הקלטה נדירה של הרב צבי יהודה קוק, ראש ישיבת מרכז הרב ובנו של הרב אברהם יצחק קוק, נחשפה השבוע במהלך כנס לציון יובל להקמת גוש אמונים, שנערך באלון מורה – אירוע שאותו יזמו והובילו מרכז מורשת אלון מורה והמועצה האזורית שומרון. בהקלטה נשמע הרב צבי יהודה קוק אומר שאסור לוותר על העיקרון שיהודים יכולים להתיישב בכל מקום בארץ ישראל. האזינו לקטע מדבריו:
דברי הרב צבי יהודה קוק בשומרון לפני כ-50 שנה

בין השאר אמר הרב צבי יהודה קוק לפני כ-50 שנה: "זה לא ילך, אין על מה לדבר. על מנת מסירות נפש. תכניסו אותי לבית הסוהר, תכו אותי... זה לא ילך. דברים בטלים ומבוטלים. כל הממשלה הזאת יבואו כולם כאן (לשומרון), זה לא ישנה שום דבר, מסירות נפש (על עקרון יישוב הארץ) על מנת ייהרג ואל יעבור".
בהמשך ההקלטה אומר הרב קוק כי "כל הכנסת הזאת יש לה כוח רק בנוגע לדברים כלכליים, אקונומיים, דיני ממונות אם הציבור מסכים... בעקירת דבר חיוב (יישוב ארץ ישראל) אנחנו מצווים – ממקור בורא עולם אנחנו מצווים, לא מהכנסת. דברים בטלים...".
ביום העצמאות ב-1967 אמר הרב בדרשה בישיבת מרכז הרב: "איפה שכם שלנו? איפה חברון שלנו? האם אנחנו שוכחים אותם?". הרב צבי יהודה קוק היה רבם של ראשוני המתיישבים בגוש עציון, בבנימין, בחברון ובשומרון, ועודד בכל כוחו את העלייה וההתיישבות באזורים אלה, אחרי מלחמת ששת הימים.
2 צפייה בגלריה
הרב צבי יהודה קוק, 1974
הרב צבי יהודה קוק, 1974
הרב צבי יהודה קוק, 1974
(ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית)
בכנס לציון יובל להקמת גוש אמונים השתתפו בין השאר השרים אורית סטרוק ומשה ארבל וסגן השר אבי מעוז. במהלך הערב חתמו השרים יחד עם ראשוני גרעין אלון מורה על אמנה, שבה הם מתחייבים לפעול למען הבאת מיליון יהודים לשומרון.
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אמר באירוע לראשוני גוש אמונים: "אני מבקש לומר שכשגוש אמונים עלה לכאן, ודאי לעלייה הראשונה, אז היו הרבה אנשים שזלזלו, קראו לכם משיחיים ואמרו גם ש'זה לא ריאלי, גם אם זה נכון, זה לא ריאלי'".
2 צפייה בגלריה
הכנס באלון מורה
הכנס באלון מורה
הכנס באלון מורה
(צילום: אליחי מנחם)
דגן הוסיף: "ואני מבקש לומר כאן, הייתה גם אמירה שנאמרה השבוע על ידי אדם שאנחנו מאוד מכבדים, כבוד ראש הממשלה שלנו, על גוש קטיף, ש'זה לא ריאלי', ואני מבקש לומר בוודאי אחרי הטבח הנורא. אני אומר מכאן לראש הממשלה, שלעלות לגוש אמונים ולבנות כאן ולהביא את החצי מיליון הראשון זה ריאלי, וגם לחזור לגוש קטיף זה ריאלי. ואנחנו נחזור לגוש קטיף בעזרת השם. וזה ריאלי לחזור לחומש בצורה מלאה, לשא-נור, לגנים ולכדים. ואנחנו נחזור ליישובי צפון השומרון. וזה ריאלי לחזור בצורה מלאה לקבר יוסף, וזה ריאלי להמשיך את הרוח".