ביום ראשון בשבוע הבא יבחרו 140 חברי גוף בוחר את שני הרבניים הראשיים. הלילה (ב') נסגרה רשימת המועמדים. שלושה רבנים מתמודדים לכהונת הרב הראשי הספרדי וחמישה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. מכיוון שכל אחד מהמועמדים היה צריך להעביר 20 חתימות, נבדק כעת אם יש כפילויות.
על תפקיד הרב הספרדי מתמודדים הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף ואחיו של הרב יצחק יוסף שלאחרונה סיים את כהונתנו בתפקיד זה; הרב מיכאל עמוס – דיין בית הדין הגדול ומי שממלא היום את מקום הרב הראשי; והרב שמואל אליהו – המזוהה עם הציונות הדתית ובנו של הרב הראשי לשעבר הרב מרדכי אליהו.
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: הרב אליהו, הרב יוסף, הרב עמוס
מימין לשמאל: הרב אליהו, הרב יוסף, הרב עמוס
מימין לשמאל: הרב אליהו, הרב יוסף, הרב עמוס
(צילום: אלכס קולומויסקי, יעקב כהן)
על תפקיד הרב הראשי האשכנזי מתמודדים רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי; הרב אליעזר איגרא – ותיק הדיינים ומי שמילא את מקומו של הרב הראשי בתפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול; רב העיר נתניה הרב קלמן בר; אב בית הדין הגדול באשקלון הרב מאיר כהנא; ורב שכונת מרכז נתניה הרב משה חיים לאו. הרב לאו הוא אחיו של הרב דוד לאו, שהיה עד לא מכבר הרב הראשי האשכנזי, ובנו של הרב ישראל מאיר לאו, הרב הראשי המיתולוגי לישראל ולעיר תל אביב.
3 צפייה בגלריה
שורה עליונה מימין לשמאל: הרב איגרא, הרב בר. שורה תחתונה מימין לשמאל: הרב לאו, הרב כהנא והרב הלוי
שורה עליונה מימין לשמאל: הרב איגרא, הרב בר. שורה תחתונה מימין לשמאל: הרב לאו, הרב כהנא והרב הלוי
שורה עליונה, מימין לשמאל: הרב איגרא, הרב בר. שורה תחתונה, מימין לשמאל: הרב לאו, הרב כהנא והרב הלוי
(צילום: נהוראי סמימי, רן אליהו, ערוץ היוטיוב של מרכז הרב)
ויש לא מעט פוליטיקה בבחירות. בהסכמים הקואליציוניים קבעו יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי שתי המפלגות יתמכו ברב ראשי ספרדי חרדי וברב ראשי אשכנזי ציוני דתי.
בשבועות האחרונים ניסו בש"ס לגרום לאנשי הציונות הדתית להעמיד את הרב אליעזר איגרא כמועמד המוסכם על שתי המפלגות. גורמים בש"ס הניחו שהרב איגרא, שכיהן כממלא מקום נשיא בית הדין הגדול, הוא בעל הסיכויים לנצח. אבל אנשיו של סמוטריץ' בחרו לעמוד מאחורי הרב מיכה הלוי. בסביבתו של שר האוצר הסבירו בימים האחרונים כי הם יתמכו במועמד שנראה להם בעל הסיכויים הגדולים ביותר.
בעקבות כך, גורמים בש"ס אמרו בשיחה סגורה כי הסיבה לחוסר ההסכמה על מינויו של הרב איגרא מצד אנשי סמוטריץ' היא סירובו של הרב לתמוך ברפורמת המזונות של הדיין אוריאל אליהו. זאת, במקביל להנחה כי הרב מיכה הלוי יוכל לבצע את הרפורמה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי וסמוטריץ'. מחלוקת על מועמד מוסכם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הרב אוריאל אליהו מונה לכהן כדיין בבית הדין בנתניה והוא עומד מאחורי תפיסה חריגה, שקובעת שיש להוריד משמעותית את סכומי המזונות. אליהו פועל בכל הכוח כדי לקדם את תפיסתו, למרות שהיא מנוגדת לתפיסתם של רוב אבות בתי הדין בארץ ודייני בית הדין הגדול.
אלא שהרב איגרא מתנגד לרפורמה ועומד מאחורי ביטול החלטות רבות של הדיין אליהו. לפיכך, סמוטריץ' מתעקש שלא לעמוד מאחורי הרב איגרא, למרות שגורמים בש"ס פנו ליועצו של סמוטריץ' בימים האחרונים והתעקשו כי "הוא היחיד שיכול לנצח". גורמים בש"ס גם מפנים ביקורת קשה כלפי סמוטריץ' ואומרים: "מי הוא שיגיד משהו על מזונות-לא מזונות, מה הוא נהיה דיין?"
גם הדיינים מבקרים את תפיסתו של הדיין אוריאל אליהו ומתנגדים אליה נחרצות. דיין בבית הדין הגדול ביקר השבוע בחריפות את הפסק החדשני.