הרב הראשי הספרדי הנבחר, הרב דוד יוסף, השתתף הלילה (יום ג') במעמד סליחות המוני שנערך בכותל המערבי בירושלים. הרב ביקש סליחה מהחטופים, הנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה, על שלא נעשה מספיק להשבתם.
3 צפייה בגלריה
עצרת למען השבת החטופים בצומת שער הנגב
עצרת למען השבת החטופים בצומת שער הנגב
עצרת למען השבת החטופים, אתמול בצומת שער הנגב
(צילום: תומר שונם הלוי)
במקביל, שורת רבנים בכירים בציונות הדתית פרסמו מכתב הקורא לפעול למען החטופים, כולל בדרך של עסקה אחראית. בין הרבנים החתומים על המכתב גם ארבעה מתוך חמישה חברי הפורום המייעץ באופן קבוע ליו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מדובר בפורום שאיתו דן שר האוצר בנושאים כבדי משקל ואף ייעצו לו בנושאי הרחבת הממשלה ודיונים נוספים. ארבעת הרבנים הם הרב חננאל אתרוג, ראש ישיבת שבי חברון; הרב חיים גנץ, ראש ישיבת מעלה אליהו; הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן; והרב דוד דודקביץ', רב היישוב יצהר וראש ישיבת רועה ישראל.
כמו כן חתמו גם רבנים הידועים בקו נוקשה יותר מול עסקת חטופים כמו הרב שמואל אליהו והרב אליקים לבנון ואחרים. גם רב גוש עציון, הרב יוסף צבי רימון, רב היישוב בית אל הרב אריאל בר אלי וראש מכינת עלי הרב יגאל לוינשטיין, חתמו על המכתב.
במכתב כתבו הרבנים מהציונות הדתית: "אנו מחזקים את ממשלת ישראל להעצים את פעולותיה בנחישות, בעוז ובגבורה, ללא דיחוי להשבת כל החטופים, בכל דרך שתידרש, וככל האפשר גם בהסכם אחראי – שלפי הערכת המנהיגות המדינית וכוחות הביטחון לא תהיה בו פגיעה וסכנה לביטחון המדינה, ובאופן שלא יאפשר את חזרת איום הטרור החמאסי מעזה".
הרב דוד יוסף בכותל
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

שלושה מהרבנים החתומים על המכתב – הרב יעקב אריאל, הרב שמואל אליהו והרב אליקים לבנון – חתמו בחודש יולי על מכתב רבנים שהזהיר מפני ההשלכות של עסקת חטופים מרחיקת לכת. במכתב נטען כי לצד החשיבות של מצוות פדיון השבויים, "המחירים הנדרשים לשחרור החטופים מסכנים את כל אזרחי המדינה, זקנים עם נערים, טף ונשים. כגון: שחרור כל המפלצות המסוכנות על מנת שיוכלו לשקם את צבא חמאס המתמוטט, נסיגה מאזורים אסטרטגיים, הפסקת הלחימה לפני הכנעת חמאס – בכל אלו ודומיהם אין הציבור יכול לעמוד".
3 צפייה בגלריה
פניית הרבנים מהציונות הדתית לממשלת ישראל בעניין החטופים
פניית הרבנים מהציונות הדתית לממשלת ישראל בעניין החטופים
פניית הרבנים מהציונות הדתית לממשלת ישראל בעניין החטופים

"סליחה מאחינו בני ישראל"

"יום יום אנחנו מבכים את אחינו בני ישראל במערכות המלחמה, החטופים עדיין נמקים בשבי, 'על אלה אני בוכייה עיני עיני יורדה מים כי רחק ממני מנחם'", אמר הרב הראשי דוד יוסף בנאומו הראשון מאז נבחר לתפקיד. הרב יוסף הוסיף: "רבותיי, אנחנו אומרים סליחות. סליחות זה לבקש סליחה, אני מבקש סליחה, אנחנו מבקשים סליחה, מהחטופים – שאנחנו כנראה לא התפללנו מספיק בשבילם".
הוא דיבר על חשיבות התפילות: "הכוח של התפילה של עם ישראל גדול. כשאנחנו מתפללים מכל הלב, הקדוש ברוך הוא מאזין. סליחה שלא התפללנו מספיק, סליחה שלא קיימנו מספיק מצוות למען כלל ישראל. סליחה מאחינו בני ישראל שלא הרגשנו מספיק את הצער הנורא שלהם".
רגע מרגש התרחש במהלך המעמד, כאשר ילדיו של רב-סמל מתקדם במיל' יוסי הרשקוביץ ז"ל, שנפל בקרב ברצועת עזה, וילדיו של רס"ן במיל' איתן מנחם נאמן ז"ל, שנפל עם פרוץ המלחמה, אמרו קדיש יתום בנוכחות האלפים בכותל המערבי.
3 צפייה בגלריה
ילדיו של יוסי הרשקוביץ ז"ל שנפל בקרב בעזה, וילדיו של איתן נאמן ז"ל שנפל מיד עם פרוץ המלחמה, אמרו קדיש יתום בפני הקהל הגדול
ילדיו של יוסי הרשקוביץ ז"ל שנפל בקרב בעזה, וילדיו של איתן נאמן ז"ל שנפל מיד עם פרוץ המלחמה, אמרו קדיש יתום בפני הקהל הגדול
ילדיו של יוסי הרשקוביץ ז"ל, וילדיו של איתן נאמן ז"ל, אמרו קדיש יתום בפני הקהל הגדול
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
במהלך המעמד הוכנס ספר תורה ייחודי, שנכתב בשנה האחרונה לזכרם של נרצחי הטבח והמלחמה ביוזמתו של חיים טייב, נשיא ומייסד קרן מנומדין. ספר התורה המיוחד נכתב במהלך החודשים האחרונים על ידי משפחות שכולות, משפחות חטופים ופצועי צה"ל, באתרים שונים ברחבי הארץ, במתחם נובה, בקיבוצים וביישובי העוטף.
המעמד התקיים בנוכחות הרב דוד יוסף, האדמו"ר מנדבורנה, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ, השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי, שר הבריאות אוריאל בוסו, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן, מנכ"ל הרבנות הראשית יהודה כהן, מנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי מרדכי (סולי) אליאב וקהל רב.