בזמן שנציגי דרום אפריקה טוענים בבית הדין הבינלאומי בהאג שישראל מבצעת "רצח עם" בפלסטינים, בקרב הקהילה היהודית במדינה האפריקנית יש דווקא תמיכה רחבה בישראל ובזכותה להגן על עצמה. משלחת של קק"ל דרום אפריקה שהגיעה לארץ השבוע, ביקרה ביישובים שנפגעו ונפגשה עם שורדי טבח 7 באוקטובר – ובכללם שורדים מפסטיבל נובה ומהקיבוצים בעוטף עזה – היא עוד עדות לקשר החם של הקהילה המקומית למדינת ישראל.
"הבאנו איתנו לכאן היום, לישראל, מאות כובעים לחורף שסרגו סבתות מהקהילה היהודית בדרום אפריקה לחיילים כצעד של תמיכה וסולידריות", מספר מייקל קרנסדורף, יו"ר קק"ל דרום אפריקה (JNF South Africa), הנמנה עם חברי המשלחת. "למרות מה שהממשלה המקומית אומרת ולמרות הלחץ עלינו, אנחנו עומדים בתקיפות ותומכים בישראל. זה חלק מהזהות שלנו, לא נהיה פחדנים. נמשיך לעמוד לצד ישראל, ולהראות תמיכה וסולידריות כלפיה".
3 צפייה בגלריה
המשלחת מדרום אפריקה נפגשה עם שורדי טבח 7 באוקטובר
המשלחת מדרום אפריקה נפגשה עם שורדי טבח 7 באוקטובר
המשלחת מדרום אפריקה נפגשה עם שורדי טבח 7 באוקטובר. "אחת הקהילות הציוניות ביותר בעולם"
(צילום: קק"ל)
לדבריו, "הקהילה היהודית בדרום אפריקה מאוכזבת מכך שהממשלה במדינה מסרבת להכיר ברוע של חמאס ובמה שקרה ב-7 באוקטובר. לקח להם שבועות לגנות את הטבח הגדול ביותר נגד יהודים שאירע מאז השואה. במקום לנצל את ההשפעה שלהם כדי ללחוץ על חמאס ועל המשטר האיראני שיחזירו את החטופים הביתה ויסיימו את הסכסוך, הם בחרו להיות בצד של חמאס והמשטר האיראני ולתקוף את ישראל, במלחמת ההגנה שלה על הבית ולמען החזרת החטופים".
"אנחנו בקהילה היהודית מאוכזבים עמוקות מממשלת דרום אפריקה, וחושבים שהיא החמיצה הזדמנות לשחק תפקיד חיובי בעולם, ברוחו של מנדלה. במקום זה היא בחרה לתמוך בחמאס ולהיות בצד של הטרור", הוא מוסיף. "הקהילה היהודית עומדת בתוקף לצד ישראל. אנחנו אחת הקהילות הציוניות ביותר בעולם, ומאז 7 באוקטובר אנחנו רוצים לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי להראות תמיכה".
3 צפייה בגלריה
המשלחת מדרום אפריקה בבסיס חיל האוויר
המשלחת מדרום אפריקה בבסיס חיל האוויר
המשלחת מדרום אפריקה בבסיס חיל האוויר. הביאו מאות כובעים לחיילים, שנסרגו בידי סבתות יהודיות
(צילום: קק"ל)
המשלחת שהגיעה לביקור מורכבת מנציגים מהקרן הקיימת לישראל, הפדרציה הציונית של דרום אפריקה, מועצת הסגנים של יהודי דרום אפריקה ודמויות משפיעות בקהילה היהודית במדינה. בטקס שקיימה המשלחת באנדרטת "בדמייך חיי" ביער לביא, שמעו חבריה את דבריה של אביבה סגל, תושבת כפר עזה שנחטפה לרצועת עזה ושוחררה אחרי 51 ימים – בעוד בעלה, קית' סגל, עדיין מוחזק שם בשבי.
בטקס נכחו שר העלייה והקליטה אופיר סופר, נשיאת קק"ל דרום אפריקה אילה פדלמן, היו"ר קרנסדורף והמנכ"לית בברלי שניידר, וכן אורנה טואג, מנהלת דסק סקוטלנד, אירלנד ודרום אפריקה בקק"ל. שני אבות שכולים כיבדו את האירוע בנוכחותם: קלייב צ'יטיז, אביו של סרן ירון צ'יטיז ז"ל שנפל במלחמה ברצועת עזה, וסלווין מרגוליס, אביו של סער מרגוליס ז"ל שנהרג ב-7 באוקטובר כשנלחם בתור חבר כיתת הכוננות במחבלים בקיבוץ כיסופים. במסגרת הביקור של המשלחת נערך מפגש הוקרה עם יוסף אלזיאדנה, נהג הסעות בדואי שהציל 30 מבלים מפסטיבל נובה ליד רעים, ולאחר מכן מפגש עם אנשי ניר עם, קיבוץ שאומץ על ידי הקהילה היהודית בדרום אפריקה.
3 צפייה בגלריה
אביבה סגל, שנחטפה ושוחררה אך בעלה קית' עוד מוחזק בשבי
אביבה סגל, שנחטפה ושוחררה אך בעלה קית' עוד מוחזק בשבי
אביבה סגל, שנחטפה ושוחררה אך בעלה קית' עוד מוחזק בשבי. "החטיפה היא פשע מלחמה"
(צילום: קק"ל)
"אביבה סגל נולדה בדרום אפריקה ויש לנו הזדהות עמוקה איתה. ניסינו לעשות כל שביכולתנו מבחוץ כדי לדרוש את השחרור שלה. היה מדהים לפגוש אותה", סיפר קרנסדורף. "היה מפגש אמוציונלי מאוד. שמענו ממנה על החוויה הנוראה שלה מהשבי, וזה מנפץ כל מיתוס שיכול להיות לאנשים שחושבים שלחמאס יש אולי חוש מוסר כלשהו. היא סיפרה איך התייחסו אליה, על התנאים שבהם הוחזקה. זה פשע מלחמה. נחזור לדרום אפריקה ונבהיר שזה פשע מלחמה. נעשה כל מה שביכולתנו כדי לקדם את חזרתו של בעלה קית' עם שאר 133 החטופים המוחזקים בשבי. אנחנו חושבים על החטופים כל הזמן. הכנו לקראת שבת שולחנות ערוכים עם התמונות שלהם, כולם עונדים צמידים שהכנו כדי לזכור את החטופים, ואנחנו לא מפסיקים להתפלל לשחרורם".
עוד הוא מספר: "חלק גדול מהשיחה עם אביבה עסק במה שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור, כיהודים דרום-אפריקניים – לנסות ללחוץ על הממשלה בדרום אפריקה שתדבר עם חמאס ותדרוש את שחרור החטופים. כולנו, חברי המשלחת, נתמקד בזה וננסה לעשות עוד כדי להביא לשחרור החטופים".