קריאה לאחדות, בתשעה באב: רב הכותל בריאיון לאולפן
(צילום: גיל יוחנן, אסף חן)

הכותל המערבי, שתמיד היה מקום מפגש לכל עם ישראל, נמצא בימים אלה עוד יותר בפוקוס: זה המקום שממנו יצאו אנשי המחאה לכיוון הכנסת ביום ההצבעה על צמצום עילת הסבירות, וזה גם המקום שריכז אליו אמש אלפי מתפללים שזעקו נגד שנאת חינם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מי שחש את האווירה סביב המקום הקדוש הוא רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, שטוען כי "בשנה הזאת הרבה יותר אנשים פקדו את הכותל. אולי בצל הימים הסוערים האלה אנשים באים לזעוק ומבקשים לדחות את שנאת החינם ויותר להתקרב לאהבת חינם. אין מקום טוב יותר מהכותל המערבי כדי להתאבל, לבכות ולגנות את שנאת החינם. הם מבקשים אהבת חינם שתביא אותנו לבניין הבית השלישי, ותביא אותנו לירושלים בתפארתה ולארץ ישראל במלוא יופיה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב רבינוביץ, אתה מדבר על אהבת חינם אבל איכשהו בחיים שלנו אנחנו מוקפים בשנאה. אתה חרד כשאתה שומע את הדיבורים על מלחמת אחים בימים האלה? "אני מקווה שלא תהיה מלחמת אחים חלילה, או אפילו בכלל דיבורים על כך. צריך כמובן לדבר בשפה נקייה ובמילים ראויות אבל אין ספק שאני חרד. אין לב שלא חרד למה שקורה היום במדינת ישראל, אין מישהו שלא דואג למה שקורה, כשרואים את המקום שהגענו אליו, לאן הידרדרנו. אנחנו על פי התהום וצריכים לעצור. אני לא מוכן לקבל שאנחנו כבר בתהום, ברגע שמישהו חושב שהוא בתהום הוא מתייאש ואסור לנו להתייאש. גם ברגע הזה אנחנו צריכים כל הזמן לחשוב שאנחנו על פי התהום ולעצור, לחשוב, להתבונן ולראות איך מקרבים בין אחים, כי אנשים אחים אנחנו. זאת לא מליצה, זאת אמת. כאשר עברנו תקופות קשות מאוד לא הבחינו בין דעה לדעה, בין עדה לעדה ובין חוג לחוג, כולנו היינו לטוב ולמוטב. גם עכשיו אסור לנו להמשיך להידרדר, אנחנו מחויבים לעצור. תשעה באב הוא יום של חשבון נפש על שנאת חינם. אם יום הכיפורים הוא יום של חשבון נפש על בין אדם למקום, תשעה באב הוא יום של חשבון נפש על בין אדם לחברו".
1 צפייה בגלריה
תפילה בכותל
תפילה בכותל
מתפללים בכותל. מקום מפגש לכל עם ישראל
(צילום: מנחם כהנא, AFP)
טוב לשמוע את הדברים שלך על רקע הדברים שאנחנו רואים. לא רצית להיכנס לעניינים הפוליטיים וגם לא נכניס אותך, אבל מה הציפייה שלך מהמנהיגים? "אני מאמין שכל המנהיגים דואגים, אני מאמין שכולם כואבים. היו לי גם שיחות עם חלקם, כולם מבינים שצריכים לגשר ואני מאמין שאנחנו נמצא את הגשר. אין לי שום ספק בכך. יכול להיות שאני אופטימי יותר מדי אבל בעת הזאת חייבים להיות אופטימיים, לעזוב את הייאוש ולחפש את התקווה, כי עם התקווה ננצח. עם הייאוש אנחנו לא נגיע לשום מקום, אולי נידרדר למצב הרבה יותר גרוע. אז ביום הזה נלך ונתרומם, נחפש את האפשרות איך מגשרים, איך אנחנו אנשים אחים, ובעזרת ה' נזכה בזכות זה גם לבנות ולהיבנות".