הרב מוטי לבנהרץ במהלך כריית והכנת המקלט החדש שבו ילמדו ילדים יהודים באוקראינה
( צילום: חב"ד קייב)

ברחבי ישראל החלו הבוקר (ה') באופן חגיגי את שנת הלימודים, אבל באוקראינה המצב שונה. המלחמה במדינה, שנכנסה בשבוע שעבר לחודשה השביעי, גרמה להפסקת הלימודים בכל בתי הספר באוקראינה. חלק מבתי הספר עברו ללימודים מרחוק בזום, וחלקם הפסיקו כליל את פעילותם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מיליוני אזרחים עזבו את המדינה, בהם גם ילדים רבים. מעבר לסיכון הביטחוני שבהפעלת בתי הספר, הם התרוקנו בחלקם מתלמידים וממורים. אבל למרות הכול, עם תחילת שנת הלימודים החדשה באחד בספטמבר, פותחים חלק מבתי הספר באוקראינה את שעריהם – וגם חלק מבתי הספר היהודיים במדינה עושים זאת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בקייב, בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה, יפעל מחדש בית הספר "שמחה" של חב"ד – אך בעוד לפני המלחמה הוא מנה 400 תלמידים, רק 150 מתייצבים בכיתות בשנה הלימודים החדשה.
4 צפייה בגלריה
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב
(באדיבות חב"ד קייב)
הרבנית דבורה-לאה לבנהרץ, שליחת חב"ד שהגיעה לקייב עם בעלה הרב מוטי לפני 24 שנים, מספרת כי "באוקראינה, יום פתיחת שנת הלימודים הוא יום חג אמיתי. כולם מגיעים חגיגיים, לבושים בחולצות לבנות, מצוידים בזרי פרחים למורים וחוגגים את 'הצלצול הראשון'. תלמידי כתה א' הנרגשים מקיפים את רחבת הטקס, בזמן ששאר המשתתפים – התלמידים, ההורים והאורחים – מוחאים להם כפיים. באחד בספטמבר השנה, בניגוד למסורת הארוכה אצלנו, לא תהיה חגיגה".
לבנהרץ אומרת כי "במקום 400 התלמידים והתלמידות המתוקים שמילאו את כל מסדרונות בית הספר בצהלות, נתחיל את הלימודים השנה עם 150 תלמידים בלבד, ולצד תפילה ותקווה לגאולה ולסיום המלחמה, אנחנו לא יודעים איך השנה הזו תימשך. כתחליף לחגיגות בחצר הגדולה והירוקה, נתכנס כולנו במקלט בית הספר שנבנה במיוחד במהלך הקיץ האחרון, ונערוך בו היכרות ראשונית וטקס מצומצם".
לדברי לבנהרץ, "אנו לא נופלים ברוחנו. העובדה שאנו פותחים את שנת לימודים ושהתלמידים יגיעו לבניין בית הספר תהיה החגיגה האמיתית שלנו, כי זה ממש לא מובן מאליו. בתי ספר רבים בקייב לא יפתחו את שעריהם למרבה הצער, רובם בגלל חשש, וחלקם בגלל חוסר במורים או בתלמידים שהתפזרו לכל עבר. אנחנו לעומת זאת לא יכולנו לחשוב ולו לרגע על השארת ילדים יהודים בגולה ללא מסגרת מתאימה".
4 צפייה בגלריה
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט החדש בבית הספר "שמחה" מוכן לקליטת התלמידים
(באדיבות חב"ד קייב)

"ההבטחה לעתיד יהודי"

הרבנית סיפרה ל-ynet כי בחודשים האחרונים נחפר במרכז בית הספר מקלט ממוגן, בסיוע רשת "אורט", המכיל מאות מקומות ישיבה. הבעיה היא שרוב בתי הספר במדינה לא הצליחו לעשות זאת או לגייס תקציבים לשם כך, ולכן חלק מבתי הספר היהודיים במדינה לא יפתחו את שעריהם.
בעלה, הרב מוטי לבנהרץ, אומר: "כשלוחים של הרבי מלובביץ', שלימד אותנו להקריב מעצמנו למען טובתו של יהודי אחר, נחגוג בעצם פתיחת בית הספר היום את המשך החיים היהודים בקייב. נחגוג את העובדה שההורים המסורים לא מוותרים על חינוך יהודי, למרות הקושי להגיע משכונות בכל רחבי העיר בזמן מלחמה. נחגוג את העובדה שנותרנו איתנים למרות הרוחות הסוערות".
"כדברי הרבי, חינוך הדור הצעיר זו ההבטחה לעתיד היהודי", הוא מוסיף. "למרות ביטול 'הצלצול הראשון' והחגיגות שלצידו, הדבר היחיד שבכל זאת נעשה השנה כחלק מהמסורת הוא התקיעה בשופר בפני ההורים וילדיהם. אחד בספטמבר חל בחודש אלול, וכך משתלבת המסורת המקומית עם המסורת היהודית. אנו תפילה ותקווה שמתקיעת השופר הזו נזכה כבר לתקיעת שופרו של משיח, ולשנה טובה ומתוקה, שנה של שלום ושל גאולה".
4 צפייה בגלריה
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט בבית הספר "שמחה". "נחגוג בעצם פתיחת בית הספר את המשך החיים היהודים בקייב"
(באדיבות חב"ד קייב)

חצי מהילדים עזבו

בניגוד לבית הספר "שמחה" בקייב, יש מי שפתחו את הלימודים במתכונת שונה, כולל לימודים בזום וכן לימודים רק בימי ראשון או אחר הצהריים. כך למשל בעיר צ'רנוביץ במערב המדינה, באזור שבו כמעט לא מורגשת המלחמה, בית הספר "SMART J" ייפתח רק אחר הצהריים. במוסד החינוכי שנמצא תחת רשת החינוך "אור אבנר" החב"דית ילמדו 45 תלמידים – חצי ממספר הילדים לפני המלחמה, ואילו בגן הילדים שייפתח כרגיל ילמדו 35 ילדים.
לפי רב העיר ושליח חב"ד, הרב מנחם מנדל גליצנשטיין, ההורים ילמדו את הילדים איך להתגונן ומה לעשות במקרה של אזעקות. הוא מציין כי אף על פי שלא מעט תלמידים עזבו את אוקראינה, הצטרפו לבית הספר ילדים פליטים יהודים מחרקוב, ממריופול, מחרסון ומעוד ערים ויישובים במזרח אוקראינה.
4 צפייה בגלריה
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
המקלט החדש בבית הספר היהודי בקייב מוכן לקליטת התלמידים
"הקהילות היהודיות עושות כל מאמץ להמשיך את שגרת החיים, וזה בא לידי ביטוי גם בנושא החינוך"
(באדיבות חב"ד קייב)
בצ'רקאסי, עיר במרכז המדינה על גדות נהר הדניפר שבעבר הייתה מרכז יהודי שוקק, בית הספר שפעל כמעט מאז נפילת הקומוניזם, גם הוא תחת רשת "אור אבנר", ייפתח בצורה משולבת – עם לימודים פרונטליים לצד לימודים בזום. רב העיר ושליח חב"ד, הרב דב אקסלרוד, לא רצה למנוע חינוך יהודי מילדי העיר והחליט לאפשר לימודים מרחוק בזום למי שקשה לו להגיע.
לדבריו, "אנחנו שמחים שנפתח את שנת הלימודים החדשה למרות המצב, בפרט לאור בקשת הורי הילדים שבית הספר לא ייסגר. בדיוק כעת אני בדרכי חזרה עם משפחתי למקום שליחותנו בצ'רקאסי, ואנו מקווים שנוכל להישאר בעיר עד ביאת המשיח מתוך שמחה וטוב לבב".
הרב מאיר סטמבלר, יושב ראש "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה", הורה לאנשי הארגון להגביר את חלוקת חבילות המזון למשפחות עם ילדים ברחבי המדינה. החבילות כוללות מוצרי יסוד כמו קמח, שמן, דגים, שימורים וגם מוצרי היגיינה.
"מחובתנו לדאוג שהתלמידים יגיעו ללימודים שמחים ושבעים עד כמה שאפשר במצב המאתגר הזה", מסביר סטמבלר. "אנחנו מחלקים עשרות-אלפי ערכות מזון והיגיינה לקהילות יהודיות רבות ברחבי המדינה, וזו הצלת נפשות, בטח כאשר מדובר במשפחות עם ילדים. למרות המלחמה, כלל הקהילות היהודיות במדינה עושות כל מאמץ להמשיך את שגרת החיים, וזה כמובן בא לידי ביטוי גם בנושא החינוך. אנו מתפללים שנזכה בקרוב לקיום הייעוד 'לא יישא גוי אל גוי חרב', ולגאולה האמיתית והשלמה".
רבני הקהילות ושלוחי חב"ד באוקראינה פתחו גם הם במאמצים גדולים את בתי הספר 'חב"ד אור אבנר' בערים קייב, ז'יטומיר, אודסה, דנייפרו, ויניצא, בִּילַה צֶרְקְווַה, צ'רנוביץ', קמינסקוי, קריבוי-רוג, צֶ'רקָאסי ובמקומות נוספים. בוועד שלוחי חב"ד באוקראינה מציינים כי "נעשה מאמץ עליון מצד כלל הרבנים והשלוחים לפתוח את בתי הספר, למרות המלחמה והאתגר הבטחוני המורכב. למעלה משלושים שנה מוסדות החינוך ׳אור אבנר חב״ד׳ גידלו ומגדלים דורות של ילדים יהודים באוקראינה. זה השורשים להמשכיות הדורות".