כשאילנה מילמן פרסמה את האוטוביוגרפיה שלה אשתקד, שגוללה בתוכה את מסע חייה למציאת הוריה הביולוגיים, היא השלימה עם הידיעה שלעולם לא תגלה מי היה אביה. אבל הודות לבדיקת דנ"א ו"עבודת בילוש גנאלוגית" מעמיקה, חיכתה למילמן הפתעה שהיא לא ציפתה לה – כפי שפורסם בכתבה ברשת CNN.
מילמן (77), שנולדה במחנה העקורים בברגן-בלזן, חזרה לאחרונה מפולין, שם חיכה לה מפגש מרגש עם אחיה, שעל קיומו לא ידעה עד כה. סגירת המעגל הייתה חלק מחיפושיה של מילמן אחר אביה הביולוגי. כבר בגיל שש היא גילתה שהאנשים שקראה להם אבא ואמא אינם הוריה הביולוגיים, לאחר שיחה שערכו איתה. "זה היה כמו סכין בבטן", אמרה מילמן ל-CNN.
2 צפייה בגלריה
פולנים מובלים למאסר בסיומו של מרד ורשה נגד הנאצים, 1 באוקטובר 1944
פולנים מובלים למאסר בסיומו של מרד ורשה נגד הנאצים, 1 באוקטובר 1944
פולנים מובלים למאסר בסיומו של מרד ורשה נגד הנאצים, 1 באוקטובר 1944
(צילום: Keystone / Getty Images)
במהלך השנים, בכל פעם שניסתה לדון בנושא, אמרו לה: "כשתגדלי, תדעי". חודשים ספורים לפני עצמאותה, הגיעה מילמן לישראל כחלק מקבוצת ילדים, ואומצה בידי זוג בשם אליעזר וחולדה רוזנפלד מקיבוץ מרחביה. רק בשנות ה-30 לחייה גילתה מילמן לבסוף את תעודת הלידה שלה, שהובילה אותה – לאחר מחקר מדוקדק – לאימה הביולוגית שהתגוררה בקנדה. היא גילתה שנולדה בשם הלנה לווינסקה, לאישה יהודייה-פולנייה בשם פרנציסקה לווינסקה. אימה הביולוגית נישאה ושינתה את שמה.
למרות המפגש המרגש, האם (ששמה המקורי הוא פרנקה), שברחה מגטו ורשה וחיה בצד השני של העיר תחת זהות בדויה (הוריה ואחיה נרצחו במחנה ההשמדה טרבלינקה), שמרה על עמימות בנוגע לזהות האב. "הדבר היחיד שהיא הייתה מוכנה לספר הוא שמדובר בגבר יפהפה, שהיה זמר ורקדן מחונן", אמרה מילמן.
מילמן כבר השלימה, כאמור, עם כך שזהות אביה הביולוגי תישאר בגדר תעלומה בלתי פתורה. למזלה, גלעד יפת, מייסד ומנכ"ל פלטפורמת הגנאלוגיה הישראלית MyHeritage, קרא את האוטוביוגרפיה שלה ונחלץ לעזרתה. מילמן גילתה שהיא חצי יהודייה-אשכנזית וחצי מזרח-אירופאית, עם התאמה של 2.3% בדנ"א לאישה פולנייה שמתגוררת בצרפת – התאמה קטנה שהתבררה כמכרעת.
2 צפייה בגלריה
DNA
DNA
DNA. התאמה קטנה שהתבררה כמכרעת
(צילום: Shutterstock)
ההתאמה הקטנה הזו הייתה בדיוק הרמז הקטן שנדרש. "מיפינו את העץ המשפחתי במשך חצי שנה, תוך התמקדות בצאצאיהם הזכרים של שמונה זוגות סבים וסבתות, תוך סימון מועמדים פוטנציאליים על בסיס מקום, זמן וגיל", אמר לרשת האמריקנית רועי מנדל, התחקירן הראשי של MyHeritage. הצוות מצא אדם בשם יוג'יניוש גוז'קוש, מה שהוביל אותם לבנו, יוליוש בן ה-72, שמתגורר בצפון פולין. לאחר בדיקת דנ"א, הוכח כי הוא ומילמן הם אחים.
בשיחה וירטואלית שנערכה בחודש מרץ, סיפר יוליוש לאילנה שאביהם היה כנר וירטואוז וזמר – מה שגרם לה לפרוץ בבכי, שכן גם היא ניגנה בכינור כחלק מתזמורת במשך עשר שנים ואף הייתה זמרת. בחודש שעבר נפגשו השניים בפולין, כשמילמן ונכדתה הבוגרת זכו לאירוח חם מאחיה ובנו (ששימש כמתווך בשפה האנגלית).
מילמן ניצלה את ההזדמנות וביקרה בוורשה, שם הצטמררה משלט שמנציח את מרד ורשה וגיבוריו. לדבריה, היה זה רגע מכונן, כשהבינה שהיא עומדת במקום שבו הוריה התמודדו בעוז מול הנאצים לפני 80 שנה. "אני צאצאית לניצולת גטו ורשה וללוחם ארמיה קריובה (צבא המולדת), שנפצע ונלכד ביום הראשון של המרד ב-1 באוגוסט 1944", אמרה ל-CNN. "סוף-סוף סגרתי את מעגל השייכות שלי – אבהית וגם אימהית".
כיצד הוריה הכירו? זה אומנם נותר בגדר תעלומה (שניהם כבר נפטרו), אולם את סגירה המעגל היא השלימה, והיא עתידה לפרסם בקרוב ספר אוטוביוגרפי חדש בשם "הסודות שאמא שלי שמרה" שיוצע למכירה באמזון בשפה האנגלית.