שיעור התקריות האנטישמיות בארצות הברית בשנת 2022 נסק לשיא היסטורי, עם סך כולל של 3,697 תקריות, המהוות גידול של 36 אחוזים בהשוואה לשנת 2021 – שהייתה גם היא שנת שיא – כך לפי נתונים חדשים שפרסמה היום (ה') הליגה נגד השמצה (ADL).
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדוח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות מצא כי מדי יום בשנת 2022 התרחשו בארה"ב בממוצע 10 תקריות אנטישמיות – הרמה הגבוהה ביותר של פעילות אנטישמית מאז החלה הליגה נגד השמצה בתיעוד הנתונים בשנת 1979. ממצאים אלו ממשיכים מגמת עלייה בשנאה ובביטויי התוקפנות המכוונים כלפי הקהילה היהודית בארה"ב במהלך חמש השנים האחרונות. זו הפעם השלישית בחמש השנים האחרונות שבה תועד מספר תקריות המהווה שיא של כל הזמנים, מאז החלה המדידה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד אירוע אלימות אנטישמי בו יהודי חרדי הוכה באכזריות בברוקלין
תיעוד אירוע אלימות אנטישמי בו יהודי חרדי הוכה באכזריות בברוקלין
אירוע אלימות אנטישמי שבו יהודי חרדי הוכה בברוקלין
(צילום: ארגון השומרים)
לפי המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה, שאחראי לאיסוף נתוני הדוח השנתי, נרשם גידול בכל אחת מן הקטגוריות: בתקריות ההטרדה נרשם גידול של 29 אחוזים; בתקריות השחתת הרכוש נרשמה נסיקה של 51 אחוזים; ובתקריות של תקיפה פיזית נרשמה עלייה של 26 אחוזים. נוסף על כך, בדוח תועדה הכפלה בפעילות של קבוצות מאורגנות של תומכי עליונות הגזע הלבן, שהיו אחראיות ל-852 תקריות של תעמולה אנטישמית בשנה החולפת – לעומת 422 תקריות של תעמולה שיוחסו להן בשנת 2021.
המדינות שבהן נרשם המספר הגבוה ביותר של תקריות היו ניו יורק (580), קליפורניה (518), ניו ג'רזי (408), פלורידה (269) וטקסס (211). במצטבר, חמש המדינות הללו היו אחראיות ל-54 אחוזים מכלל התקריות.

תקריות בקמפוסים

589 תקריות כוונו כלפי מוסדות יהודיים כדוגמת בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ובתי ספר, גידול של 12 אחוזים בהשוואה ל-525 תקריות בשנת 2021. נתון זה כולל את משבר בני הערובה בבית הכנסת בקוליוויל, טקסס, שהסתיים ללא אבדות בנפש ובמותו של התוקף, מוסלמי קיצוני בריטי, שלפי הדיווחים הושפע מהרטוריקה של דאעש. שיעור התקריות של איום בהטמנת פצצה נגד מוסדות יהודיים היה גבוה בצורה בלתי רגילה ועמד על 91 תקריות, הנתון הגבוה ביותר שתועד מאז 2017.
3 צפייה בגלריה
קולוויל טקסס כוחות הצלה בית כנסת בית ישראל בני ערובה חטיפה ארה"ב
קולוויל טקסס כוחות הצלה בית כנסת בית ישראל בני ערובה חטיפה ארה"ב
כוחות משטרה באירוע החטיפה בבית הכנסת "בית ישראל" בטקסס
(צילום: רויטרס)
בפעילות האנטישמית שתועדה בקמפוסים ובאוניברסיטאות נרשם גידול של 41 אחוזים בשנת 2022, כאשר 219 תקריות דווחו ביותר מ-130 קמפוסים ברחבי ארה"ב. במערכת החינוך היסודית והעל-יסודית הלא-יהודית דווחו 494 תקריות, גידול של 49 אחוזים.
שיעור התקריות האנטישמיות הקשורות להתנגדות לישראל או לציונות נותר גבוה ברמות מדאיגות: 241 תקריות מסוג זה נרשמו והן מהוות 6.5 אחוזים מסך כל התקריות ב-2022. מדובר בעלייה בהשוואה ל-178 תקריות שדווחו בשנת 2020, אך בירידה בהשוואה ל-345 תקריות שתועדו בשנת 2021, שבה נרשם מספר תקריות גבוה מהרגיל בשל האירועים סביב הלחימה בין ישראל לעזה במאי באותה השנה.
מספר התקריות הגבוה ביותר – 70 – נקשר לקבוצות אנטי-ישראליות עוינות כגון "Witness for Peace" וכן "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP), גידול של 19 אחוזים לעומת 2021. 69 מתוכן היו תקריות של הטרדה. באחת התקריות, פעיל אנטי ישראלי תקף פיזית יהודי במהלך אירוע מחאה של קבוצה בשם "Within Our lifetime" (התוקף הודה לאחר מכן באישום שהוגש נגדו על ביצוע פשע שנאה).
מתוך 241 התקריות האנטי-ישראליות או אנטי-ציוניות שאירעו ב-2022, 36 תקריות היו של תעמולה של קבוצות תומכי עליונות הגזע הלבן במטרה לעודד עמדות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.
3 צפייה בגלריה
הפגנה אנטי-ישראלית באוניברסיטת קולומביה
הפגנה אנטי-ישראלית באוניברסיטת קולומביה
הפגנה אנטי-ישראלית באוניברסיטת קולומביה
(צילום: אלקסי רוזנפלד)
"אנו מוטרדים מאוד מהנסיקה הדרמטית והבלתי-מתקבלת על הדעת בתקריות האנטישמיות", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "איננו יכולים להצביע על גורם אחד או אידיאולוגיה ספציפית שעומדים מאחורי הנתונים, אך העלייה התלולה בפעילות של קבוצות מאורגנות של תומכי עליונות הגזע הלבן, ההתקפות חסרות הבושה על יהודים אורתודוקסים, הגידול המהיר באיומי הטמנת פצצות במוסדות יהודיים ועלייה משמעותית בתקריות בבתי הספר ובקמפוסים של האוניברסיטאות – כולם תרמו למספר תקריות גבוה באופן חריג".
לדבריו, "מידע זה מאשש את מה שקהילות יהודיות ברחבי ארה"ב חשות וחוות באופן בלתי אמצעי – והוא עולה בקנה אחד עם העלייה בתפוצתן של עמדות אנטישמיות. החל בתומכי לאומנות לבנה, עבור בפנאטים דתיים וכלה באנטי-ציונים רדיקליים, יהודים ניצבים כעת מול איומים מוחשיים מאוד. הגיעה השעה לעצור את שטף השנאה המתגבר, אחת ולתמיד".