הרב הלל כהן מחלק תפילין וטלית לחיילים בצבא אוקראינה
(באדיבות בעש"ט קינדער)

"המלחמה והסכנות מחברות חיילים רבים ליהדות", מספר הרב הלל כהן. בחודשים האחרונים הוא מתרוצץ בין חיילים יהודים בחזית המלחמה באוקראינה, ובסוף השבוע קיבלה ההתנדבות חותמת רשמית: כהן הפך לרב צבאי ראשון בכוחות המזוינים של אוקראינה, בתהליך התנדבותי השמור לאנשי דת.
בין טקסי ברית מילה לחיילים להבאה של ערכות תפילין מישראל עד לחזית, הוא גם מספק כיפות עם הכתובת "היהודים מגינים על אוקראינה". "הכיפות פופולריות מאוד", הוא מספר. "אפילו חיילים אוקראינים שאינם יהודים מבקשים מאיתנו את הכיפות, כדי שלא יאשימו אותם בנאציזם". דבריו מתייחסים לתעמולה הרוסית שמציירת את הלוחמים האוקראינים כ"נאצים".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
6 צפייה בגלריה
הרב הלל כהן (מימין)
הרב הלל כהן (מימין)
הרב הלל כהן (מימין). "התפקיד שלי שונה מאוד מתפקיד הרב הצבאי בצה"ל"
(צילום: באדיבות בעש"ט קינדער)
"בזמן שעזרתי לחלץ פליטים יהודים בגבולות אוקראינה, התחלתי לקבל בקשות מישראלים ואוקראינים לגבי סיוע צבאי", הוא מספר, בריאיון מיוחד ל-ynet. "היה למשל ישראלי שאח שלו גויס לצבא, ועזרתי להביא לו מישראל קסדה ואפוד במטוס. אחרי זה רכשתי מחברה בארץ 20 קסדות ו-20 אפודי מגן, והבאתי אותם במזוודות לקבוצה של חיילים יהודים שהתאמנו בקייב אצל המפקד היהודי בנימין חמארה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
לאט-לאט עבר שמעו מפה לאוזן, והרב כהן – מרבני אוקראינה וראש "איחוד הצלה אוקראינה" – הפך כתובת של ממש: "היו גם בקשות מבחורים שרצו להתגייס ולא גייסו אותם", הוא מספר. כך הוא התחיל ליצור קשרים עם המפקדים הבכירים בצבא, ולחפש פתרונות לצרכים שונים. יום לפני הריאיון, לקראת סוף השבוע שעבר, חזר מהחזית במזרח אוקראינה, ושעה לפני השיחה התבשר כי אושר לו התפקיד של רב בצבא האוקראיני.
6 צפייה בגלריה
חייל בצבא אוקראינה עם ערכה מהרבנות הצבאית
חייל בצבא אוקראינה עם ערכה מהרבנות הצבאית
חייל בצבא אוקראינה עם ערכה מ"הרבנות הצבאית" שהרב כהן ייסד
(צילום: באדיבות בעש"ט קינדער)

גם את חפירה יכול להציל חיים

הרב כהן מספר כי איש לא תומך בו מבחינה כספית. יש לו אישה ותשעה ילדים, ואלה נסעו לארץ יומיים לפני הפלישה הרוסית ותחילת המלחמה. כעת הוא מחלק את זמנו בין שם לכאן: שלושה שבועות באוקראינה ושבוע בארץ.
6 צפייה בגלריה
כיפה עם סמל הרבנות הצבאית
כיפה עם סמל הרבנות הצבאית
כיפה עם סמל הרבנות הצבאית
(צילום: באדיבות בעש"ט קינדער)
כשביקר בישראל, רכש הרב כהן תיקים מיוחדים שמאפשרים שמירה על התפילין בתנאי שטח, מחברת "תפילין חברון". התיקים מיועדים לשרוד בתנאים קשים של לחימה, חום, רטיבות וכדומה. "על התיקים תפרנו את תגי רבנות צבא אוקראינה. בתוך הערכה החיילים מקבלים לצד התפילין גם טלית, כיפה וסידור".
מה כלול בתפקיד הרב הצבאי? "תפקידו של רב צבאי הוא להרים את המורל, להיות עם האנשים במצבים קשים. בצבא אוקראינה משרתים כאלף יהודים, שזה בעצם מיעוט לא משמעותי בקרב 800 אלף חיילים. התפקיד שלי שונה מאוד מתפקיד הרב הצבאי בצה"ל, שם הוא אחראי על כשרות המטבח. אני דואג גם לציוד מציל חיים ולעזרה מורלית".
6 צפייה בגלריה
חלוקת ערכות
חלוקת ערכות
חלוקת ערכות
(צילום: באדיבות בעש"ט קינדער)
לדברי הרב, "אני לא יוזם, לא אומר לאנשים להתגייס או לא. אני בקשר עם רבנים צבאיים ברחבי העולם וחושב להזמין כמה מהם לכנס מיוחד באוקראינה. עכשיו חזרתי מהחזית. המצב שם מאוד לא פשוט. זאת חזית שמשתרעת על פני מאות קילומטרים, ולפעמים חסרים לחיילים דברים בסיסיים. כמו שסיפר לי אחד המפקדים, לפעמים גם את חפירה יכול להציל חיים. היה להם מקרה של מתקפת ארטילריה רוסית, ומי שהספיק לחפור תעלה ניצל, בעוד החיילים שהיו חסרים להם אתי חפירה היו חשופים לאש על האדמה ונהרגו".

הכומר שהכיר ביטויים ביידיש

הרב כהן גם נמצא בקשר עם מנהיגים דתיים אחרים. "פגשתי לאחרונה את הכומר הצבאי הראשי, ותוך כדי השיחה, שהתנהלה בשפה הרוסית, הוא אמר על פוטין שהוא 'מחוצף'", הוא מספר. "הייתי כמובן בהלם. הרי זו מילה יהודית לחלוטין. אחר כך אמר עוד כמה מילים ביידיש. שאלתי אותו: מאיפה אתה יודע להגיד 'מחוצף' ו'חוצפה'? הוא צחק. 'אני', כך אמר לי, 'בא ממוהיליב-פודילסקי במחוז ויניצה, על שפת נהר הדניסטר. אצלנו כולם דיברו יידיש...'"
6 צפייה בגלריה
חלוקת ערכות
חלוקת ערכות
אשר צ'רקסקי, לוחם חרדי שהתגייס ב-2014, עם הערכה הכוללת כיפה, מגן תפילין וספר אמרות של רבי נחמן מברסלב
(צילום: באדיבות בעש"ט קינדער)
הקשר הבין-דתי לא נגמר שם: "אנחנו מיודדים איתו מאוד. כשהוא פוגש חייל יהודי שצריך סיוע או רוצה קשר עם רב, הוא מפנה אותו אליי ומבשר לי: 'מצאתי לך עוד לקוח'. יש לנו פרויקט גדול וחשוב לחיילי צבא אוקראינה שבעזרת ה' נוציא לפועל גם יחד עם המופתי".
6 צפייה בגלריה
ציוד מהרבנות הצבאית של אוקראינה
ציוד מהרבנות הצבאית של אוקראינה
הערכות לצד הספרים עם פתגמי רבי נחמן
(צילום: באדיבות בעש"ט קינדער)
מעבר לתשמישי הקדושה המתבקשים, הרב רצה לתת לחיילים תוכן יהודי רוחני שידבר אל ליבם. "המלחמה היא לא הזמן לספרות עמוקה, אלא זמן לציטטות שמרוממות את הנפש. כאן בא לעזרתי ספר הפתגמים של רבי נחמן באוקראינית ובעברית, משום שאין כמעט ספרי יהדות בשפה האוקראינית (גילוי נאות: הח"מ היה היה מעורב בהוצאת הספר). כשהמפקדים פוגשים אותי, הם מברכים אותי בציטוטי רבי נחמן באוקראינית", הוא משתף, "אבל תגובות החיילים הכי מרגשות".
הפעילות עד כה, כאמור, ממומנת באופן פרטי. ניתן לתרום פה.
החייל האוקראיני אנדריי סוקולצקי מברך על ברית המילה
(באדיבות בעש"ט קינדער)