"ייצור חשמל ללא מגע יד אדם מוביל לקדמה טכנולוגית"
(צילום: שמוליק דודפור)

אחת הדרישות השנויות במחלוקת שהעלתה יהדות התורה במו"מ הקואליציוני עם הליכוד – לאסור ייצור חשמל בשבת – קוממה רבים, אולם יש מי שמציעים פתרון הלכתי לסוגיה. לדברי הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה, חלק מהדרכים לייצר חשמל יכולות להתבצע באופן אוטומטי ללא מגע יד אדם – ללא חילול שבת ומבלי להתנגש עם ההלכה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זה תהליך שהתחיל כבר לפני מספר שנים, בלי קשר ליהדות התורה, להעביר את החשמל להיות ירוק יותר ואוטומטי יותר", אומר הרב פרל בריאיון לאולפן ynet. "כלומר, יש פחות ופחות צורך בהתערבות של ידי אדם. יש אלפי עובדים בחברת החשמל, זה מצוין, אבל כל העולם הולך לקראת אוטומציה ובינה מלאכותית, עם מכונות שיעשו את העבודה במקומנו. אני אומר מה אפשר לעשות, לפוליטיקה לא אכנס. אני חושב שדווקא בנקודה הזאת, מתחברים פה גם לרצון בחשמל זול, חשמל ירוק, וגם למנוחת השבת – כך שבעצם זה רצון של כל הזרמים. כך מתחברים כל הרצונות יחד".
קראו עוד בערוץ היהדות:
אתה בעצם אומר שאפשר לייצר חשמל כשר בשבת לשכונות שמעוניינות בכך, אם זו אכן הדרישה האמיתית? "יותר מכך: אפשר ונכון, וממילא זה יקרה כנראה. אני מאמין שפחות או יותר בעוד 20 שנה לכל מדינת ישראל יהיה 'חשמל כשר'. אני אסביר: חשמל רגיל, עד לפני 10 שנים, היה מיוצר ברובו מדלקים כמו מזוט, סולר ובעיקר פחם, שהם מזהמים מאוד ומצריכים הרבה עבודה כל הזמן, כולל גם בשבת. היום משתמשים בארץ בגז, באנרגיה סולארית ובעוד כמה סוגי דלקים אחרים שעושים את העבודה ירוקה יותר, ויכולים לעשות אותה באופן אוטומטי, שלא מצריך התערבות אנשים – לא בימות החול ולא בשבת, וממילא זה חשמל כשר".
2 צפייה בגלריה
מגדל מסנוור את הנהגים בתחנת הכוח הסולארית של אשלים
מגדל מסנוור את הנהגים בתחנת הכוח הסולארית של אשלים
תחנת הכוח הסולארית באשלים. "זה טוב לכולם"
(צילום: חיים הורנשטיין)
כמה אנחנו מתקרבים בארץ לזה? ריאלי שזה יתרחש בזמן הקרוב? "כן, אני חושב שהתוכנית עוד מתקופתו של יובל שטייניץ כשר האנרגיה דיברה על כך שבשנת 2025 כמעט כל החשמל במדינה יהיה כזה. לאו דווקא כשר – תלוי אם מאפשרים את זה בחקיקה, ועדי עובדים, פיקוח ותקני בטיחות. יש פה ניואנסים, אבל בגדול התוכנית הייתה שב-2025 נהיה במקום אחר. ארה"ב מתכוונת להיות ב-2050 ירוקה כולה בייצור החשמל, וסין הודיעה על 2060 כיעד.
"אני לא חושב שנכון לדאוג רק לשכונות חרדיות עם סוללות או מצברים שאני לא יודע כמה חשמל הם מסוגלים לתת. אפשר בהחלט, וטוב ונכון, לדאוג למדינת ישראל בכל מקום. ייצור חשמל באופן ירוק ואוטומטי יותר – ואם הוא סולארי הוא גם זול יותר לטווח הארוך – זה טוב לכולם".
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח אורות רבין חדרה
תחנת כוח אורות רבין חדרה
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. "מזוט, סולר ובעיקר פחם הם דלקים מזהמים מאוד, שמצריכים הרבה עבודה כל הזמן, כולל גם בשבת"
(צילום: AP)
עם זאת, בנוגע למעבר מלא לייצור החשמל במדינה ללא מגע יד אדם, הדגיש הרב כי "כאן ועכשיו אין אפשרות לעשות את זה. עם מצברים וכל מיני טכנולוגיות חדשות אפשר לעשות את זה לשכונות מוגבלות מאוד. אני רוצה להאמין שגם הפוליטיקאים המגזריים דואגים לכל עם ישראל. נפגשים פה כמה אינטרסים, גם אינטרס כלכלי וגם ירוק. במקרה הספציפי של המגזר החרדי, יש לא מעט בתים ומקומות ציבוריים שמשתמשים בגנרטורים, שהרבה פעמים עשויים באופן לא תקני, לא מסודר ומסוכן מאוד".
לסיום הוא סיכם: "אני חושב שצריך לקחת את זה צעד קדימה – לא להתמקד רק במגזר אחד, אלא לנצל את ההזדמנות הנפלאה הזו ולזרז את התהליך שיעשה לכולנו חשמל זול יותר, ירוק יותר ואמין יותר, שלא יהיה תלוי באנרגיות מזהמות כמו הפחם".