הרב ד"ר מרדכי הלפרין בריאיון באולפן ynet
(צילום: נויל האריס)
הצעת התיקון לחוק האפליה מעוררת בימים האחרונים סערה-רבתי במערכת הפוליטית – ובפרט קביעתה של ח"כ אורית סטרוק ממפלגת הציונות הדתית, שלפיה רופאים יוכלו לבחור שלא להעניק טיפול רפואי שנוגד את אמונתם הדתית. במערכת הבריאות מיהרו לגנות את האמירה של סטרוק, וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, נאלץ לפרסם הבהרה שלפיה הוא שולל לחלוטין את דבריה ולא יאפשר אפליה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב ד"ר מרדכי הלפרין, מנהל מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי התורה מהמרכז הרפואי שערי צדק, התראיין באולפן ynet וביקש להרגיע את הרוחות. "כבר היום חוק ההפלות – כמה סעיפים בחוק העונשין של מדינת ישראל – קובע שרופא שמגיעים אליו להפלות, כאשר אותן הפלות אינן מוצדקות לפי ההלכה, רשאי לומר 'אני לא משתתף בזה', ושרופא אחר יעשה את זה. זה חוק מפורש, שחור על גבי לבן", הוא מציין. "סעיף דומה נוסף קיים בחוק החולה נוטה למות. רופא דתי רשאי לבחור לא לעשות הפלה או לא להביא לסיום חייו של חולה, כך שאני לא מבין כל כך את הרעש".
האם החוק הקיים מדבר רק על שני הנושאים האלה שהזכרת, או שאפשר להרחיב את זה למקרים אחרים? מה יקרה אם רופא ירצה ללכת לפי פסיקת רב שתאסור לטפל באדם שאינו יהודי בשבת? "הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, גדול הפוסקים עד לפני מספר שנים בארץ ישראל ובעולם, אמר לי: 'כשמגיע אליך חולה גוי בשבת, טפל בו כמו שאתה מטפל ביהודי'. ככה הוא אמר, והוא אמר לי 'ככה תלמד את תלמידיך', ואני לימדתי את תלמידיי במשך עשרות שנים שאם יש בעיה וצריך לטפל בשבת בחולה שאינו יהודי, מטפלים בו כאילו היה יהודי. זו הלכה מפורשת. בתקופת התלמוד זה לא היה כך, אז כולם היו דתיים ולכן היה אפשר להסביר שמותר לחלל רק לצורך שמירת שבת עתידית. מאחר שהיום הרוב לא דתיים, זה כבר לא עובד – ולכן היום מותר לטפל בחולה גוי בדיוק כמו שמותר לטפל ביהודי. זו הלכה למעשה".
1 צפייה בגלריה
אורית סטרוק
אורית סטרוק
ח"כ אורית סטרוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"לרופא יש חופש לא לעבור על מצפונו"

הרב ד"ר הלפרין, מומחה לרפואה והלכה ולאתיקה רפואית, סיפר כי הוא עצמו נמנע מביצוע הפלות שנוגדות את ההלכה: "בבית החולים שערי צדק מתבצעות הפלות שמותרות מבחינת הלכה. כרופא במחלקה הגניקולוגית ביצעתי הפסקות היריון, והמחלקה פעלה לפי החוק. באותם מקרים שהיה לזה היתר הלכתי, וזה הרוב הגדול של המקרים, ביצעתי את הפסקות ההיריון. במקרים שזו הייתה החלטה של הוועדה להפסקת היריון מטעמים לא רפואיים, לא ביצעתי. הוועדה להפסקת היריון לא נותנת היתרים הלכתיים. היא כמעט חותמת גומי, 98% מהבקשות מתקבלות".
אז אצלכם בבית החולים או אצל הרופאים שאתה מכיר, לא מספיק להגיע עם אישור של הוועדה? צריך גם אישור הלכתי? "האישור של הוועדה גורם לכך שזה לא יהיה עבירה פלילית, נקודה. הוועדה לא מוסכמת לקבוע הלכות. גם כרופא מתמחה במחלקה בהדסה עין כרם, לא בשערי צדק, היה ברור שהמחלקה שומרת את החוק, ולכן כרופא דתי אני לא אבצע הפלות שמנוגדות להלכה. ככה היה מקובל, וביצעתי הפסקות היריון רבות מאוד כשזה התאים להלכה. פשוט מאוד. אז הייתה פה בעיה?"
כמומחה לרפואה והלכה, אתה לא רואה עוד מצבים שבהם רופא אומר "את זה אני לא יכול לעשות", והחוק החדש יאפשר לו לעשות את זה? "הנושא תלוי בנסיבות. תלוי מה יהיה המצב החברתי במדינת ישראל, ובמה מדובר. אם יהיה מקובל במדינת ישראל, למשל, לבצע הריגה מרחמים לכל מי שרוצה בכך, בלי תנאים אחרים – אני לא אבצע את זה, גם אם זה יהיה מקובל ויגידו 'הרופא מחליט שהוא לא נותן את הטיפול הזה, זה טיפול רפואי'.
הרב ד"ר מרדכי הלפריןהרב ד"ר מרדכי הלפריןצילום מסך
"כרגע, בחוק הישראלי יש שתי דוגמאות חדות שבהן החוק אומר: רופא לא חייב לעבור על מצפונו כשהוא מטפל, ודאי כשיש רופאים אחרים. בית המשפט העליון קבע פעם שממצבים כאלה ניתן להסיק גם למצבים אחרים. כשאתה רואה מה יסוד השיטה המשפטית הישראלית, אתה לא כופה אף אחד. אתה לא כופה גם רופא לבצע הפלות שלא תואמות את ההלכה".
הרב הלפרין נמנע מהתבטאות פוליטית בנושא. הוא הדגיש כי "צריך להסתכל על מה שכתוב בחוק, לא להוסיף עליו ולא לגרוע ממנו. בתחומי החולה הנוטה למות וההפלות, ברירת המחדל בחוק הפלילי היא שגרימת מוות או הפסקת היריון היא אסורה, והחוק מחריג את המקרים הללו מהעבירה הפלילית, כאשר מתקיימים מספר תנאים חלופיים – אז מותר ואפשר לבצע זאת. הדוגמה הקלאסית לגבי הפלות היא כאשר המשך ההיריון מסכן את חיי האישה. על זה אין ויכוח, פרט לנוצרים שבעבר התנגדו לזה. ביהדות ההיתר להפיל מופיע כבר במשנה".
מה לגבי מישהי שנכנסת להיריון כתוצאה מאונס? "זו שאלה מעניינת. יש על זה ויכוח, זה לא פשוט. נתתי מאות שיעורים בבתי הספר לרפואה ובישיבות על הנושאים ההלכתיים הבסיסיים של הדברים הללו, אבל אי אפשר לתת כרגע מרשם בכמה דקות. העיקרון הוא שיש מצבים שבהם הפלה מותרת, ואפילו רצויה. יש מצבים שבהם היא לא נדרשת אבל מותרת, ויש מצבים שלפי ההלכה היא לא מותרת. על המצבים האלה אומר החוק הקיים: אי אפשר לכפות רופא. גם הרופא הוא בן אדם, גם לרופא יש חופש, ולרופא יש חופש לא לעבור על מצפונו".