מתרחב המרד בעולם הרבנות נגד הממשלה: הרבנים הראשיים לישראל, יצחק יוסף ודוד לאו, ועשרות רבנים מקומיים, כולם עובדי מדינה, הודיעו כי לא יכירו בגיורים ממלכתיים ולא יאפשרו למתגיירים להירשם לנישואין, אם סמכויות הגיור יוצאו מידיה הבלעדיות של הרבנות. הרבנים מוחים נגד הרפורמה שמוביל השר לשרותי דת מתן כהנא, ושנחשפה ב-ynet, לפיה גם רבני עיר יורשו לעסוק בתחום זה, ולא רק בתי הדין המיוחדים מטעם המדינה, כפי המצב כיום.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרבנות הראשית קיימה בצהריים (יום ד') כינוס חירום בעקבות המהלכים שמקדם השר כהנא להפרטת שרותי הדת, בדגש על נושאי הכשרות והגיור, ובסיומה הודיעו המשתתפים כי יסרבו לקיים את החוק בעניין. "זו מחלמת קיום", נכתב בהחלטות הכינוס, "והרבנים יעמדו איתן על משמר הכניסה לעם ישראל... המציאות הזאת תביא בהכרח ליצירת קהילות נפרדות, ותיצור קרע בין חלקי העם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
המשתתפים הסבירו כי "הגיור אינו יכול להיעשות מתוך אינטרס אזרחי, חברתי או תרבותי, אלא אך ורק מתוך רצון כן להיות חלק מעם ישראל ומתורתו עם קבלת עול תורה ומצוות". לשיטתם, "מי שרואה בגיור המוני של אינם יהודים כמשימה 'גאולתית' או 'לאומית', ומטרתו מניעת התבוללות על ידי גיורים שאינם על פי ההלכה - משיג את היפך המטרה ומחדיר לעם ישראל אינם יהודים במסווה של גיור".

"חודש אלול, תעשו תשובה"

רבני ישראל טוענים כי מהלכי הממשלה האחרונים בנושאי דת ומדינה הם "חלק ממגמה כללית של פגיעה בשירותי הדת, בכשרות, בנישואין ובגיור, שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל וחיסול המוסד הרבני בישראל".
1 צפייה בגלריה
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
(צילום: קובי קואנקס, יעקב כהן)
הרב הראשי יצחק יוסף, נשיא מועצת הרבנות הראשית, קרא בכינוס לממשלה: "חזרו בכם, עכשיו חודש אלול, תעשו תשובה. אם חלילה וחס תתקבל הרפורמה שלהם בגיור, נצטרך לדון בעניין פתיחת ספרי יוחסין. הם עושים פילוג בעם ישראל... תחזרו בתשובה. אל תהרסו את היהדות בארץ ישראל".
מקבילו, הרב הראשי האשכנזי דוד לאו, טען כי הרפורמה מיותרת, שכן "מערך הגיור עושה מאמץ על במסגרת כללי ההלכה, מתוך יראת שמים, להקל כמה שאפשר". לרבני הערים שמבקשים לעצמם סמכויות גיור קרא ללוות מתגיירים לפני ואחרי התהליך. "אם באמת אכפת לך הגיור וההתבוללות - בוא ותתגייס ותעזור לנו לחזק את הגרים בעיר שלך. זו הפעולה האמיתית".

"כל שלושה יקבעו מה נקרא גיור"

בין המשתתפים בכינוס היה הרב צבי טאו, מנהיג הזרם החרד"לי בציונית הדתית, שקרא "למסור את הנפש במאבק". הוא הוסיף: "אם אין רבנות ראשית אז הרפורמים נכנסים, יש חורבן".
רב העיר צפת, שמואל אליהו, אמר: "כמו שאסור לרופא לשמוע לפקיד פוליטי איך לנתח ואיזו תרופה לתת, כך אנחנו כאן כדי לומר בצורה ברורה לממשלה: לא נשתף אתכם פעולה. אף אחד לא יתן יד למהלך שנעשה ללא הרבנים הראשיים".
הרב אליהו והרבנות יצאו במרד: "זו לא רפורמת כשרות, זה חורבן"
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

"לא יאומן כמה הפקרות וחוסר אחריות יש בתוכנית הזו. אנחנו כבר רואים שרים בממשלה שמדברים על הוצאת רישום הנישואין מידי הרבנות, כל שלושה יקבעו מה גט, מי עגונה ומי לא, כל שלושה יקבעו מה נקרא גיור".