היסטוריה – מונדיאל בחנוכה: הרב אברהם סתיו באולפן
(צילום: אסף חן)

ערב נר ראשון של חנוכה מביא איתו דילמה שלא הייתה כדוגמתה בעולם היהודי: מאחר שגביע העולם בכדורגל בקטאר נדחה מהקיץ לחורף, זו תהיה הפעם הראשונה שבה גמר המונדיאל מתנגש עם הדלקת נר ראשון של חנוכה. הערב (יום א') לקראת השעה 17:00 יתכנסו רבים להדלקת הנר הראשון, ובמקביל ייערכו לצפייה משותפת בגמר הגדול בין ארגנטינה של מסי לצרפת של אמבאפה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההתנגשות בין תחילת החג לשריקת הפתיחה של הגמר הובילה לקריאות להקדים במספר דקות את הדלקת הנר הראשון של חנוכה. לכתחילה נוהגים להדליק לאחר צאת הכוכבים, ואחרי ההדלקה נהוג לשיר "הנרות הללו" ו"מעוז צור". "ברמה הטכנית הפשוטה אפשר להדליק את הנרות כמה דקות לפני 17:00, בזמן שירת ההמנונים, ומיד להתיישב על הספה עם בירה וגרעינים", מסביר הרב אברהם סתיו.
לצד זאת, הרב סתיו אומר כי "ההתנגשות האמיתית בין חנוכה לכדורגל היא התנגשות תרבותית, סמלית. התנגשות שהתחילה כבר לפני 2,200 שנה, כשספר מקבים מתאר איך הכהנים הזניחו את עבודת המקדש והלכו לצפות במשחקי כדור ובהטלת דיסקוס במתקני הספורט והבידור שהקימו היוונים בירושלים".
3 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה, קיליאן אמבאפה שחקן נבחרת צרפת
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה, קיליאן אמבאפה שחקן נבחרת צרפת
קיליאן אמבאפה מנבחרת צרפת ולאו מסי מנבחרת ארגנטינה. התנגשות שלא הייתה כמוה בין חנוכה לגמר המונדיאל
(צילום: AFP)
"גמר גביע העולם הוא האירוע הנצפה ביותר בעולם. מיליארדי אנשים יעצרו את נשימתם עם כל בעיטה חופשית של מסי וכל התקפה מתפרצת של אמבאפה. בד בבד, כל כוחו בנוי על עצם החשיבות שאותה אנחנו מייחסים לו", הוא מציין. "המשחק היום יהיה 'דרמטי' ו'היסטורי' אך ורק משום שעיני כל העולם יהיו נשואות אליו. אם משום מה (או בשל טיעונים מוסריים כלפי התנהלות המדינה המארחת) היה העולם בוחר להתעלם ממנו – לא היו אלו אלא 22 אנשים הרצים אחרי כדור".
הרב סתיו מזכיר כי "על פי החשדות, קיום משחקי הגביע בקטאר, ודחייתם מן הקיץ אל החורף, הוא פרי מעשי שחיתות ומרמה מתוחכמים. אבל נדמה שהייתה זו גם יד ההשגחה העליונה שנגד כל הסיכויים ביקשה להפגיש את הדלקת הנרות בדיוק ביום ובשעה של גמר המונדיאל".
3 צפייה בגלריה
הרב אברהם סתיו
הרב אברהם סתיו
הרב אברהם סתיו. "אפשר גם להצטרף לצפייה במשחק בנחת לקראת המחצית השנייה"
(צילום: אביב נווה)
לדבריו, "הכוח הסוחף של מגמות תרבותיות, שנובע לא מתוך אמת עמוקה ומבוססת אלא על הפופולריות העצומה שלהן, הוא האתגר שמולו עמדו אבותינו בימים ההם בזמן הזה. הבחירה להדליק את נר החנוכה, להשתהות במתכוון עם השירים וסיפורי הנס תוך התעלמות מן השעון המתקדם באצטדיון בדוחא, היא לא אילוץ טכני אלא מתנה גדולה. היא כלי חשוב מאין כמוהו להזכיר לנו שהזהות שלנו עמוקה ועתיקה מן המגמות התרבותיות החולפות. היא מעניקה לנו את היכולת לעצור רגע ולהציב סימן שאלה לפני שנסחפים עם האופנה הממכרת הבאה. ולמשחק הגמר, שגם בו יש יופי משלו, אפשר להצטרף בנחת לקראת המחצית השנייה".

"מי שמנצח בסוף הם האור והקדושה"

בסוף השבוע התייחסו שלושה רבנים לסוגיה, וקראו למי שמעוניין לצפות במשחק להקדים את הדלקת הנרות במספר דקות, לשעה 16:55. את הקריאה פרסמו הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת "כסא רחמים" שנחשב לאחד מחשובי הרבנים בציבור החרדי הספרדי; רב העיר נתיבות, הרב פנחס הכהן; ורב המושב זמרת, הרב דוד קרעי. "אמנם החרדים לדברי ה' המסולאים בפז מושכים את ידיהם מהבלי העולם הזה... אולם את אחינו אנחנו מבקשים, אשר רבים וכן שלמים אינם יכולים להתנתק מן המשחקים, כאשר מיליארדי אנשים בעולם נוהים בכל מאודם אחריהם", כתבו שלושת הרבנים.
לדבריהם, "הדרך הטובה ביותר היא להדליק נר חנוכה החל מהשעה 16:55, כאשר הטלוויזיה תהיה מכובה, ולשהות ליד החנוכייה עם המשפחה, ולומר לבני הבית בפירוש שכל חפצי העולם לא שווים על ידי מצוות התורה, וככל שתתעכבו יותר ליד הנרות, כך הדוגמה האישית היא יותר חזקה... יש לנו הזדמנות להראות לקדוש ברוך-הוא שאנחנו אוהבים אותו אפילו יותר מן הדבר האהוב לנו ביותר".
3 צפייה בגלריה
הקריאה שפרסמו הרב מאיר מאזוז, הרב פנחס הכהן והרב דוד קרעי
הקריאה שפרסמו הרב מאיר מאזוז, הרב פנחס הכהן והרב דוד קרעי
הקריאה שפרסמו הרב מאיר מאזוז, הרב פנחס הכהן והרב דוד קרעי
גם שליחי חב"ד ברחבי העולם נאלצים להתמודד עם הגמר שמאיים על הרייטינג של המצווה העתיקה. יש מי שהחליטו להדליק בכל זאת את החנוכייה בחמש – גם אם בנוכחות דלה, העיקר שהחנוכייה תידלק ותפרסם את הנס של ניצחון החשמונאים; יש מי שמתזמן את ההדלקה ברחבת הקניון או הכיכר העירונית בדיוק לזמן הפסקת המחצית; ויש מי שמראש דחה את האירוע לשעה 19:00, תוך סיכון לא קטן להתנגשות עם הגמר במקרה של הארכה ופנדלים.
בצעירי חב"ד, הזרוע הביצועית של החסידות, יודעים לספר כי השליחים נערכים לקיים בכל מקרה טקס חגיגי, מוזיקלי ושמח שיסחף אחריו את העוברים והשבים – "גם אם הנבחרת שאתה אוהד הפסידה..."
"חנוכה הם שמונה ימים שמזכירים כי מי שמנצח בסוף, הם האור והקדושה", מסביר הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל. "הערכים וההיסטוריה שעולים מהדלקת הנרות, יישארו עוד הרבה אחרי שייגמר משחק זה או אחר – ולכן שליחי חב"ד משקיעים את מרב כספם ומרצם כדי לוודא שבכל בית יהודי תהיה חנוכייה מאירה ומשמחת".