החרם החרדי על הנופש הכשר
(צילום ועריכה: אלי מנדלבאום)

עסקי התיירות מתמודדים כמה חודשים עם משבר הקורונה, ומנסים לשרוד את הפגיעה האנושה בענף - וכעת ניצבים בפניהם גם אתגרים חדשים. רבנים בצפון הארץ הטילו חרם על בית המלון "מגדלא" הסמוך לטבריה, שמציע נופש כשר למהדרין לציבור הדתי והחרדי, בטענה כי הוא מיועד בעיקר לצליינים וכי הבעלות על המקום היא נוצרית עם כוונות מיסיונריות. בעקבות כך התפתח פולמוס בין פוסקים ומומחים לנושא, שחלקם פרסמו חוות דעת הלכתיות סותרות המתירות את השהייה במלון.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המחלוקת פרצה בעקבות החלטה של קבוצת התיירות "כהנא גרופ" לארגן ללקוחותיה נופש בישראל – במקום החופשות שמכרה להם ביוון ובקפריסין ושבוטלו בגלל התפרצות הקורונה. המנכ"ל והבעלים, יוני כהנא, איתר מלון פנוי ליד המושבה מגדל, שנפגע אף הוא בגלל המשבר ועצירת התיירות מחו"ל, שכר אותו עבור הקבוצה והתאים אותו לקהל החרדי – בכשרות המזון, בכללי הצניעות הנהוגים בו ובקיום תפילות ושיעורי תורה.
אלא שאז פרסם שליח חב"ד במגדל, הרב שמואל מנחם מענדל גרוזמן, "מודעה ואזהרה לאנ"ש (אנשי שלומנו)", בה נטען כי "על פי פסק הלכה, לפי דין תורתנו הקדושה, אסור באיסור חמור לנפוש במקום או לשתף פעולה עם המארגנים". הסיבה: "מדובר באתר שכל כולו מלא בענייני עבודה זרה ולצערי מארגני הנופש מעלימים את הדבר בפרסומיהם".
רבים מלקוחות "כהנא גרופ" הם מאנשי חב"ד, ועל כן הזכיר הרב גרוזמן את "דעתו התקיפה של הרבי (מלובביץ') בזהירות היתרה הנדרשת בעניינים כגון אלו". השליח קבע כי "כל מי שלוקח חלק בנופש - עובר על איסורים חמורים", ופסק: "שומר נפשו ירחק מהמקום".

"מחטיא את הרבים"

לדברים הצטרפו גם הרב גדליהו אקסלרוד, דיין בכיר בדימוס, והרב משה קורנווייץ, חבר "מכון הלכה חב"ד", שפרסמו חוות דעת מפורטות יותר. בהתבסס על דברים ששמעו על המקום קבעו כי "המלון כולו צועק עבודה זרה" ולכן "פשוט וברור שהדבר אסור". ביחס למארגני הנופש נכתב: "מי שמזמין אנשים לבוא ולהתארח במקום זה הרי הוא בגדר של מחטיא את הרבים ויהא צורך להחליט איך להתייחס אליו בעתיד".
5 צפייה בגלריה
   מונעים מאינטרסים? מודעות נגד המלון
   מונעים מאינטרסים? מודעות נגד המלון
מונעים מאינטרסים? מודעות נגד המלון
מנגד, הצטייד כהנא בחוות דעת נגדית של הרב יונתן בורוכוב, רב קהילה וראש מוסדות תורניים ברחובות, המזוהה אף הוא עם חב"ד, ולפיה חקר ובדק את הנושא ומצא כי אין סימני נצרות בולטים במלון. גם בביקור של ynet ב"מגדלא" לא נמצאו סמלים כאלה. לדברי הרב בורוכוב, לא די בכך שהנופש באתר מותר - אלא אף "זכות היא שיהודים יקדשו את המקום". גם ארגון "אור לאחים" הפועל נגד המיסיון הנוצרי, קבע כי אין במלון בעיה מסוג זה.
תומכיו של כהנא רומזים כי אינטרסים עסקיים ואחרים הם שעומדים מאחורי פסקי ההלכה האוסרים, וחלקם החליטו להצביע ברגליים ולנפוש דווקא במקום. אחד מהם, עו"ד אבישי שמואלי, עשה דרכו מאלעד אחרי ששמע על החרם, כדי לשפוט בעיניו על מה המהומה. "נסעתי לכאן שעה וחצי לראות ולהתרשם, ואין זכר לכל השמועות והספקולציות ששמענו", אמר. "כנראה שיש פה שיקולים זרים אחרים – וזה ממש לא בגלל הצלבים שאין פה".
אלון וינטר, מנכ"ל מלון "מגדלא", דחה אף הוא את הטענות: "אין פה שום סממן נוצרי בתוך המלון. דתיים מגיעים לכאן, ישראלים רגילים באים, כולם מגיעים. יש לנו פה את בית הכנסת העתיק על חורבות מגדלא העתיקה, שהייתה עיר דייגים, עם סממני בית המקדש".
וינטר סיפר כי הוא עצמו אדם שומר מסורת המניח תפילין, ובוודאי אינו עוסק בהטפה לנצרות. "כולנו מנסים בסך הכל לשרוד ולהעסיק את העובדים בחזרה - גם אנחנו וגם הסוכן (כהנא). יש לו את הלקוחות שלו שהיו אמורים לנסוע לחו"ל ונשארו בארץ כי השמים סגורים, לנו היו את האורחים שלנו מחו"ל שביטלו בגלל הקורונה - אז היה אינטרס משותף לטובת הלקוח".
5 צפייה בגלריה
 יוני כהנא. לא הבין מאיפה זה בא לו
 יוני כהנא. לא הבין מאיפה זה בא לו
יוני כהנא. לא הבין מאיפה זה בא לו
(צילום: אלי מנדלבאום)
  • סייע בהכנת הכתבה: קובי נחשוני
5 צפייה בגלריה
 במקום - בית כנסת עתיק
 במקום - בית כנסת עתיק
במקום - בית כנסת עתיק