עשרה ימים בלבד חלפו מפתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי, שהחלה ב-א' אלול - והערים החרדיות צבועות באדום בוהק, עם עלייה תלולה באחוז המאומתים החדשים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור הבדיקות החיוביות ביישובים החרדים גבוה באופן משמעותי מהממוצע הארצי העומד על 5.5%. באלעד שיעור החיוביים הוא 15%, ברכסים 21%, בקריית יערים 14%, בבני ברק 13%, במודיעין עילית 12% ובביתר עילית 10%. המגזר שהיה בטוח שהקורונה מאחוריו, אחרי תלאות הסבבים הקודמים – נאלץ להפנים בתדהמה כי הגל הרביעי ממש לא פסח עליו, וחסינות העדר לא הושגה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כמחצית מהכיתה של בנה של כותבת שורות אלו (ט"פ) - רובם ילדים מתחת לגיל 12 שלא יכולים עדיין להתחסן, ולומדים בתלמוד תורה באלעד - נמצאת בבידוד. גם ילדיה של דינה שוקרון הלומדים בתלמוד תורה בירושלים, התחילו אתמול (יום ד') בידוד. אבל שוקרון לא מופתעת: "מי שראה את המצב בפתיחת שנת הלימודים, ידע שזה מה שיקרה", היא פוסקת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כ-300 אלף תלמידים חזרו לישיבות, לכוללים ולחיידרים במה שהוגדר כ"פיילוט" לקראת 1 בספטמבר. כפי שפורסם ב-ynet, נפתחו תלמודי התורה ללא המתווה שהציגו משרדי הבריאות והחינוך, הכולל בדיקות סרולוגיות כדי לבחון האם הם נושאים נוגדנים נגד נגיף הקורונה ואף חיסונים.
"אנחנו הניסוי של המדינה", אומרת שוקרון, ומספרת כי הורים רבים סביבה חשים כי המדינה ביקשה לבדוק על ילדיהם מה יקרה במסגרות החרדיות כשתתחיל שנת הלימודים, כדי לדעת כיצד להתקדם עם שאר ילדי ישראל. "אין לי אמון ברשויות", היא זועמת. "ברגע שהילדים פשוט נכנסו למסגרות, והם לא מחוסנים כי הם מתחת לגיל 12, היה ברור שזה מה שיקרה".
ישי כהן: "בחודשיים האחרונים, צמד המילים 'א' אלול' לא הוזכר כלל בשום ריאיון. כל הזמן עסוקים שם בראשון לספטמבר. זו הזיה. אני מנסה להבין למה לילדים שלי מגיע פחות? ואם יש מתווה, מדוע הוא לא הוחל על הציבור החרדי כבר בפתיחת הלימודים?"
האסטרטגיה של שוקרון להתמודדות עם המצב היא "לקחת את הדברים בסבלנות", כפי שהיא מסבירה לי במבטא צרפתי. "הרמתי את הידים ונחכה לסוף שאני לא רואה אותו. זה מייאש ומתסכל".

"למה לא הכינו מתווה בזמן?"

שוקרון מקווה שהמתווה החדש שהציעה מערכת החינוך לראשון בספטמבר, יוחל על בתי הספר של ילדיה שכבר שבו כאמור ללימודים, ויצאו לבידודים. הכוונה היא לבדיקה של כלל הילדים שנחשפו לתלמיד מאומת במשך שבוע, מידי בוקר, ולימודים כרגיל. "אנחנו עדיין לא קיבלנו מכתב בעניין מהמנהל. אני מאוד סומכת עליו, ואם יתברר לו שזה אפשרי הוא יציע לנו את זה, אף שיש לבית הספר הסעות וזה עלול להיות מסובך. בקבוצה של ההורים כבר כתבו שזה פועל במוסדות אחרים, אז אולי גם אצלנו?"
3 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים לפני כשבוע. היום היא העיר החרדית האדומה ביותר
(צילום: גיל יוחנן)
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, חשף אתמול נתונים מדאיגים המצביעים על עלייה דרמטית בתחלואה. "ביממה האחרונה 12% מהמאומתים הם מהמגזר החרדי", אמר. "יש עלייה מאוד מטרידה בקצב התפתחות התחלואה במגזר". ישי כהן, כתב האתר החרדי "כיכר השבת", נשמע מיואש ומתוסכל. ניסיונותיו לקבל תשובות מדוע ילדי מערכת החינוך החרדית פועלים עדיין ללא מתווה מסודר, נותרו ללא מענה.
"יש לי שני ילדים בתלמוד תורה. שניהם פתחו לימודים בא' אלול, כמו שאר המגזר, כפי שהיה ידוע מראש לכולם - למשרד הבריאות, למשרד החינוך, לקבינט הקורונה, למל"ל, לכולם", מדגיש כהן. "אבל בחודשיים האחרונים, צמד המילים 'א' אלול' לא הוזכר כלל בשום ריאיון, לא היה שום מתווה. כל הזמן עסוקים שם בראשון לספטמבר. זו הזיה. אני מנסה להבין למה לילדים שלי מגיע פחות? אם יש מתווה, מדוע הוא לא הוחל על הציבור החרדי כבר בפתיחת הלימודים, למה אתם מחכים?
3 צפייה בגלריה
דו"ח התחלואה בישובים החרדיים
דו"ח התחלואה בישובים החרדיים
דו"ח התחלואה בישובים החרדיים
"אנחנו כבר שומעים על הדבקות בתלמודי תורה, אז שהילדים ידביקו האחד את השני ואז את הסבא והסבתא וימותו פה אנשים? למה לא הכינו מתווה מסודר מבעוד מועד? אני מדבר עם מנהלי מוסדות חינוך חרדיים, וכולם אומרים: כל אחד עושה מה שבא לו".
מה זאת אומרת? "אני אתן לך דוגמה: הישיבות. בשנה שעברה היה משל"ט ישיבות, היה מתווה לישיבות. אם היו שניים-שלושה תלמידים חיוביים, היה מגיע אוטובוס ובאופן מרוכז מפנה אותם לבידוד במטרה לקטוע את שרשרת ההדבקה. נכון להיום, תלמידים שצריכים בידוד חוזרים הביתה בתחבורה הציבורית. כך היה בשבוע האחרון. בשנה שעברה היו מלוניות קורונה, היום אין כלום. הם חוזרים הביתה. הפקירו אותנו, אין לזה הגדרה אחרת".

"לממשלה אין אחריות על הציבור החרדי?"

הרב א', מנהל מוסד חינוך חרדי בבית"ר עילית (עיר אדומה), מאשים את מהערכת בהפקרת החינוך החרדי. הוא מספר כי איש לא דיבר איתם על נהלים והתנהלות עם פתיחת שנת הלימודים, ולדבריו "כל אחד עושה לפי תפיסת עולמו".
אתה חש, כמנהל, שמשרד החינוך מזלזל בך? "בהחלט. הפוליטיקה שולטת על הדרג המקצועי", אומר הרב א', ומוסיף: "לעניות דעתי, משרד החינוך לא יודע להתייחס למוסדות החינוך החרדיים. הם אקס-טריטוריה עבורו. הוא לא מחויב לדאוג לנוהלי קורונה, ולא מחויב לוודא את רמת הלמידה והטיפול. עצמאות החינוך החרדי מאפשרת למשרד החינוך לא לתקצב אותנו באופן מלא, וגם לא לפקח עלינו. משרד החינוך פשוט לא מעוניין להתעסק עם ה'חור בראש' הזה".
הרב א', מנהל מוסד חינוך בבית"ר עילית: "כל אחד עושה לפי תפיסת עולמו. משרד החינוך לא יודע להתייחס למוסדות החינוך החרדיים. הם אקס-טריטוריה עבורו. הוא לא מחויב לדאוג לנהלי קורונה, ולא מחויב לוודא את רמת הלמידה והטיפול"
ישי כהן מתוסכל. לדבריו, הוא לא מצליח לקבל תשובות משרים וחברי כנסת – וגם מנהלי מוסדות חרדיים שפנו לגורמי מקצוע וביקשו לשבת ולהכין מתווה, קיבלו תשובה שלילית. "היום אמר לי שר הבריאות שעכשיו יעשו חיסונים בבתי הספר החרדיים, מהלך נכון וחכם. בסופו של דבר, הרי יש שיתוף פעולה. ביקשו בדיקות סרולוגיות, והייתה הענות מאוד גבוהה של הורים בערים החרדיות".
3 צפייה בגלריה
יש ניידת אבל אין אכיפה: תלמידות נוסעות ללימודים בבית ספר בבית שמש בזמן הסגר
יש ניידת אבל אין אכיפה: תלמידות נוסעות ללימודים בבית ספר בבית שמש בזמן הסגר
( צילום: גלעד כהן)
הוא כועס במיוחד כש"חכמולוגים" – כך הוא קורא להם – מטיחים בו שלחרדים לא מגיע מתווה שכן הם שהפרו את ההנחיות בסבבים הקודמים. והוא לא נשאר חייב: "הילדים שלי היו בבית כשהילדים של כולם היו בבית. הילדים שלי למדו בקפסולות כשהילדים של כולם היו בקפסולות. כך נהג רוב הציבור הספרדי. גם בציבור הליטאי סגרו בגל השני והשלישי, ובחלק גדול מהציבור החסידי. אז בגלל שהיו כמה קהילות שפתחו, זו סיבה להפקיר את הילדים שלנו? לממשלה אין אחריות על הציבור החרדי?"
אולי הייתה הנחה שהמגזר כבר אחרי הקורונה, ולכן הבעיה שוכנת רק לפתחם של הילדים שאינם חרדים? "למה זה לא נאמר מפורשות? וזה גם לא נכון. אנחנו רואים את קצב ההדבקה בציבור החרדי. אלו עובדות שאי אפשר לשחק איתן. היינו על פחות מחצי אחוז מכלל האוכלוסייה (0.38%) - והיום אנחנו כבר על 12%. אז אין חיסון עדר במגזר החרדי. המצב אולי טוב כן מאשר בשאר הציבור, אבל לא מעבר".

"עושים עלינו ניסוי בלי אישור מהלסינקי"

צבי טסלר, עורך הכלכלה והבריאות ב"רדיו קול חי", טוען שהכתובת הייתה כבר מזמן על הקיר. "מנהלי המוסדות החרדים נשארו לבד", הוא קובע. "הם מתחננים, תנו לנו איזשהו מתווה, בדיקות, מה שצריך. אבל אין עם מי לדבר".
"אנחנו הניסוי של המדינה", אומרת שוקרון, ומספרת כי הורים רבים סביבה חשים כי המדינה ביקשה לבדוק על ילדיהם מה יקרה במסגרות החרדיות כשתתחיל שנת הלימודים, כדי לדעת כיצד להתקדם עם שאר ילדי ישראל. "אין לי אמון ברשויות"
לדבריו, מערכת החינוך בוחנת בעיון את המתרחש במגזר החרדי. "יש פה פשוט מלחמת הורדת ידיים בין משרד החינוך למשרד הבריאות. במשרד הבריאות חושבים שזו טעות איומה ומשחק מסוכן בבריאות של ילדים ונערים, שאף אחד לא יודע מה יהיו ההשלכות העתידיות של ה'עדר' הזה. אבל לתחושתי, זה מה שמשרד החינוך מעדיף. הבעיה הקשה היא שאותם צעירים חוזרים הביתה ומדביקים את המבוגרים וכן אוכלוסיות בסיכון, וכבר רואים את העלייה בתחלואה הקשה בחברה החרדית".
אז החרדים הם הניסוי? "כן, רק בלי לקרוא לזה ככה. אין לזה אישור מהלנסקי, אבל בפועל זה מה שקורה".
טסלר תולה אחריות גם במגזר עצמו, שחלקים ממנו מעדיפים להמשיך ולעצום עיניים על אף התוצאות הקשות שידע הרחוב החרדי בגלי הקורונה הקודמים. "התוצאות שאנחנו רואים כבר היום הן רק קצה הקרחון, כי יש לא מעט תלמודי תורה שלא בודקים קורונה. בשביל מה להכניס לבידוד? בשביל מה לסגור את הכיתה? פשוט לא נבדקים, וזהו".

"המנהלים מתעדכנים מהתקשורת"

אבל גם מי שרוצים להיאבק במגפה, חלק ניכר במערכת החרדית, מוצאים עצמם עם ידיים קשורות, כפי שתיאר הרב א'. כך למשל, חוסר יידע מה לעשות עם ילד מאומת: "אמר לי היום המנהל של החינוך העצמאי, שאף אחד לא אמר להם מה עושים. הם מתעדכנים מהתקשורת, כמו כולם. 'אף אחד לא אומר לי מה לעשות', הוא טען. אם יש מאומת, את מי לבדוק? את המחוסנים? הלא מחוסנים? את מי לשלוח לבידוד? כלום".
צבי טסלר: "התוצאות שאנחנו רואים כבר היום הן רק קצה הקרחון, כי יש לא מעט תלמודי תורה שלא בודקים קורונה. בשביל מה להכניס לבידוד? בשביל מה לסגור את הכיתה? פשוט לא נבדקים, וזהו"
לדברי טסלר, תלמודי התורה הם הבעיה הקטנה. הבעיה הגדולה יותר היא הישיבות, שם משרד החינוך לא בתמונה ומשל"ט, כבר אמרנו, אין. כל ראש ישיבה נדרש להמציא מחדש מתווה כדי שהמוסד יתפקד. "המנגינה הייתה הכול בסדר, הכול בסדר. עכשיו פתאום מתחילים להבין במגזר החרדי שהכול מאוד לא בסדר ויש פה תחלואה.
"אני מנסה לצעוק על זה כבר שבעה שבועות. אני אומר לכולם, המספרים אמנם קטנים אבל עולים מעריכית - וכל הזמן הייתה שאננות. גם כשהייתה עלייה, אמרו לי שהרי 100% מבני השישים ומעלה במודיעין עילית התחסנו, והנה אתמול נדבק מישהו מעל גיל שישים שאיננו מחוסן. אין 100%".

"לא נתנו להיכנס לבתי הספר"

גורם בפיקוד העורף מתח השבוע ביקורת חריפה על משרד החינוך, בשל הסירוב של משרד הבריאות לקיים את מבצע החיסונים בבתי ספר. בבני ברק, למשל, יזמו העירייה, יחד עם פיקוד העורף, מבצע בדיקות סרולוגיות לציבור החרדי בבתי הספר. רבני הקהילו הביעו תמיכה נלהבת, מכיוון שכל מי שנמצא חיובי, קיבל "תו ירוק" שפוטר אותו מבידוד, גם לאחר שבן כיתתו נדבק בקורונה. בהמשך תוכנן לקיים גם את החיסונים לילדים בני 12 ומעלה במוסדות החינוך בעיר.
אלא שבמשרד החינוך הבהירו כי בשל התנגדות השרה, יפעת שאשא ביטון, המבצע לא יוכל להתקיים בבתי הספר. לכן שם, וגם בערים חרדיות נוספות, התקיים המבצע במרכזים קהילתיים ובמרפאות של קופות חולים.
"זה חבל מאוד. גם ככה יש לנו קשיים אדירים לקראת החגים, מכיוון שבציבור החרדי מתייחסים להחלטות הממשלה כאל 'ממשלת שמד', ושיתוף הפעולה מולם הרבה יותר קשה ומסובך מבעבר", אמר איש פיקוד העורף." לכן ההתנגדות לקיום בדיקה סרולוגית וחיסונים במוסדות החינוך, הקשתה על המבצע".

משרד החינוך: התוכנית שלנו תקפה לכלל מערכת החינוך

ממשרד החינוך נמסר כי "התוכנית הלאומית להפעלת מערכת החינוך, 'מתחברים לחינוך', כוללת את חמש שכבות ההגנה שנועדו להבטיח את שלומם ואת בריאותם של התלמידים ושל אנשי החינוך, והיא תקפה לכלל מערכת החינוך, כולל תלמידי החברה החרדית שהחלו את שנת הלימודים לפני כשבוע וחצי.
"התוכנית כוללת בדיקות סרולוגיות, בדיקות מהירות לאיתור תחלואה, הפעלת 'מגן חינוך' - מודל בידוד מותאם והקפדה על אורחות חיים: עטיית מסכה, שמירה על היגיינה אישית, הקפדה על ניקיון מרחבי הלימוד, אוורור כיתות הלימוד, כניסת מפעילים חיצוניים בעלי 'תו ירוק' בלבד ועוד".