הכתובת כבר על הקיר לקראת האסון הבא - הסכנה ידועה כבר זמן רב. האזהרות זורמות בזו אחר זו, אבל דבר לא נעשה לשיפור המצב: גשר המוגרבים המוביל להר הבית ועובר מעל עזרת הנשים בכותל המערבי נמצא בסכנת קריסה. כל זאת כאשר בשבוע הבא יתחיל חודש הרחמים והסליחות, חודש אלול, שבמהלכו צפויים לפקוד את הכותל כמיליון בני אדם. סכנת הגשר נחשפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet לפני כחודש לקראת ט' באב, שגם במהלכו פקדו המונים את הכותל. בחודש מאי קבעה חוות דעת של מהנדס הקרן למורשת הכותל כי ניתן להשתמש בגשר העץ הרעוע ארבעה חודשים נוספים. בשבועות הקרובים פרק הזמן הזה עומד לפוג.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נשים המתפללות בקביעות בכותל עתרו השבוע לבג"ץ בבקשה להוציא צו ביניים שיאסור על המשך השימוש בגשר העץ הזמני, ויאסור ביצוע כל עבודות בו עד להכרעה בעתירה קודמת שהן הגישו בראשית יוני. בעתירה טענו כי מדובר במבנה שהוקם ללא היתר בנייה בשנת 2004, לאחר התמוטטות חלק מהסוללה התומכת בו, כדי לאפשר לכוחות הביטחון גישה להר הבית. לפיכך, טענו, השימוש הממושך בגשר שנבנה מעל עזרת הנשים, יוצר סכנה של ממש שכן הוא שונה במבנהו באופן מהותי מהגשר הקבוע שבנייתו כבר אושרה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
השופט עופר גרוסקופף, דחה אתמול את בקשת הנשים להוציא צו ביניים להפסקת השימוש והעבודות בגשר וכתב, "חזקה על המשיבים כי ישקלו את החובה לשמור על שלום המשתמשים בגשר ושל אלה הנמצאים בסמוך לו, ויקבלו מעת לעת החלטות בדבר המשך השימוש בגשר בהתאם לכך".

אסון ידוע מראש

ארגון "בצלמו" והעותרות פנו לרב הכותל שמואל רבינוביץ', בבקשה לגדר את השטח בעזרת הנשים שנתון בסכנה כדי למנוע פגיעה באלפי מתפללות שיגיעו למקום במהלך ימי הסליחות. הן הזכירו בפנייתן את האסון המחריד במירון בל"ג בעומר, אירוע שהתרחש בגלל התעלמות מסכנה ידועה מראש.
1 צפייה בגלריה
עבודות ליד גשר המוגרבים
עבודות ליד גשר המוגרבים
עבודות ליד גשר המוגרבים
(צילום: עמית שאבי)
מינה פנטון, אחת העותרות, סיפרה ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי "הגשר נבנה בשנת 2005 כפיתרון זמני לשנתיים, וכבר אז היו התרעות על הסכנה הנגרמת ממנו. בשנת 2016 סוכם על תוכנית בנייה לגשר קבוע שאושרה. חמש שנים עברו וכלום לא התקדם. כרגע יש סכנה לאלפי נשים, כי הגשר עובר מעל ראשיהן. הן חרדות בכל תפילה מחדש".
רב הכותל והקרן למורשת הכותל אמר, "בכל נושא גשר המוגרבים יש לפנות למשרד ראש הממשלה". באשר לימי הסליחות הוסיף: "הקרן נערכת להגעת המתפללים ופועלת על פי הנחיות הממשלה. כדי לפזר עומס נוסיף עוד עצרות תפילה".
גורמים במשרד רה"מ מסרו: "כרגע אין מניעה להשתמש בגשר וקיים אישור להשתמש בו בתקופה הקרובה. הסוגיה נבחנת בימים אלה על ידי הגופים הרלוונטיים".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה "הגשר הנוכחי נבנה על פי היתר בנייה זמני עד להקמת הגשר הקבוע על ידי הקרן למורשת הכותל. מהנדס הקרן קבע תנאים שנדרש ליישמם מיידית כדי שלא תהיה מניעה להמשך שימוש בגשר הזמני".