משאיות קירור, ובהן מוצרי חלב כשרים, הגיעו בימים האחרונים לקהילות יהודיות ברחבי אוקראינה. מדובר במוצרי חלב כשרים למהדרין – "חלב ישראל" ( חלב שנחלב על ידי יהודי או בהשגחתו) – שיוצרו במדינה בשבועות האחרונים. אותם מוצרים נעדרו מאז פרוץ המלחמה, והם יוצרו בקושי רב, תחת מגבלות של מחסור חריף בכוח אדם, מה שגרם לשרשרת אתגרים בכל שלבי הייצור.
מוצרי "חלב ישראל" באוקראינה
(צילום: Jrnu)

משטחי מוצרי החלב מועברים ישירות לרבני הקהילות על ידי רשת חב"ד JRNU באוקראינה, המנהלים מערך חלוקה מסודר לכלל יהודי הקהילות, לרגל חג השבועות. מוצרי החלב כוללים השנה מגוון עשיר ומפנק, שלא זכור זמן רב ליהודי המדינה: מסוגים שונים של גבינות ועד גלידות בטעמים. מוצרי החלב יוצרו בהשגחה המהודרת של ועד הכשרות אוקראינה UK בראשות הרב פינחס וישצקי, מרבני קייב.
הרב יהושע וישצקי, המנהל את מערך הכשרות "אוקר-כשר" באוקראינה כבר חצי יובל, אמר: "במהלך השנים עברנו הרבה מהמורות עם ייצור של 'חלב ישראל'. כשהתחילה מלחמה ב-2014, קו הייצור נפגע ולקח לנו שנה וחצי עד שבנינו את מערך הכשרות בקייב. הצלחנו ברוך השם לשקם את הקו, להגדיל ולהגביר את המבחר".
3 צפייה בגלריה
המשאיות הגיעו לקהילות היהודיות ברחבי המדינה
המשאיות הגיעו לקהילות היהודיות ברחבי המדינה
המשאיות הגיעו לקהילות היהודיות ברחבי המדינה
(צילום: Jrnu)
אבל גם המלחמה הקשה שפרצה באוקראינה בפברואר 2022 גרמה לפגיעה בקהילה היהודית, ויהודים רבים עזבו את המדינה. "בתקופה הראשונה של המלחמה הופסק לחלוטין הייצור של מוצרי החלב. רק לקראת חג השבועות בשנה שעברה, התחלנו להחזיר בהדרגה את קו הייצור. בכל שבועיים, ייצרנו מוצרי ייסוד, כמו חלב, לבן ויוגורט", אמר הרב וישצקי.
ככל שעברו הימים, כך הורחב פס הייצור. "באחרונה עברנו לייצר את מוצרי החלב במפעל גדול ומרווח, ואפילו התחדשנו בשלושה מוצרים חדשים: גבינת אדיגייסקי, גבינת מוצרלה וגבינת סולוגוני. זאת, לצד גלידות בטעמים חדשים, במיוחד לילדים, לרגל חג השבועות. בפס הייצור נכנסו גם מוצרים נוספים, שלא היו כל תקופת המלחמה, כמו ריבת חלב ושמנת מתוקה".
המוצר החלבי הכשר הפופולרי ביותר הוא חלב עמיד, ואחריו יוגורט, חמאה ושמנת. "אין אפשרות לקיים חיים יהודיים ללא פס ייצור מקומי של מוצרים כשרים", אומר הרב יהושע וישצקי, "ברגע שאין מוצרים יהודיים, אין אפשרות לשמור על כשרות והמרקם הקהילתי-יהודי נפגע".
3 צפייה בגלריה
המוצרים יוצרו למרות הקשיים הרבים
המוצרים יוצרו למרות הקשיים הרבים
המוצרים יוצרו למרות הקשיים הרבים
(צילום: Jrnu)
3 צפייה בגלריה
מוצרי חלב כשרים שיוצרו באוקראינה
מוצרי חלב כשרים שיוצרו באוקראינה
מוצרי חלב כשרים שיוצרו באוקראינה
(צילום: Jrnu)
הרב וישצקי מתבונן בתמונה עם שלל המוצרים החלביים וחש תחושת סיפוק גדולה. "לא מובן מאליו בכלל לייצר את הכמויות האלה, בכל ייצור כזה יש הרבה ניסים", הוא מציין. "לא כל מוצר משתלם לייצר, אבל הכדאיות היא לא האידיאל שלנו, אלא השליחות".
משאיות הקירור של רשת JRNU, שמובילות רבבות מוצרים ליעדים מרוחקים מאוד בתוך אוקראינה – היישר לקהילות ולשלוחי חב"ד, מהוות עבור הרב וישצקי רגע מרגש. "לדעת שיש יהודי במרחק של קרוב ל-20 שעות נסיעה ממני, בתוך המדינה שלנו, שמקבל מוצר חלב כשר למהדרין לחג השבועות, זה סיפוק גדול מאוד ושמחה גדולה, שהצלחנו לעמוד ביעד", הוא מסכם.
המלחמה גורמת לאתגרים רבים סביב ייצור מוצרי החלב. "אנחנו בשגרת מלחמה כבר יותר משנתיים, אבל זה לא הולך ונעשה קל יותר", הסביר הרב וישצקי. "הקשיים משתנים כל הזמן. אם בהתחלה היה קושי להתחיל את הכול מההתחלה, בהמשך היה קושי של ניתוקי חשמל בלתי פוסקים, שהקשו מאוד על קו ייצור. כיום, יש קושי גדול בגיוס עובדים. אנחנו עם כוח אדם מינימלי מאוד. כל אדם בוגר מגויס היום לצבא, ללא יוצא מן הכלל. יש גברים שפשוט לא יוצאים מהבית, כי אם ייתפסו אותם – הם יגויסו מיידית. יש גם מחסומים ברחובות".