בבית העלמין היהודי בדניפרו שבאוקראינה השתתפו כמה עשרות בני אדם בהלווייתו של החייל היהודי, בן העיר, שמעון קוסטיאנטינוביץ'.
שמעון, בן יחיד להוריו, נשלח לחזית לפני יותר משנה. במשך הזמן הזה היה שותף לפעילויות של הקומנדו האוקראיני לבלימת המתקפה של הצבא הרוסי הפולש. הצבא האוקראיני מסרב לומר היכן שירת ומה עשה במסגרת תפקידיו. יתרה מכך, תמונתו נאסרה בפרסום ואף נאסרו צילומים מהלווייתו המצומצמת, שבה השתתפו בכירים ביחידת העילית שבה שירת.
1 צפייה בגלריה
אימון של צבא אוקראינה
אימון של צבא אוקראינה
אימון של צבא אוקראינה
(צילום: Genya Savilov / AFP)
בקהילה היהודית בדניפרו כבר מכנים אותו בגאווה "עמנואל מורנו של יהודי אוקראינה" – זאת כמחווה לדמותו של סגן-אלוף עמנואל מורנו, שנהרג במלחמת לבנון השנייה ושתמונתו ופרטיו אסורים לפרסום עד היום.
"הוא היה גיבור שלחם למען החופש באוקראינה", אמר הרב יעקב סיניאקוב האחראי על פעילות החיילים היהודים במדינה מטעם "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) ומסייע ללוחמים ממוצא יהודי בחזית – במורל, בציוד מערבי מתקדם ובהעברת חומרי דת.
חבריו ליחידה סיפרו בהלוויה לבני המשפחה כי במתקפה האחרונה שהיה שותף בה הצליח קוסטיאנטינוביץ' לחסל כמה חיילים רוסים ושכירי חרב ממדינה אחרת, בטרם נהרג מפגיעה ישירה של רחפן רוסי.
ההערכה היא כי לפחות 100 חיילים יהודים נהרגו בשדה הקרב, בשורות הצבא האוקראיני. קוסטיאנטינוביץ' אינו החייל היהודי היחיד שנפל בחודש האחרון במלחמה באוקראינה. בחודש שעבר דיווחה פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה כי אנטון בסקונסצ'ני נקבר בעיר הולדתו מיקולאייב (ניקולייב). הוא נפגע בצורה קשה משני טילים שהתפוצצו בסמוך אליו.
"לצד ההרוגים היהודים הלא מעטים יש חיילים נוספים שעדיין נעדרים וטרם הובאו לקבר ישראל. בבית הכנסת שלנו בדניפרו, בראשות הרב שמואל קמינצקי, אנחנו לומדים ומתפללים לעילוי נשמתם – ובטוחים שהם זועקים למעלה עבור עם ישראל", אמרו בקהילה היהודית בעיר.