צעירים חרדים החלו לקבל אתמול (יום א') צווים ראשונים, ובהם הם מתבקשים להגיע ללשכות הגיוס לצו הראשון. המטרה של צה"ל היא להגיע ל-4,800 מתגייסים חרדים עד סוף השנה. הצווים הראשונים נשלחו מלשכות הגיוס והגיעו במסרונים. בסך הכל הודיעו בצה"ל כי השבוע נשלחים צווים ל-1,000 צעירים חרדיים מתוך כ-66 אלף חייבי גיוס מהחברה החרדית.
ראש אכ"א על גיוס חרדים
(צילום: דובר צה"ל )

"קבלת הצו הייתה מפתיעה", אומר אברך חרדי בן 23. הוא נחשב לחרדי לכל דבר, אך מחזיק טלפון חכם ואף הוא בעל רישיון רכב. בנוסף הוא עובד שעות ספורות ביום לצד לימודיו בישיבה, מה שככל הנראה הביא את צה"ל לקבוע כי הוא יהיה מהמגוייסים הראשונים. "לא ציפיתי לזה", הוא הודה. "אני מרגיש מבולבל ומודאג. התורה היא מרכז החיים שלי ואני לא רואה את עצמי עוזב את הישיבה בקרוב ובטח שלא למהלך כזה כמו גיוס לצה"ל שמאוד לא צפוי מבחינתי".
לדבריו, הוא מתכוון להתייעץ עם הרבנים ועם בני משפחתו לגבי הגעה לצו הראשון בלשכת הגיוס.
האברך אמר כי אינו מבין למה דווקא הוא נמצא בין הראשונים שקיבלו את הצו. הוא תקף את חברי הכנסת החרדים, שלדבריו לא עושים מספיק עבור הלומדים בישיבות. "אני לא מבין מה הנציגים שלנו בכנסת עושים בתוך ממשלה שמגייסת תלמידי ישיבות", הוא אמר. "אפילו בממשלה של בנט ולפיד לא היו גזירות כאלו על לומדי התורה. אני מקווה שהם יפעלו במהירות כדי למצוא פתרון שיאפשר לנו להמשיך ללמוד בישיבה. זו אחריות גדולה שמוטלת על הכתפיים שלהם, הם השליחים שלנו ולכך הם נבחרו. לא בשביל לשבת בוועדות ובמשרדים, בלי לדאוג ללב הערכים של הציבור החרדי".
1 צפייה בגלריה
מחאת חרדים בבני ברק
מחאת חרדים בבני ברק
מחאת חרדים בבני ברק
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
מי שעוד קיבל צו אתמול דרך מסרון הוא צעיר חרדי בן 20, הלומד בישיבה לנושרים. למרות שהוא כבר לא הולך בתלם החרדי, גם הצעיר הופתע מקבלת הצו. "האמת שהצו מאוד הפתיע אותי", הוא אמר. "אפילו נלחצתי בהתחלה. זה לא משהו שתכננתי בשלב הזה של חיי".
הצעיר החרדי, שלובש ג'ינס וחולצה מעוצבת, הוסיף כי בתנאים מסוימים היה מספיק להתגייס לצה"ל. "אם הצבא היה מתאים לאורח החיים שלי , זאת הייתה אולי אופציה", הוא הודה. "אבל בשלב זה אין התאמה".
הצעיר החרדי סבור שהוא יגיע לצו הראשון בלשכת הגיוס, אך לדבריו הדרך לשירות בצה"ל עוד רחוקה מאוד. "אני לא בישיבה כל היום, זה נכון, אבל הוראות הרבנים והמכתבים שפורסמו כן מחייבים אותי כאדם חרדי, גם בלי ללמוד תורה כל היום", הוא אמר. "לכן כרגע זה רחוק ממני אבל לא מן הנמנע שאם יהיה מסלול מתאים לאורח החיים החרדי עם הקפדות והתחשבות בצרכים שלי כאדם חרדי - אתגייס אליו".