בשיתוף נפש בנפש
העולים החדשים שמתגייסים לצה"ל: צפו בכתבה
בשבוע שעבר התקיים בירושלים אירוע מרגש וייחודי, אליו הגיעו כ-500 צעירים וצעירות, מועמדים לשירות הביטחון (מלש"בים), שעלו לבדם לישראל, חלקם הגיעו אחרי פרוץ המלחמה. ביריד "עולים על מדים", שהתקיים בפעם הראשונה, הם קיבלו סיוע, הכוונה ועזרה בכל מה שקשור לתהליך הגיוס הממשמש ובא.
"הגיעו לכאן מאות צעירים מכל העולם כדי להתחיל את המסע שלהם בצה"ל", סיפרה נויה גוברין, מנהלת התוכנית לחיילים בודדים בארגון 'נפש בנפש'. "יש כאן נציגים של 'מיטב' ושל החילות השונים, הם באו כדי להנגיש לצעירים את המידע בצורה קלה וברורה".
4 צפייה בגלריה
הזדמנות לחשוף בפני הצעירים את האפשרויות בשירות הצבאי
הזדמנות לחשוף בפני הצעירים את האפשרויות בשירות הצבאי
הזדמנות לחשוף בפני הצעירים את האפשרויות בשירות הצבאי
(צילום: יונית שילר)
"היריד הוא הזדמנות לחשוף בפני הצעירים את האפשרויות בשירות הצבאי", הוסיף אל"ם (במיל') ירון שביט, סגן יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית. "זה מאוד מרגש לראות אותם מתחילים את המסלול שלהם בצבא. הצעירים האלו הם לא בודדים, כולנו עושים מאמץ כדי שהם יהיו חיילים עטופים",
יצאנו לבקר ביריד הראשון "עולים על מדים", שהתקיים ב'בית נפש בנפש', פגשנו את העולים החדשים, שמענו את סיפור העלייה וההתאקלמות שלהם, ואת התחושות לקראת הגיוס. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד

מתגייסים במקום לעבוד בהייטק

מידי שנה עולים לישראל אלפי צעירים וצעירות, שמחליטים לתרום למדינה ולממש את חובתם להתגייס לצבא. רבים מהם מגיעים לבד, ומתגייסים בתור חיילים בודדים. בניגוד לישראלים הצברים שמתכוננים היטב במשך כמה שנים לצבא, ומקבלים תמיכה והכוונה מאחים גדולים ומהמשפחה, עבור העולים החדשים, הצבא הוא עולם חדש, לא מוכר ולא ידוע.
בדיוק לשם כך נולד יריד "עולים על מדים", שנועד להעניק למלש"בים הצעירים מידע, הכוונה וסיוע לקראת הגיוס. האירוע נערך ביוזמת 'התוכנית לחיילים בודדים של נפש בנפש', תוכנית "כנפיים" של הסוכנות היהודית, קרן מיראז' ישראל ומשרד העלייה והקליטה ובשיתוף יחידת מיטב בצה״ל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יונית שילר)
4 צפייה בגלריה
יריד "עולים על מדים", נועד להעניק למלש"בים הצעירים מידע, הכוונה וסיוע לקראת הגיוס.
יריד "עולים על מדים", נועד להעניק למלש"בים הצעירים מידע, הכוונה וסיוע לקראת הגיוס.
יריד "עולים על מדים", נועד להעניק למלש"בים הצעירים מידע, הכוונה וסיוע לקראת הגיוס.
(צילום: יונית שילר)
"הצעירים שהגיעו לכאן לא גדלו בארץ, הם לא מכירים את המערכת, שהיא לפעמים מסועפת, בירוקרטית ויש בה המון פרטים", מסבירה נויה גוברין. "המטרה שלנו היא ללוות אותם שלב אחרי שלב וגם להגיד להם תודה שהם נרתמים, שהם הגיעו לכאן כדי להיות בשביל המדינה, בייחוד בזמן הזה. זה לא מובן מאליו".
גוברין מספרת שהגיעו לאירוע לא רק צעירים בני 18, אלא גם עולים חדשים בני 24 פלוס, שלא חייבים בגיוס. "אבל הם בכל זאת מבקשים להתנדב. אלו צעירים שהיו יכולים לעבוד עכשיו בהייטק אבל בוחרים להתגייס לצה"ל. ברגע שהם שמים את המדים, הם מרגישים ישראלים. זה רגע מאוד משמעותי".
ח"כ אופיר סופר, שר העלייה והקליטה, שהגיע לאירוע ופגש את הצעירים העולים החדשים, מספר כי מאז תחילת המלחמה, ישנה עלייה במספר העולים החדשים שרוצים להתגייס.
"מאז השביעי באוקטובר פגשתי כמה חיילים שעלו בגפם לארץ בתקופה האחרונה. חלקם עלו לבד בגיל 14 ו-16 במסגרת תוכנית 'נעל"ה', וכשהגיע הזמן הם גם התגייסו. אין ספק שזה תורם לכולם. הם חצו את האוקיינוס והגיעו עד לכאן. אמרתי להם שזה נותן כוח לחבר'ה שאיתם בצוות במחלקה".

"רוצים לחיות בישראל, בטוב וברע"

ביריד פגשנו את המלש"בים, העולים החדשים, כולם סיפרו על ההתרגשות הגדולה לקראת הגיוס הקרב ובא ועל ההחלטה לעלות לארץ, בייחוד בתקופה מאתגרת זו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יונית שילר)
ג׳וליה שפירוביץ (19), שעלתה לבדה מברזיל לפני כשלוש שנים וכרגע לקראת סיום מבחני הבגרות, מספרת שתמיד חלמה לעלות לארץ ולהתגייס לצבא. "זו הארץ שלנו, אין לנו ארץ אחרת", היא אומרת בהתרגשות. היא הגיעה ליריד כדי לשמוע על תפקידים מעניינים שיכולים להתאים לה בצבא. "וגם היו לי הרבה שאלות, שענו לי עליהן במיטב".
ראובן דל מונטה (19), שעלה לפני 3 שנים לבדו מאיטליה במסגרת תוכנית נעל"ה, גם הוא לקראת סיום מבחני הבגרות, מספר שתמיד חלם להתגייס לקרבי. "אני עדיין לא יודע באיזו יחידה בדיוק אני רוצה לשרת, אבל היה לי חשוב להגיע ליום הזה כדי לקבל מידע".
ביריד פגשנו לא מעט עולים חדשים, שהגיעו לארץ בתקופת המלחמה; יוסף זבזנוב (19), עשה עלייה לפני חצי שנה מקזחסטן, וכיום הוא מתגורר במרכז הקליטה של הסוכנות היהודית בכרמיאל. "היה לי חשוב לעלות ולהתגייס. אני אוהב את ישראל. ממה שראיתי היום, הכי מעניין אותי להתגייס להנדסה קרבית".
ולדיסלב (וולד) ברנט, עלה גם לישראל מקזחסטן עם פרוץ המלחמה, בסוף חודש אוקטובר, ועבר לגור במרכז הקליטה בכרמיאל. "באתי למרות המלחמה כי אין לי ארץ אחרת. זה העם שלי. אני רוצה לחיות כאן, ולא משנה אם רע או טוב. אני רוצה להתגייס לקרבי, אולי לצנחנים. אני רוצה לשמור על מדינת ישראל ולעזור לאנשים. אני חושב שזו הדרך הטובה ביותר למימוש עצמי".
ניקול הוד סטרו, מנכ״לית קרן מיראז׳ ישראל: "יהודים בכל העולם מבינים היום יותר מתמיד, שצריך להגן על המדינה שלנו. הם באים להתגייס ולתת את הכול. חשוב לנו לוודא שהם מגיעים למקום שהכי מתאים להם, ושרבים מהם ירצו אחר כך לעשות עלייה ולהישאר בישראל כדי לקדם את החלומות שלהם".
השר וחבר הכנסת, חילי טרופר, שהגיע לאירוע ופגש את הצעירים, הדגיש כמה חשוב היום הזה. "זה מרגש לראות תוך כדי המלחמה מאות חבר'ה מכל המקומות בעולם. הם בוחרים דווקא בתקופה הזו לבוא לארץ ולהתגייס לשירות משמעותי. יש בזה עוצמה גדולה וביטוי של סולידריות עמוקה".
צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד
בשיתוף נפש בנפש