היום (שני) חל ראש חודש אב ומתחילים "תשעת הימים", שכוללים מנהגי אבלות שמסתיימים בתשעה באב, היום שבו על פי המסורת היהודית נחרבו גם בית המקדש הראשון וגם בית המקדש השני. הנה כמה עובדות על התקופה הזו
3 צפייה בגלריה
תשעה באב בכותל המערבי
תשעה באב בכותל המערבי
תשעה באב בכותל המערבי
(צילום: רויטרס/Ammar Awad)

כדאי להיות תימני

האבלות על חורבן בית המקדש התחילה למעשה כבר ביום י"ז בתמוז, היום שבו הובקעה חומת ירושלים בתקופת בית המקדש השני ונמשכת שלושה שבועות, אבל חכמים קבעו "משנכנס (חודש) אב ממעטין בשמחה", ולכן יש החמרה באיסורים, כאשר בין שומרי המצוות הכי מחמירים נמצאים החסידים האשכנזים ומנגד הכי פחות סובלים הם יוצאי תימן.
לדוגמה - שומרי המצוות האשכנזים נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין מראש חודש אב ועד י' באב. הספרדים לא אוכלים בשר רק בשבוע שחל בו תשעה באב ואילו התימנים מוותרים על בשר רק בסעודה שלפני תחילת צום ט' באב. אם אתם ממש קרניבורים, כדאי לכם להשתתף בטקסי ברית מילה, פדיון הבן, או סיום מסכת בתלמוד, מפני שבאירועים אלה לבעלי השמחה ולקרובי משפחתם מותר לאכול בשר ולשתות יין גם בתשעת הימים.
3 צפייה בגלריה
מנהגים שונים לגבי אכילת בשר ויין
מנהגים שונים לגבי אכילת בשר ויין
מנהגים שונים לגבי אכילת בשר ויין
(צילום: shutterstock)
אגב, במספר חסידויות משתדלים לקיים "סיומי מסכת" בתשעת הימים. הרבי מלובביץ' הסביר כי המטרה לכך היא הוספת שמחה של מצווה, בימים אלה שבהם ממעטין בשמחה. עם זאת, החב"דניקים מתעקשים שלא לאכול בשר ולשתות יין בסעודת המצווה שאחר סיום המסכת, למרות שעקרונית מותר להם.

שמלה זה "דבר האבד"

חז"ל קבעו שבתשעת הימים יש להמעיט בדברים הגורמים שמחה, כמו שיפוץ וסיוד בית, או קניית בגדים ורהיטים חדשים. גם במקרה הזה, לכל כלל יש יוצא מהכלל - אם יש חשש שדחיית הקנייה תגרום נזק כלכלי, או לא תתאפשר, אין צורך לדחות, מה שמכונה בשפה ההלכתית "דבר האבד", כלומר מדובר בעסקה שעלולה "ללכת לאיבוד".
לכן אם תסתובבו בימים אלה בריכוזים חרדיים תראו בכניסה לחנויות בגדים לנשים שלטים ועליהם כתוב "דבר האבד", מה שמשמש תמרור אזהרה לנשים ומעודד אותן שלא לדחות את קניית השמלה החדשה.
3 צפייה בגלריה
מימי אבל לימי שופינג. הנחות לשלושת השבועות
מימי אבל לימי שופינג. הנחות לשלושת השבועות
מימי אבל לימי שופינג. הנחות לשלושת השבועות
(צילום: רוחמה וייס)

מתי מותר מקלחת?

בעולם המערבי, בעבר הרחוק לא היה מקובל להתקלח מדי יום. על פי ההלכה אסורה בתשעת הימים "רחצה של תענוג" ולכן יש איסור על שחייה בים ובבריכה. מצד שני, נקבע שמותר לקלח אדם חולה או ילדים קטנים שחייבים לשמור על בריאותם. כך גם הוויכוח הגדול הוא על מקלחת רגילה לאנשים בוגרים.
חלק מהאשכנזים החרדים אכן לא מתקלחים בתשעת הימים, אלא ביום שישי לכבוד שבת. בקרב הציבור הדתי-לאומי, נהוג לסמוך על הרבנים הרבים שפסקו שמותר להתקלח בכל יום מתשעת הימים (למעט צום ט' באב), אך רצוי שלא לעשות זאת במים חמים.

מצוקת ההורים לתינוקות

האשכנזים לא מכבסים בגדים ב"תשעת הימים" וגם לא לובשים בגדים מכובסים בימים אלה (!). בקרב הספרדים מקפידים על ההלכה הזו רק בשבוע שבו חל תשעה באב.
חכמים הבינו שבבית שיש בו תינוקות, שנוהגים ללכלך בגדים באופן סדרתי, מדובר בגזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה והתירו לכבס גם בתשעת הימים.
ט' באב בכותל
(צילום ועריכה: אלי מנדלבאום)

לגבי לבישת בגדים נקיים, רבנים רבים הבינו שאי אפשר ללכת ימים שלמים עם אותם בגדים במדינה שבה יותר מ-30 מעלות בצל ולכן קבעו שהכלל איננו חל על בגדים תחתונים. בנוסף, רבנים רבים המליצו כי בימים שלפני תשעת הימים יש ללבוש לזמן קצר בגדים, לאחר מכן לפשוט אותם ואז לשמור אותם לתשעת הימים. בצורה זו גם משמרים את המנהג של לא ללבוש בגדים מכובסים וגם שומרים על "כבוד הציבור", כך שלא מסתובבים ברשות הרבים בבגדים חמוצים מזיעה.
אגב, מדי שנה בקבוצות ווטסאפ של חרדים מריצים בדיחה קבועה ומעבירים הודעת-פייק, שבה כתוב "אברך ירא שמיים מוכן ללבוש עבורכם בגדים לפני תשעת הימים, תמורת תשלום סמלי".

מנגינת הלב

רבי אברהם אבלי הלוי גומבינר, שחי במאה ה-17 וחיבר את הספר "מגן אברהם", קבע כי בשלושת השבועות "אין לעשות ריקודים ומחולות". בעקבות המשפט הזה רבנים רבים פסקו שאין לשמוע מוזיקה, אלא רק בסעודת מצווה. גם מי שלא מקפידים על כך בשלושת שבועות, מקפידים על האיסור הזה בתשעת הימים.
ומה יעשו מי שנוהגים ברכב וחוששים להירדם. פיתרון אחד הוא שמיעת מוזיקת "א-קפלה", שבה יש רק קולות ווקליים של המבצעים ולא של כלי נגינה. יש גם רבנים שקובעים כי ניתן להקל ולשמוע מוזיקה שקטה של "ניגוני נשמה", או שירים של צער.