקדמת אותנו לתאוקרטיה? "המטרה שלי היא לרפא עולם שבור ולהוסיף אהבה. זו המטרה שלי. הדרך שבה אני עושה את זה היא הדרך שאני רואה לנכון. אני מאמינה שאני צריכה לפעול במרחב נשי. לכל אישה יש מסע משלה".

שיר לחברה שנפגעה מינית

לא מזמן שחררה בן יוסף את הסינגל "מילים חדשות", שנולד בעקבות מפגש עם סיפור טראומטי. "חברה שלי גילתה בשלב מאוחר, בגיל 30, שהיא חוותה פגיעה מינית קשה מאוד בילדותה, וכל השנים זה הודחק", היא מספרת. "כחלק מתהליך שעברה, הכול צף – והיא שיתפה בזה חברים קרובים. כשהיא סיפרה לי, זה זעזע אותי מאוד. זה היה הטריגר שהוביל לכתיבת השיר".
"חברה שלי התרגשה מאוד מהשיר. זה נתן כוח גם לה וגם לנשים אחרות – כאלה שעברו פגיעות, וגם כאלה שיש להן התמודדויות אחרות. מישהי כתבה לי: 'אני בדיכאון אחרי לידה, וזה הדבר היחיד שגרם לי לראות שיש אור באופק'"
"זו מישהי שאני מתפללת עליה כבר שנים שתמצא חתן", היא אומרת. "הגילוי הזה שבר את ליבי, וחשבתי מה אני יכולה להגיד. כתבתי מסר אופטימי, ואז עצרתי ושאלתי את עצמי: אולי את סתם נותנת תקוות שווא? אנחנו יודעים שיש פצעים קשים מאוד. אבל חשבתי על זה שהכול משתנה כל הזמן, גם הגוף שלנו".
4 צפייה בגלריה
רוחמה בן יוסף בהופעה בזאפה
רוחמה בן יוסף בהופעה בזאפה
"אני מאמינה שאני צריכה לפעול במרחב נשי. לכל אישה יש מסע משלה"
(צילום: שירה ביליג)
"מתחת לפגיעה / יש מקום טהור / שאי אפשר לקחת לך / שאי אפשר לשבור", היא שרה בו. "כשהראיתי לחברה שלי את המילים היא התרגשה מאוד, עוד לפני שהשמעתי לה את הלחן. זה נתן כוח גם לה וגם להרבה נשים אחרות – גם כאלה שעברו פגיעות מכל מיני סוגים, וגם כאלה שיש להן התמודדויות אחרות. מישהי כתבה לי: 'אני בדיכאון אחרי לידה, וזה הדבר היחיד שגרם לי לראות שיש אור באופק'. קיבלתי גם הודעות מנשים שחלו או התמודדו עם פיטורים מהעבודה".
השיר בליווי קליפ יצא לפני כחודשיים, ומאז צבר יותר מ-100 אלף צפיות ביוטיוב. על ההפקה המוזיקלית שלו חתום המפיק מאור שושן, שעובד עם ישי ריבו ועם עקיבא, ובין השאר עומד מאחורי השיר המושמע ביותר בשנה החולפת ברדיו הישראלי: "סיבת הסיבות" של ריבו. אחיה היה אחראי על השידוך המקצועי.

מסע ללב

היא נשואה ליהונתן ואם לשלושה ילדים. הם מתגוררים היום בתל אביב. לאורך השנים היא התמודדה עם קשיי פוריות ודיברה על כך בפתיחות, ברשתות החברתיות ובראיונות. הנושא נכח גם במוזיקה שלה, כמו למשל בשיר "תמיד יש אדמה" מאלבומה הקודם, שנכתב בעקבות אובדן היריון. בשלוש השנים שחלפו מאז, ולאחר תפילות וניסיונות רבים, היא הצליחה ללדת פעמיים: את בתה אוֹרי מרים ואת בנה הקטן אלישע, שהצטרפו לבן הבכור אליעֺז (12).
4 צפייה בגלריה
רוחמה בן יוסף בהופעה בזאפה
רוחמה בן יוסף בהופעה בזאפה
"הצלחה מבחינתי היא ששיר יגיע ללב של מישהי, וילך איתה". רוחמה בן יוסף בזאפה
(צילום: שירה ביליג)
האומץ והפתיחות שלה כיוצרת לא היו מובנים מאליהם, בחברה הדתית או בכלל. "זה נתן לי תחושה שאני לא לבד, ואני רואה שעוד הרבה נשים משתמשות בכלי הזה, של השיתוף", היא מסבירה. "יש נשים שעלולות להרגיש שמשהו בהן פגום, וצריך לשחרר את עצמנו מהתפיסות האלה, שהן לא רלוונטיות. לפעמים לוקחים את זה לכיוון הרוחני – שאולי אני לא מספיק טובה או נכונה. עלולים להיכנס לכל מיני תסביכים. צריך לצאת מזה, ולהסתכל על עצמנו בעיניים של אהבה, קבלה וחמלה".
כשזה נוגע למוזיקה, מהי הצלחה מבחינתך? "הצלחה שלי היא ששיר יגיע ללב של מישהי, וילך איתה. יצליח לתת לה כוח, לתת לה יד במסע שלה. כשהבנתי את זה, הבנתי שאני מצליחה בענק. כמות ההודעות שאני מקבלת... לפעמים אני מקריאה ליהונתן הודעות ובוכה. אני חושבת: איזו זכות יש לי, לכתוב את הלב שלי ולהעביר את זה ישירות ללב של מישהי אחרת, שזה ילך איתה ברגעים הכי קשים ומייאשים. מישהי כתבה לי שההופעה שלי היא לא סתם הופעה, אלא מסע ללב שלה".
גורמים בזאפה ביקשו להדגיש כי גברים היו יכולים לרכוש כרטיסים למופע, אם היו רוצים בכך. אסף מור, סמנכ"ל השיווק של קבוצת זאפה, מוסר כי "המופע של הזמרת רוחמה בן יוסף הוגדר כמופע מיוחד לנשים ולא לנשים בלבד. כראיה, במופע נכח צוות המקום שכלל גם גברים ונכחו מספר גברים בקהל. המוזיקה שייכת לכולם ללא הבדל דת, גזע ומין".