יום אחרי המהומות בנמל התעופה במחצ'קלה שבמהלכן חיפשו אסלאמיסטים מקומיים ישראלים ויהודים כדי לפגוע בהם, מספרים תושבי הקהילה היהודית המקומית כי הם מעולם לא ראו מחזות כאלה. עובד יהודי בבית הכנסת במחצ'קלה אומר ל-ynet כי "בחיים לא קרה כאן דבר כזה, כמו המצור הזה על המטוס מישראל. תמיד גרנו כאן כמשפחה אחת, כולנו בני דגסטן. אינני יודע מי מסית ואינני רוצה להיכנס לפוליטיקה, אבל הרבה איומים לפגוע ביהודים מופצים בערוצי הטלגרם וברשתות החברתיות. כותבים שם כל מיני שטויות: 'נתפוס את כל היהודים' ועוד דברים כאלה.
"אני בהלם ולא מצליח להבין למי זה משתלם ומי עומד מאחורי ההסתה. גם המופתיים קוראים לציבור להירגע ולא להפר את הסדר, כי להשתלט על שדה תעופה זאת לא דרך. איש לא איים עליי אבל המצב כאן די מתוח. המצב לא רגוע בכל העולם, אבל דגסטן שלנו כרגיל 'הצטיינה' במיוחד".
תיעוד מנמל התעופה בדגסטן: מוסלמים זורקים חפצים על המטוס שנחת מתל אביב

כמה אנשים מונה הקהילה המקומית? "כלל האוכלוסייה העירונית היא בערך מיליון איש, מתוכם רק 700 יהודים במחצ'קלה ועוד 900 בדרבנט. בסך הכול גרים בדגסטן כ-3,000 יהודים. אצלנו הם רובם ממוצא אשכנזי ויש גם קווקזים. בני הקהילה שלנו מבוגרים יחסית, אבל בכל יום מתכנס מניין בבית הכנסת, תמיד יש קבלות שבת. באים, נפגשים, מתקשרים ומתפללים יחד".

הצתה של מרכז יהודי

הרפובליקה של דגסטן היא חלק מהפדרציה הרוסית ושטחה 50 אלף ק"מ. מרבית תושביה הם מוסלמים. היא נמצאת בדרומה של רוסיה, בצפון הקווקז, על הגדה המערבית של הים הכספי, ונחשבת לאיזור הכי רב-לאומי ברוסיה. דגסטן הייתה בכותרות בעת המלחמה בצ'צ'ניה כאשר עריה הותקפו בידי מחבלים צ'צ'נים בתחילת שנות ה-2000.
2 צפייה בגלריה
הכאוס בשדה התעופה בדגסטן
הכאוס בשדה התעופה בדגסטן
הכאוס בשדה התעופה והמצור על המטוס
מתקפות אנטישמיות מהסוג שראינו אתמול (יום א') לא זכורות לתושבי המקום. מלבד ההתפרעות אמש, אתמול בבוקר הוצת מרכז תרבות יהודי גדול בעיר נלצ'יק. מאוחר יותר תקפו קיצוניים בית מלון במחצ'קלה שחשדו שמתאכסנים בו ישראלים ואילצו את ההנהלה לשים שלט על הדלת שלפיו אין כניסה ליהודים ולישראלים. השיא היה כאמור אתמול בערב, כאשר מאות מוסלמים קיצוניים השתלטו על שדה התעופה במחצ'קלה כדי לפגוע ביהודים ובישראלים במטוס שהגיעו מישראל. הרב ראשי של העיר דרבנט, הרב עובדיה איסקוב, אמר לתקשורת הרוסית כי בעקבות ההסלמה הוא שוקל לפנות את כל האוכלוסייה היהודית מהרפובליקה. לאחר האירועים הקשים הודיע נשיא רוסיה פוטין כי יקיים ישיבת התייעצות מיוחדת על המצב.
2 צפייה בגלריה
הכאוס בשדה התעופה בדגסטן
הכאוס בשדה התעופה בדגסטן
פוטין יקיים התייעצות מיוחדת בעקבות האירועים
(צילום: putnik / Gavriil Grigorov / Pool via REUTERS )
ישראלי שהיה על המטוס אמר כי "המטוס נחת במחצ'קלה בשעה 20:20 לפי שעון מקומי. מאות מתפרעים השתוללו בחוץ. כשהיינו באולם ביקורת הדרכונים כ-200 מתפרעים פרצו פנימה. אותנו העלו לאוטובוס שהחל להסתובב בשדה התעופה וההמון רודף אחרינו וזורק לעברינו אבנים וקרשים. בסופו של דבר הם השיגו את האוטובוס והחלו לבדוק לאנשים דרכונים. היה מזל למי שהיה דרכון רוסי. אני הסתתרתי מאחורי מזוודה. זה היה מפחיד מאוד. בערך כעבור שעה מאז תחילת האירוע הגיעה המשטרה שפינתה אותנו".
אייל יעקובי מנתניה נסע עם רעייתו למחצ'קלה לפני תחילת המלחמה, והם חזרו משם כבר לארץ במהלך הקרבות. הוא אומר כי בזמן ששהה במקום, המקומיים שפגש דווקא הזדהו עם ישראל: "נהגי המוניות שנסענו איתם המון, אחרי שראו את הזוועות שעשה חמאס בעוטף, אמרו לנו שזה לא האסלאם האמיתי ושאסור לפגוע באזרחים ללא סיבה, וגם הביעו תמיהה איך שירותי הביון המהוללים של ישראל פספסו את מתקפת הטרור המתועבת והמאסיבית. עכשיו כמובן אין מה לנסוע לשם".