צווי גיוס יישלחו במהלך השבוע לכ-1,000 צעירים חרדים בגיל גיוס. אותם חרדים יתבקשו להגיע להליך של צו ראשון בלשכות הגיוס. בצה"ל מנסים להימנע מעימות עם החברה החרדית ועם הישיבות, ולשם כך נעשה הליך מיון קפדני ובו ניסו לאתר בצבא את החרדים שיהיה קל יותר לגייס.
מדובר במי שמקבל תלוש שכר שממנו עולה כי הוא עובד ולא מעביר את רוב זמנו בישיבה, בעלי סמארטפון או מי שלא נכח בישיבה בביקורות הנוכחות שעושה המשרד לשירותי דת.
1 צפייה בגלריה
לשכת הגיוס בתל השומר
לשכת הגיוס בתל השומר
לשכת הגיוס בתל השומר
(צילום: מוטי קמחי)
למרות הנסיונות הללו – בהנהגה הרוחנית של המגזר החרדי לא משלימים עם המהלך. בעיתון "יתד נאמן", ביטאון "דגל התורה" הליטאית, הופיע ביום שישי איור שבו נראים צווי גיוס מושלכים לפח אשפה בתוך ישיבה, בעוד התלמידים מול ספר פתוח, זאת בהמשך להוראת הרבנים הליטאים ובראשם הרב דב לנדו – שתלמידי ישיבה לא יתייצבו בלשכות הגיוס.
בימים האחרונים הצטרפו להוראת אי ההתייצבות גם רבני מועצת חכמי התורה של ש"ס, שפרסמו מכתב ולפיו "נכון לכעת, כשטרם הוסדר חוק חדש המסדיר את מעמד בני הישיבות, אין להיענות לשום צו גיוס או זימון ואף לא לצו ראשון, ועל כן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס".
עוד הוסיפו הרבנים של ש"ס כי "יש גורמים, בהובלת בג"ץ והפקידות המשפטית, הפועלים לפגוע בעולם התורה ולהצר את רגליהם של בני התורה, ועל כן מוטל עלינו כעת לעמוד איתנים כחומה בצורה, ולהבהיר קבל עם ועולם כי אין שום כוח בעולם שיצליח חלילה לנתק את בני התורה מתלמודם".
מי שלא הצטרפו למסר הם רבני החסידויות הגדולות בישראל, האדמו"רים של גור, בעלז וויז'ניץ. השלושה לא חתמו על מכתבים בסגנון האמור, ואף אמרו למי שנועץ בהם כי בשלב זה צעיר חרדי שמקבל צו ראשון יגיע ללשכת הגיוס כדי לא לריב עם הצבא, ובהמשך יבחנו כיצד יש לשמור על הפטור ללומדים.
קול אחר נוסף שהושמע בימים האחרונים היה של הרב דוד לייבל, ראש המוסדות החרדיים "אחוות תורה", שמנסה בשנים האחרונות ליצור מסלולים מותאמים לחרדים בצבא. סביב ביתו התחוללה בשבוע שעבר הפגנה של חרדים קיצונים. הם הגיעו למקום לאחר שגילו שבביתו הוא נועד עם קצינים בכירים בצבא ודן עימם על מסלולי הגיוס החרדיים.
חרדים קיצונים השליכו חפצים על קצינים בכירים בבני ברק

הרב לייבל מסר שיעור לתלמידיו ובו התנגד לרוח הלוחמנית של הרבנים המוכרים, ואמר: "לטווח הארוך כל המגזר שלנו יצטרך לעשות איזה הסדר, בלתי אפשרי לחיות במדינה ולעשות הורדת ידיים עם הממשלה, עם הצבא ועם החוק ולראות מי ימצמץ ראשון. אני חושב שזה נועד לכישלון, ללכת בכוח על כל הקופה. זה דבר לא נכון".
הרב לייבל התייחס גם לדעה של חלק מהחרדים, שלפיה הם אינם מתגייסים כי הם לא חלק מהמדינה. אותם חרדים סבורים שעוד לא תמה ה"גלות". הרב אמר: "אנחנו בגלות אצל הציונים? אז צריך להתנהג כמו בגלות, להוריד ראש בפני הפריץ, לא ללכת בשיכרון חושים ולצעוק 'אנחנו מנהלים את המדינה'".
בצה"ל התקשו להעריך כמה צעירים אכן יתייצבו בסוף של דבר. את 3,000 הצווים הראשונים שעליהם הוחלט במערכת הביטחון – יחלקו בצה"ל בשלוש פעימות, בהפרש של שבועיים בין אחת לשנייה. תא"ל שי טייב נימק השבוע את ההחלטה לפעול כך, ואמר "זו אוכלוסייה שיש לנו בגדול אפס דאטה (נתונים) עליהם. אם תשאלו אותי כמה יתייצבו מהאוכלוסייה הכללית – אני יודע לשלוף נתון שיהיה קרוב למציאות. פה זו אוכלוסייה שאין לנו דאטה עליה ואני לא יכול להעריך כמה יתייצבו. אחרי פעימה אחת יהיו לנו שבועיים של למידה ושיפור, ועוד פעימה ועוד הליך שיפור".