אירוע חנוכת קמפוס מורשת השואה ובליבו משכן האוספים התקיים הבוקר (יום ב') ביד ושם במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, שר המורשת עמיחי אליהו, יו"ר מועצת יד ושם ניצול השואה הרב ישראל מאיר לאו, יו"ר יד ושם דני דיין, יו"ר יד ושם לשעבר אבנר שלו, שורדי שואה ומשפחות התורמים.
"מאז ייסודו יד ושם שאף להיות המקום הזה; המקום שיאגור, יאצור ויספר את סיפורם של אחיותינו ואחינו שנרצחו בשואה; והיום אנחנו מציינים עוד אבן דרך משמעותית ביותר, במסע הארוך הזה – הקמפוס ומשכן האוספים על שם משפחות מושל ושאפל", אמר נשיא המדינה.
4 צפייה בגלריה
טקס חנוכת הקמפוס
טקס חנוכת הקמפוס
טקס חנוכת הקמפוס
(צילום: עמית גרון)
"רבים מהחפצים בקמפוס הופקדו לאורך השנים ביד ושם, במטרה שישיבו לנספים את קולם, את זהותם. כל חפץ נושא עימו סיפור. סיפור של חיים, של תקווה ושל כאב. החפצים הללו מחברים אותנו לעבר, מזכירים לנו את האחריות שלנו לזכור ולהזכיר. כל אחד מהם הוא עמוד זיכרון שאי-אפשר להפילו, מסר שהעבר שולח להווה ולעתיד. חובתנו היא להמשיך ולשמור על הזיכרון הזה חי, לתת לו את הכבוד הראוי לו ולשמר ולהנגיש אותו, למען אלו שהיו, למען אלו שיהיו ולמען האנושות כולה", הוסיף.
המשכן, המשתרע על שטח של 5,880 מ"ר, מהווה בית למיליוני מסמכים, תצלומים, עדויות, דפי עד, יצירות אמנות וחפצים שנאספו על ידי יד ושם מיום הקמתו, וכן לפריטים שנמסרו במסגרת פרויקט "לאסוף את השברים" לאיסוף פריטים מתקופת השואה מהציבור. זאת מתוך תפיסה שלפיה כל פריט מספר סיפור ייחודי של אנשים, של משפחות ושל קהילות, בתקופת השואה ובסמוך אליה, כחלק נוסף בפאזל המהווה את סיפור השואה במלואו.
כיום אוספי יד ושם כוללים מגוון עצום של פריטים בעלי ערך היסטורי, מחקרי, תיעודי ורגשי. אלו כוללים כ-227 מיליון עמודי תיעוד, 135,000 עדויות שורדי שואה, 541,500 תצלומים מתקופת השואה, 33,000 חפצים וכ-14,000 יצירות אמנות.
4 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל ויו"ר יד ושם דני דיין בטקס
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל ויו"ר יד ושם דני דיין בטקס
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל ויו"ר יד ושם דני דיין בטקס
(צילום: עמית גרון)
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה קובע מזוזה
נשיא המדינה קובע מזוזה
נשיא המדינה קובע מזוזה
(צילום: עמית גרון)
המתחם שבו יישמרו האוספים כולל ארבע קומות ייעודיות תת-קרקעיות וכן קומה נוספת, הכוללת חמש מעבדות שימור מהמתקדמות בעולם, לשימור נייר, תצלומים, חפצים, טקסטיל ואמנות. המבנה מאובזר בטכנולוגיות חדשניות שיבטיחו את שימורם המיטבי של האוצרות הלאומיים: מערכת סינון אוויר, מערכות בקרה אקלימית, מערכת רידוד חמצן למניעת שריפות ומערכות בקרה וניטור דיגיטליות השומרות על תנאי אחסון מיטביים.
"מיום הקמתו עמלים ביד ושם על איסוף ושימור פריטים של קורבנות ושורדי שואה במטרה להבטיח כי קולם ישמע", אמר יו"ר יד ושם, דני דיין. "האוצרות הלאומיים, שישוכנו כאן מעתה, הם בעלי משמעות עבורנו כיהודים וכבני אדם. הם מהווים עדות דוממת הנושאת בחובה סיפורים של יהודים בשואה. בעיניי, האוספים במשכן שבקמפוס הם יהלומי הכתר של העם היהודי, הם עצבינו החשופים ביותר, הם ה-DNA שלנו. הם יהיו כאן לדורות הבאים".
4 צפייה בגלריה
הקמפוס ביד ושם, מבט מהאוויר
הקמפוס ביד ושם, מבט מהאוויר
הקמפוס ביד ושם, במבט מהאוויר
(צילום: עמית גרון)
עוד כולל משכן האוספים את מיצב הווידאו-ארט של האמן רן סלוין, "122,499 קבצים". המיצב מאפשר הצצה נוספת ושונה לאוספי יד ושם. בדרך ויזואלית מקורית יצר סלוין פסיפס דיגיטלי נבחר מתוך מאות אלפי פריטים שלרוב אינם גלויים או מוצגים לציבור.
מסך באורך של שמונה מטרים חושף את המתבונן לקולאז' מפתיע ורוחש של תיעוד מקורי שנוצר בתקופת השואה ובמהלך החיים היהודיים שקדמו לה, בין מלחמות העולם. צפייה בפריטים השונים במיצב, שאורכו המלא כ-45 דקות, שופכת אור על העולם שאבד וממחישה את גודל השבר אל מול עוצמת החיים. אוצרת המיצב היא מדי שביד, ראש מערך האוספים ביד ושם.