חוקרים מאוניברסיטת ורוצלב שבפולין חשפו קטעי קירות מבית כנסת עתיק מהמאה ה-14 שדמה לבתי כנסת אירופיים מימי הביניים. החוקרים סבורים שמדובר באחד מבתי הכנסת הגדולים בחלק הזה של אירופה. התגלית המרתקת התגלתה במהלך עבודות ארכיאולוגיות במכון ההיסטורי של אוניברסיטת ורוצלב. הבניין שופץ בשנת 2021, אז נמצאו בו שרידים ארכיאולוגיים מתחת לקירות גבס שהסתירו קירות לבנים.
4 צפייה בגלריה
שרידי בית כנסת שנמצאו בפולין
שרידי בית כנסת שנמצאו בפולין
שרידי בית כנסת שנמצאו בפולין. נמצאו מתחת לטיח
במהלך החפירות חשפו ארכיאולוגים מתחת לטיח קטעי קירות של בית כנסת שגודלו הפתיע את החוקרים. שרידי בית הכנסת שולבו בחומות העיר מאוחר יותר. פרופ' מאלגורזאטה צ'ורוסקה, פרופ' מתאוש גולינסקי והאדריכל מריוש קבאן אף סבורים שייתכן וזה בית הכנסת הראשון מימי הביניים שהוקם בוורוצלב.
"העובדה שבמקום בתי מגורים מצאנו בית כנסת ומעל לכול גדול יחסית, הייתה מפתיעה מאוד", אמרה צ'ורוסקה, פרופסור בפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת ורוצלב למדע וטכנולוגיה. החוקרים קבעו כי על חורבות בית הכנסת הוקם ארמון שהיה שייך לשושלת פיאסט – השושלת הראשונה ששלטה בפולין. הארמון היה קיים במשך 300 שנה מהמאה ה-15 עד המאה ה-17.
תגלית מרגשת נוספת הייתה מציאת מה שנראה כמו חדר התפילה של הגברים בבית הכנסת מימי הביניים. הארכיאולוג הראשי, ד"ר פאוול דומא מאוניברסיטת ורוצלב, אמר שבין השרידים שהשתמרו היטב היה קיר בצורת L שהוקם בסביבות המאה ה-14 ונהרס במאה ה-16. "זוהי אנדרטה חשובה ומעניינת מאוד ואם ההנחה שלנו לגבי בית הכנסת נכונה, מדובר ללא ספק באחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר אם לא העתיק ביותר מסוג זה בפולין", הדגיש פרופ' מתאוש גולינסקי מהמכון ההיסטורי באוניברסיטת ורוצלב.
4 צפייה בגלריה
שרידי בית כנסת שנמצאו בפולין
שרידי בית כנסת שנמצאו בפולין
שרידי בית כנסת. נמצא חדר התפילה של הגברים
ההיסטוריה היהודית של ורוצלב מתחילה במאה ה-12 כאשר העיר הייתה מרכז סחר חשוב לאורך דרך הענבר. בשלב מסוים הייתה בעיר אחת הקהילות היהודיות הגדולות במזרח אירופה ובמרכזה. ב-1938, כשהעיר הייתה חלק מגרמניה הנאצית וידועה בשם ברסלאו, נשרף בית הכנסת הגדול ביותר שלה במהלך פוגרום ליל הבדולח.

שיפץ את ביתו ומצא מצבות יהודיות

במקרה אחר בפולין, עשרות שברי מצבות של יהודים נמצאו לאחרונה בחצר בית של תושבי העיירה איוואניסקה בדרום-מזרח פולין, שבה התגוררו לפני מלחמת העולם השנייה 1,600 יהודים שהיו רוב תושבי המקום, וכמעט כולם נרצחו בשואה בידי הנאצים. על אחת המצבות כתוב בבירור: "אישה צנועה מרת גיטיל". על כל המצבות יש כתובות בעברית ואף סמלים של אריה, כנפי מלאכים ומנורות.
4 צפייה בגלריה
מצבות יהודיות שנמצאו בפולין
מצבות יהודיות שנמצאו בפולין
מצבות יהודיות שנמצאו בחצר הבית. יוחזרו לבית העלמין היהודי
אזרח פולני אשר רכש את הבית והחל לשפץ אותו גילה שחצר הבית רוצפה בעשרות מצבות של יהודים שנלקחו מבית העלמין היהודי המקומי של איוואניסקה במהלך המלחמה או אחריה. האזרח החליט להחזיר את כל המצבות לבית העלמין ופנה לקרן לשימור מורשת יהדות פולין, שכעת עובדת להשבתן לבית העלמין המקומי.
ד"ר קשישטוף בילבסקי, היסטוריון פולני שחוקר בתי קברות יהודים בפולין ופועל בהתנדבות להגנה על בתי קברות יהודים, סיפר שבית הקברות של איוואניסקה נהרס בידי התושבים הפולנים של העיירה לאחר המלחמה, ואלה השתמשו במצבות לצורכי בנייה, סלילת מדרכות, גדרות ושבילים. "אני בטוח שיש עוד הרבה מצבות כאלה באיוואניסקה. אותו תושבי מקומי פנה אליי במייל אחרי שקנה את הנכס ובמהלך עבודות השיפוץ סיפר שמצא 20 חתיכות של מצבות, וביקש לשלוח אותן בחזרה לבית העלמין היהודי", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
מצבות יהודיות שנמצאו בפולין
מצבות יהודיות שנמצאו בפולין
מצבות יהודיות. שימשו את הפולנים אחרי המלחמה
לדברי בילבסקי, מעל 55% מתושבי איוואניסקה היו יהודים וכמעט כולם נרצחו בידי הנאצים. במהלך המלחמה היהודים קברו בבית העלמין היהודי את ספרי התורה כדי להגן עליהם והם התגלו על ידי המקומיים אחרי המלחמה. בשנת 1951 ידוע על העמדה לדין של תושבים מקומיים שהשתמשו במצבות היהודים לבנייה.
"בכל רחבי פולין יש 1,200 בתי קברות יהודים וכמעט כולם נהרסו, במקרים רבים על ידי פולנים", אמר. "בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים צעירים שירשו נכסים מגלים את המצבות ורוצים להחזיר אותם. יש מקרים שבהם במהלך שיפוץ בתים או סלילת כבישים מצאו מצבות יהודים ביסודות בתים או מתחת לאספלט".