"משמעות החוק היא שלראשונה ימנעו בחקיקה מנשים להתפלל בדרכן וכל מי שלא תסור למרותה של הרבנות – פשוט תהפוך לעבריינית": נשות הכותל, העומדות במרכזה של סערת החקיקה שמבקשים לקדם בש"ס, הודיעו בתגובה כי ימשיכו להתפללן כדרכן, "כפי שעשו בשלושת העשורים האחרונים", והזהירו: "זוהי שעת חירום לכל מי שישראל יהודית ודמוקרטית חשובה לו, לכל מי שרואה ערך חשוב בשמירת הכותל המערבי כביתו של כלל העם היהודי".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הקבוצה, שמכנה את ההצעה שהגישו בש"ס "חוק נשות הכותל", הוסיפה כי "הכפפה מלאה של 'מנהג המקום' לרבנות הראשית, היא בניגוד מוחלט למצב הקיים, ופוגעת אנושות בחופש הדת והפולחן של מתפללים בכלל ומתפללות בעזרת הנשים בפרט". לדבריהן, "העובדה כי ממשלת ישראל מתכוונת להוציא את תפילת נשות הכותל מחוץ לחוק, ולאסור על מיליוני יהודיות ויהודים להתפלל כדרכם בכותל המערבי – היא שערורייה, ואנו לא נעמוד מנגד".

"מעודדת מדיניות קיצונית בחומרתה"

הצעת החוק מבקשת להטיל עונש של חצי שנה בכלא על מי שבין היתר יגיע בלבוש לא הולם או ינגן בכותל המערבי, ויו"ר ש"ס אריה דרעי, שפוטר מתפקידיו כשר הפנים ושר הבריאות, דרש כי ביום הראשון הקרוב היא תעלה לוועדת השרים. בליכוד הופתעו מאוד ואמרו כי היא כלל לא הייתה אמורה להיות על סדר היום של הוועדה.
4 צפייה בגלריה
נשות הכותל תוקעות בשופר
נשות הכותל תוקעות בשופר
נשות הכותל תוקעות בשופר
(צילום: הדס פרוש לפלאש 90)
בתנועה הרפורמית כינו את הצעת החוק "בושה וחרפה", ודרשו "להסירה לאלתר. שוב הקיצונים שבחרדים מכתיבים את ההתנהלות במקום הקדוש ביותר לכל יהודי ויהודייה", הוסיפו. "נראה שממשלת ישראל שכחה שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי כולו. הכותל לא יכול להתנהל כבית כנסת חרדי. יש לתת מקום שוויוני במסגרתו לגברים לנשים, ולכל הזרמים בעם היהודי".
"במקום ליישם את מתווה הכותל, שהיווה פתרון פשרה ראוי ומידתי – ואושר על ידי ממשלת נתניהו כבר בשנת 2016", הוסיפו בתנועה הרפורמית, "ממשלת ישראל הנוכחית מעודדת בריונות, קיטוב ואלימות, ומקדמת מדיניות קיצונית בחומרתה. מול ההקצנה הדתית של הממשלה הנוכחית, נחזור ונזכיר שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי ויהודייה – גם בכותל".
גם בתנועה הקונסרבטיבית הזהירו מפני "פגיעה חמורה ומובהקת בזכויות אדם, והפיכת הכותל באופן רשמי לבית כנסת אורתודוכסי-חרדי". לדברי רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית (קונסרבטיבית), "ההצעה הזו תפגע לא בנשות הכותל, אלא בכל מתפללת ומתפלל בכותל שאורח חייהם אינו מוצא חן בעיני מר רבינוביץ, הממונה על הכותל".

"יהדות בפרשנות הכי מפחידה שלה"

ד"ר רונית עיר-שי, ראש התוכנית למגדר באוניברסיטת בר-אילן ועמיתת מחקר במכון הרטמן, אומרת כי "הרגיעו אותנו מההשוואות לאיראן, אבל מסתבר שאיראן לגמרי כאן". החוקרת, המתמחה בפמיניזם דתי, הזהירה מפני "סכנה ממשית ואקוטית לכל הישגי התנועה הפמיניסטית בכלל והפמיניזם הדתי בפרט, ופחד עמוק ממה שהשלטון החדש מעולל לערכיה של מדינת ישראל, לא רק הדמוקרטיים, אלא גם היהודיים. זוהי יהדות בפרשנות הכי מפחידה שלה".
גם בארגון הפמיניסטי הדתי "קולך" טענו כי מדובר בפגיעה חמורה בנשים היהודיות: "ושוב אנחנו עומדות מול ניסיון להצר את צעדיהן של נשים ולקחת בכוחנות זכויות שמגיעות להן מעצם היותן יהודיות ואזרחיות ישראליות", אמרו – והוסיפו כי הצעת החוק תהפוך את ישראל "למדינה היחידה בעולם הדמוקרטי שאוסרת בחוק פולחן דתי".
החוק שדרעי מקדם נועד, ככל הנראה, להביך את הקואליציה, ומטיל זרקור על מערכת היחסים המורכבת בין יו"ר לש"ס לראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי ההצעה ייאסר, בין היתר, על חילול שבת בתחומי הכותל; עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום; תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום; מתן שירותי דת מכל סוג שהוא, שלא בהיתר הממונה; נגינה בכלי נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא בהיתר הממונה; תפילה מעורבת של גברים ונשים; ובתחום עזרת נשים – עריכת טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין.
החוק קובע עונש מאסר של שישה חודשים או קנס בסך 10,000 שקלים לעבריינים. בין מטרותיו של החוק, המופיע בהסכמים הקואליציוניים, להרחיק מהאתר גורמים חילוניים או דתיים-ליברליים כדוגמת "נשות הכותל" – המבקשים חופש דת לעשות כמנהגם, או חופש מדת – ולחזק את מעמדו של רב הכותל והמקומות הקדושים, המשליט בו קו דתי-שמרני.

"סחרור ביחסי ישראל ויהדות התפוצות"

ההצעה מקודמת על רקע הדיון המתוכנן להתקיים בבג"ץ בסוף החודש, בעתירה המבקשת ליישם את מתווה הכותל שהוקפא ב-2017, ולפיו תוקצה באתר רחבה מרכזית לתפילות שוויוניות – לצד עזרות הנשים והגברים.
4 צפייה בגלריה
סירבו להיכנס למתחם המגודר: נשות הכותל
סירבו להיכנס למתחם המגודר: נשות הכותל
נשות הכותל
(צילום: נשות הכותל)
הרב עו"ד אורי רגב מזהיר מפני סחרור ביחסי ישראל ויהדות התפוצות. "בתקופה נורמלית, התגובה הראויה ליוזמה כזו הייתה 'ש"ס נגד העם היהודי', ונתניהו היה דואג להוריד אותה מסדר היום", אומר מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון. "אך בימים אלה, בהם ממשלתו תלויה במימוש החלומות ההזויים של החרדים והחרד"לים, כנראה ועדת השרים תאשר ביום ראשון את הדרישה, ותכניס את ישראל לסחרור נוסף של יחסיה עם יהדות התפוצות".
לדבריו, "נתניהו, שלא ראה כל פסול בנישואים בשבת, בפני שופט בבוסטון, לגיורת קונסרבטיבית – הפך שבוי בידי קיצוניים דתיים שעבורם הבטחות מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון הן קללות. החדשות הטובות הן שההקצנה העקבית בתחום הדת, שרוב הציבור בישראל ובתפוצות מתנגד לה בחריפות, תחריף את המאבק שבסופו הפלורליזם וחופש הדת יגברו על הכפייה הדתית ועל השאיפות להנהיג מדינת הלכה".

"תפסיקו להרחיק את היהדות מהיהודים"

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, קורא לממשלה: "תפסיקו להרחיק את היהדות מהיהודים. הכותל הוא הבית של כולנו". לדבריו, "הצעת החוק תביא להפליה קשה של אוכלוסיות רבות בחברה הישראלית, ובראשן נשים – חצי מעם ישראל – ותביא לפגיעה נוספת בהיבט של הפער ההולך ומתרחב בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות.
"סעיפי החוק חושפים באופן מובהק כי מטרת המחוקקים היא להפוך את רחבת הכותל המערבי, נכס צאן ברזל של כל העם היהודי, לבית כנסת חרדי גרידא. אפשר לראות כי הצעת החוק מכוונת כלפי ארגונים אשר רואים בכותל נכס לאומי של העם היהודי, ופועלים להרחבת הנוכחות היהודית ברחבה. הצעת החוק כלשונה מהווה גם כן פגיעה במסורת הישראלית לקיים טקסים רשמיים של צה"ל ברחבת הכותל, ובראשם טקס יום הזיכרון הממלכתי".
הרב פרבר הוסיף כי "נראה שמגישי ההצעה לא מבינים את ההשלכות הדרמטיות של הצעת החוק שלהם, שיביאו לפגיעה אנושה בתרבות היהודית הישראלית. הצעת החוק בכללותה, למעט סעיף העישון, תרחיק את היהדות מהיהודים, ותביא לצערנו לדילול בכמות הנשים והאנשים אשר יבקרו ברחבה, פגיעה בכלל הציבור הרואה בכותל חלק מהותי מהזהות היהודית של מדינת ישראל".

"הכותל יהפוך לבית כנסת חרדי"

תני פרנק, מנהל מרכז יהדות ומדינה מבית מכון הרטמן, התייחס ל"חוק השרוולים", ואמר כי הוא "פוגע באופן מובהק בחופש הדת והפולחן של מתפללות ברחבת הכותל המערבי, וקובע סטנדרט לבוש חרדי עבור כל המבקרות והמבקרים ברחבה". לדבריו, "מדובר בהפיכה רשמית של הכותל לבית כנסת חרדי, ובניכוס של אתר הקדוש לכלל העם היהודי. קשה להאמין שממשלת ישראל תביע עמדה חיובית לגבי הצעה מופרכת שכזו".
תנועת נאמני תורה ועבודה קובלת על כך ש"האחריות על ניהול הכותל המערבי כיום וקבלת ההחלטות לגבי אופיו, מופקדת בידי קבוצה מצומצמת". לדברי התנועה, "חקיקת החוק האמור רק תביא להחמרה ולכפייה בצורת התפילה בכותל שאמור להיות בית לכל יהודי, ללא קשר לצורת תפילתו. החוק שכן צריך להיות מחוקק הוא זה שקידמנו בעבר, ומטרתו להרחיב את מעגל השותפים לקבלת החלטות בכותל לכדי מדגם המייצג ומחבר את אוכלוסיית עם ישראל, בארץ ובעולם".
בתנועה הזהירו כי "הגשת הצעות חוק מסוג זה באות כדי לשרת אינטרסים פוליטיים צרים, ומשום כך יוצרות פרובוקציה המלבה את השיח ומרחיקה אנשים מן התורה. מטרת הכותל אינה אלא להיות בית עבור כל יהודי ויהודייה באשר הם".
ח"כ אוריאל בוסו, שהגיש את ההצעה עם השר לשירותי דת ומ"מ שר הפנים מיכאל מלכיאלי, אמר: "האם יש מישהו שיעלה בדעתו להיכנס למסגד בלבוש לא הולם?! יש לנו כותל אחד, כולם מבינים את קדושת המקום – צריך שיהיה חוק שמסדיר את הנושא הזה". הוא הוסיף: "למרבה הצער, בשנים האחרונות הפך הכותל המערבי לזירת קרב והפגנות, בחסות קבוצה שולית וקיצונית שכל מטרתה הוא חילול הכותל ופגיעה ברגשות רוב העם היהודי". ח"כ בוסו התייחס לעונשים על "לבוש לא הולם", ואמר: "אפשר להירגע, אף פקח לא יסתובב ויבדוק אורך שרוולים. זה חלק מתקנות הכותל שקוראות ללבוש לבוש הולם. כך היה עד היום".