לאחר שבחגי תשרי פרצו עימותים במהלך תפילות בתל אביב, הודיעה העירייה כי לא תאפשר לקיים תפילות במרחב הציבורי במהלך החגים. ההחלטה עוררה זעם רב, בין היתר של שרים בממשלה.
תפילה בהפרדה בדיזנגוף, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי, ILTV News)

במכתב ששלח רובי זלוף, משנה למנכ"ל עיריית תל אביב, נכתב בין היתר: "בהמשך לפנייתך לקיום אירוע במרחב הציבורי ועל רקע קבלת מספר בקשות, מטעם מגוון גורמים פרטיים, לקיים אירועי תפילות/התכנות יום כיפור בכיכרות העיר/גנים ציבוריים (דוגמת כיכה הבימה/דיזנגוף/הסינמטק) ולאחר בחינת העניין, התקבלה החלטה לפיה הפרקריטה שהחלה בשנות הקורונה, במסגרתה העמידה העירייה כיכרות עירוניים לטובת פעילות כאמור, ביום הכיפורים הייתה נכונה לשנות הקורונה לאור חשיבות השהייה במרחב הפתוח בתקופה זו".
זלוף הוסיף: "עיריית תל אביב אינה רואה מקום להמשיך בפעילות זו, ויש לחזור למקובל זה שנים, לפיו העירייה אינה מעמידה מרחב ציבורי אינטנסיבי דוגמת כיכרות, גינות ציבוריות שוקקות וכדומה על מנת שישמש כבית כנסת/מקום התכנסות לטובת אירוע ביוזמה פרטית וכי המענה לקיום תפילות יום הכיפורים הוא באמצעות מאות בתי הכנסת הפזורים בעיר".
2 צפייה בגלריה
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב בסוכות
לקראת סוף המכתב, כתב המשנה למנכ"ל העירייה: "בהתאם לכך, כלל הבקשות לקיום תפילה/התכנסות בכיכרות וכדומה אינן מאושרות ומשכך לא ניתן לאשר את בקשתכם".
כאמור, ההחלטה עוררה זעם רב, גם בקרב שרים בממשלה. שר האנגרגיה אלי כהן כתב: "בימים בהם מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה, וחיילינו נלחמים כתף אל כתף, על כולנו לפעול להגברת האחדות בעם. החלטת עיריית תל אביב לאסור את תפילות יום הכיפורים במרחבים הציבוריים היא תמוהה, מפלגת וחייבת להתבטל".
השרה מאי גולן הייתה חריפה יותר בתגובתה: "אין חרפה כמו ההחלטה הבזויה של עיריית תל אביב והעומד בראשה חולדאי - שמנסה בכל כוחו ומאודו לדרוס את מנהגי שומרי המסורת, ואוסר על קיום תפילות יום הכיפורים במרחב הציבורי - כדי להכאיב בכוונת מכוון. לא הקמנו מדינת לאום יהודית - כדי שיהודים יפחדו לקיים מצוות בגלוי בארץ היחידה שניתנה להם בזכות אבותינו ולא בחסד".
2 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
עימותים במהלך תפילה בכיכר דיזנגוף אשתקד
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) כתב: פשששש... איזו ליברליות. הצלחת למנוע תפילות בחגי תשרי ברחובה של עיר. איזו גאווה. מעניין אם 'הליברליות' הזו תגרום לך להלחם נגד עוד פעילויות המתוכננות להתקיים ברשות הרבים. עצוב".
מארגון חותם נמסר: "אתמול, ראש חודש מנחם-אב, היינו אמורים לקיים תפילת רבים ב'מדרון יפו', היכן שעיריית תל אביב איפשרה תפילה למוסלמים. בבקשתנו הרשמית, בקשנו לקיים את התפילה באותם תנאים בדיוק (הפרדה ומחיצות) בהם התפללו המוסלמים. אנחנו הצהרנו שנתפלל רק למען חיילי צה"ל. מיותר לציין שהתפילה היהודית שלנו לא אושרה. עיריית תל אביב יפו נטשה את היהדות ונלחמת ביהודים, ומחבקת מוסלמים לאומנים. אנו קוראים לממשלת ישראל לשחרר את תל אביב מידי הפרוגרס המשחית".
בעיריית תל אביב-יפו הגיבו לדברים בשעות אחר-הצהריים: "בתל אביב- יפו מותר להתפלל בכל מקום וכל אחד ואחת יכול/ה להתפלל איפה שרוצה, כאשר העירייה מקדשת את הזכות הזאת. כל אמירה אחרת, כאילו העירייה אוסרת באופן גורף קיום תפילה במרחב הציבורי היא ספין שקרי שנועד לשסות וללבות. בקשות פרטניות של ארגונים לגבי מיקומים ספציפיים, כדוגמת כיכר דיזנגוף שבימים האלה קיים בה מיצג למען החטופים, העירייה בוחנת באופן פרטני בהתאם לנסיבות העניין".
פורסם לראשונה: 07:12, 06.08.24